DADAISMUS Jana Bobčíková
OBSAH Charakteristika Marcel Duchamp Max Ernst Francis Picabia
CHARAKTERISTIKA vzniká v roce v Curychu (kabaret Voltaire) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cabaretvoltaire.jpg?uselang=cs
CHARAKTERISTIKA vzniká v roce v Curychu (kabaret Voltaire) označení bylo zcela náhodné (dada = koníček) mezinárodní avantgardní hnutí ironické spojení primitivity a banality s moderní technikou (koláže, objekty, asambláže) zakládajícími členy byli H. Arp, Tristan Tzara, H. Ball, R. Huelsenbeck, stoupenci byli Marcel Duchamp, Max Ernst, Francis Picabia jejich programem bylo nemít program
MARCEL DUCHAMP (1887–1968) prošel impresionismem, kubismem, futurismem, dadaismem jeho význam tkví především v ironii, která slouží k protestu proti normativnímu chápání umění a zpochybňuje aureolu uměleckého díla kubistické období – Akt sestupující ze schodů (1911) – experiment i s futuristickým pojetím zásadní dílo – Velké sklo aneb nevěsta svlékaná svými mládenci (1915) ready made – Fontána, Jízdní kolo, Sušič lahví (1913–14)
MARCEL DUCHAMP (1887–1968) roce 1919 vystavil barevnou reprodukci Mony Lisy, jíž přimaloval knír a přidal název L.H.O.O.Q aneb Mona Lisa s knírem, obraz nemá zesměšnit Leonardovo dílo, ale bezmyšlenkovitý obdiv, který z uměleckého díla udělal kýč Etant donnés (1946–1966) – v překladu „Je-li dáno tajuplné dílo“. Jedná se o instalaci, která vznikala dlouhou dobu a zobrazuje ženský akt s lampou a krajinou, kterou můžete sledovat otvorem ve starých vratech. Duchamp ji držel v tajnosti, byla vystavena až po jeho smrti ukázky díla: http://www.wikipaintings.org/en/marcel-duchamp
MAX ERNST (1891–1976) autodidakt prošel dadaismem a surrealismem (r. 1924) mezi první práce patří koláže zkouší metodu psychického automatismu, kterou A. Breton považuje za nejdůležitější techniku moderního umění v roce 1925 přichází s technikou frotáže – vybavil se mu zážitek z dětství, kdy položil papír na prkna podlahy a přejel papír tužkou od roku 1926 roste Ernstovo dílo systematicky v cyklech – frotáže, koláže, obrazy a sochy (v roce 1929 se seznámil s Giacomettim)
MAX ERNST (1891–1976) pracoval pro Ďagileův balet, scény, dekorace, kostýmy v roce 1941 emigroval do USA, kde bez úspěchu vystavoval jej objevem je i technika lití – ovlivnila J. Pollocka v roce 1950 se vrací do Francie vyznamenán cenou za malířství na bienále v Benátkách (1954), následovaly další úspěchy včetně výstavy v muzeu moderního umění v New Yorku patří mezi nejvýznamnější autory 20. století ukázky díla: http://www.wikipaintings.org/en/max-ernst/the-entire-city-1935
FRANCIS PICABIA (1879–1953) prošel impresionismem, kubismem (1908), orfismem (1912), seznámil se s M. Duchampem (1915), připojil se k hnutí dadaismu, byl členem surrealistického hnutí a skončil u abstraktního umění byl rozený anarchista, což vyznával až fanaticky, zanedlouho proti tomu bojuje nejvýznamnější je jeho působení mezi dadaisty http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Picabia.jpg
FRANCIS PICABIA (1879–1953) ukázka díla: http://www.wikipaintings.org/ en/francis-picabia/balance http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Picabia_Jeune_fille_1926.jpg
ZDROJE http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cabaretvoltaire.j pg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Picabia.j pg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francis_Picabia _Jeune_fille_1926.jpg
Děkuji Vám za pozornost.