OBRATLOVCI PTÁCI 2 - PĚVCI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PTÁCI 3.
Advertisements

Základní a mateřská škola Bělá nad Radbuzou, 2012
Živo na terase něco informací
Přírodní společenstva
Ptáci v okolí lidských sídel
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
Krkavcovití.
Ptáci parků a sídlištní zeleně.
Projekt,,Sedmero krkavců,,
Obratlovci travních společenstev
Made by David Křikava and Jakub Kanický
NAŠI KRKAVCOVITÍ PTÁCI
KACHNA DIVOKÁ (Anas platyrhynchos).
„Jak bych vyučoval o krkavcovitých ptácích“
Kristýna Huspeková VII.A
Ptáci.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.14 Anotace: Prezentace popisuje význam lesa, faunu a floru lesa. Vzdělávací oblast: Význam lesů Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk:
Husa velká. Délka těla: cm Délka těla: cm Rozpětí křídel: 160 cm Rozpětí křídel: 160 cm Hmotnost: 2,5 - 6 kg Hmotnost: 2,5 - 6 kg Dospělý.
Živočichové našich polí PTÁCI 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ptáci okrasných zahrad a parků 1
Sojka obecná Garrulus glandarius.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ptáci okraje lesa křovin otevřené krajiny.
Jak jsem pozorovala krkavcovité ve svém okolí
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
PTÁCI.
Ptáci sadů a ovocných zahrad (2)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Vypracovaly: Viktorie Honziková Karolína Tomková
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
Ptáci v sadech a ovocných zahradách.
Živočichové kolem rybníku
PTÁCI.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola a mateřská škola, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ NesoviceCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_04_Přírodopis 7.ročník_Chování ptáků Téma: Chování ptáků CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen.
PTÁCI Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
VEVERKA OBECNÁ.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
LOUKA živočichové.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření duben 2013 Ročník
Ekosystém les Živočichové
VY_52_INOVACE_64_Ptáci vod – učební text
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Veverka známá - neznámá
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_17_ lesní zvířata
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Kukačka obecná Cuculus canorus.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název:VY_32_INOVACE_11_PTÁCI III.
PTÁCI LESNÍCH EKOSYSTÉMŮ
PTÁCI OKOLÍ LIDSKÝCH SÍDLIŠŤ
Rozmnožování a chování ptáků
PTÁCI - PĚVCI.
Řád: Pěvci znaky: v krku – hlasové ústrojí→zpěv
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Transkript prezentace:

OBRATLOVCI PTÁCI 2 - PĚVCI

Sýkora uhelníček

velmi malá (11cm) čilá a hlučná hlavně v jehličnatých lesích hnízdí v dutinách potrava: hmyz a semena jehličnanů v ČR – celoročně, stálá

Sýkora parukářka

v jehličnatých lesích v zimě se seskupuje do větších hejn v létě se živí hlavně hmyzem, jeho larvami, pavouky a plži v zimě požírá především semena jehličnatých stromů

každoročně si hloubí dutinu ve stromech s měkkým nebo ztrouchnivělým dřevem, dutina bývá umístěna nejvýš 1,5 m nad zemí

Sýkora koňadra

Červenka obecná

vyskytuje se v lesích, parcích nebo na zahradách s hustším podrostem (křoví) živí se drobným hmyzem a jeho larvami, pavouky, na podzim plody rostlin a pokud zůstávají přes zimu, jsou častými hosty krmítek obvykle však koncem září odlétá

během období námluv samci až agresivně hájí svoje hnízdní území, a pokud nějaký jiný samice červenky překročí hranice jejich teritoria, načepýří peří, hlasitě křičí a neohroženě do něj klovou samice klade vejce do miskovitého hnízda z mechu, listí a trávy

v ČR - chráněný Drozd zpěvný

žije v lesích, spíše na jejich okrajích a v posledních desetiletích pronikl i do parků, zahrad a hřbitovů naprostá většina drozdů je stěhovavá, přezimuje na jihu Evropy

staví jedno z nejtrvanlivějších hnízd, které vydrží i několik let hnízdní miska je vymazaná rozžvýkaným a naplivaným dřevem (je měkká a teplá) a v ní bez jakékoliv další výstelky leží 4-5 vajíček

potrava je velmi rozmanitá – hmyz, červi, plži, hlavně na podzim bobule, semena a zelené části rostlin přítomnost drozda můžeme poznat podle tzv. kovadlinky - jsou to kameny, na nichž ptáci rozbíjejí ulity plžů, kolem kovadlinky je možné najít desítky rozbitých ulit

v ČR - chráněný Čížek lesní - samec

Čížek lesní - samice

je tažný, přezimuje v jižní Evropě na zimu k nám přilétají čížci se severu a severo- východu Evropy především v horských smrkových lesích, v zimě často v porostech bříz a olší, ale také v parcích nebo zahradách živí se výhradně semeny rostlin mláďata krmí také drobným hmyzem žije velmi skrytě v období rozmnožování tvoří početná hejna

samec KDO JE KDO??? čížek lesní samice

Pěnkava obecná - samec

Pěnkava obecná - samice

nalezneme ji všude, kde jsou stromy, nejčastěji v zahradách, parcích, v lesích i v centrech měst živí se téměř výhradně semeny, které hledá jak na zemi, tak na stromech mláďata krmí hmyzem samice a mladí ptáci odlétají na zimu na jih, samci zůstávají

úhledné hnízdo z větviček a rostlin je zvenčí maskované lišejníky a mechy, zevnitř vystlané chlupy a peřím pěnkavy si hnízdo staví na keřích nebo stromech

pěnkava obecná KDO JE KDO??? samec samice

Sojka obecná

na křídlech má sojka typická modrá pírka s černými příčnými proužky celoročně se vyskytuje ve všech lesích, parcích, zahradách, sadech a v poslední době i ve městech je-li vyrušena, vydává hlasité skřeky, kterými varuje své okolí dovede velmi obratně napodobit hlasy ovcí a koz, v zajetí se naučí mluvit a zapískat předzpívanou písničku

v létě se živí především hmyzem, plení ptačí hnízda (vejce i holátka), loví ptáky, které pevně přidržuje nohama a ubíjí zobákem, loví i myši, ještěrky a žáby na podzim dává přednost rostlinné potravě, zvláště žaludům a bukvicím, sbírá také lískové ořechy, různé bobule a semena při nadbytku potravy si dělá zásoby žaludů, v zemi vyklove zobákem díru a do ní žaludy vloží, pak otvor zacpe; ze žaludů, které nenajde, na jaře mnohé vyklíčí sklady si také dělá ve skalních štěrbinách nebo v dutinách stromů, v takovém skladu může být až několik kilogramů žaludů

hnízdo z větviček vystlané mechem nebo trávou, si staví na stromech nebo keřích, často jen ve výšce dospělého člověka

další pěvci žijící v lese

Střízlík obecný

Brhlík lesní

Křivka obecná - ♂

křivka obecná - ♀

Ptáci – pěvci Pěvci – nejpočetnější skupina ptáků se shodně utvořeným hlasovým ústrojím např. sýkora uhelníček, sýkora parukářka, červenka obecná, drozd zpěvný, pěnkava obecná, čížek lesní, sojka obecná (varuje křikem před nebezpečím) Pěvci: semenožraví (např. křivka) – přispívají k rozšiřování semen rostlin hmyzožraví (např. sýkory) – brání přemnožení hmyzu , mohou se přikrmovat bobulemi a semeny všežraví (např. sojka) – rozmanitá potrava (hmyz, plody, myši, ještěrky, vejce) Ptáci stálí – hnízdí i přezimují u nás, např. sýkory, brhlík, datel, jestřáb tažní – na zimu odlétají na jih, např. drozd, kukačka potulní – mimo dobu hnízdění přelétají z místa na místo (v okruhu více než 100 km), např. sojka, káně pohlavní dvojtvárnost - ♀se vzhledem liší od ♂, např. pěnkava hnízdní okrsek – území, které si pár hájí před ostatními ptáky

Opakování: Vysvětli rozdíl mezi stálým, stěhovavým a potulným ptákem. Uveď z každé skupiny příklad. Jak se dělí pěvci podle své potravy? Uveď příklad z každé skupiny. Mají ptáci pro les nějaký význam? Vysvětli pojem pohlavní dvojtvárnost. Kterého pěvce se například týká? Který pták v lese varuje ostatní živočichy před případným nebezpečím a jak? Co o něm ještě víš? Co je hnízdní okrsek?