Pravěké umění v paleolitu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Advertisements

České země v pravěku Doba kamenná
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Pravěké umění Pravěké malířství.
Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
JESKYNNÍ MALÍŘSTVÍ DOBA VZNIKU:
Doba kamenná určeno pro 4. ročník ZŠ
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Pravěké umění.
Dej 1 Počátky umění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
III/2 XV A
Pravěké umění.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ Kdy začíná umění? Dá se vůbec mluvit o umění?
Počátky umění v mladším paleolitu
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Původ a vývoj člověka III
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Život člověka v době kamenné
HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený
Pravěk II - Věstonická venuše
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Nejstarší lidé dnešního typu
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Umění pravěku - Předhistorické umění
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a statním rozpočtem.
Dějepis Doba kamenná 1.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jeskynní malby VY_32_INOVACE_D Šablona. Vytvořila: Mgr. Zuzana Medveďová Datum: září 2011 Určeno pro: 6. ročník Člověk a společnost, dějepis, pravěk.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_01_DĚJINY UMĚNÍ I. – pravěk Téma:
Pravěké umění. primitivní nástroje z valounů záměrné opracování do určitého tvaru pěstní klíny mandlového tvaru otisky nohou v jílu načrtnuté prsty, vrypy.
Pravěké umění Bizon, asi – př.n.l., malba v jeskyni Altamira, Španělsko.
Pravěk.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
Pravěké umění Bizon, asi – př.n.l., malba v jeskyni Altamira, Španělsko.
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
O nejstarších dějinách Čech
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Pravěké umění v paleolitu MgA. Lukáš Psík http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chauvethorses.jpg?uselang=cs

Periodizace Starší paleolit Střední paleolit Mladý paleolit

Starší paleolit Starší doba kamenná 2,6 mil. let – 250 tis. let př. Kr. valounová industrie soubor nejstarších nástrojů kultura Oldowanská Olduvai Gorge (Homo Habilis) – severní Tanzánie kultura Chelléenská (Homo Erectus)

Střední paleolit 250 tis. – 40 tis. let př. Kr. kultura Moustérienu (Homo Sapiens neanderthalensis) úštěpová a kostěná industrie (Jeskyně Torian – Francie, otisky nohou do jílu)

Ukázka kostěné industrie Ukázka pěstního klínu http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Handaxe_by_John_Frere.png?uselang=cs Ukázka kostěné industrie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mocvari_bone_tools.jpg

Mladý paleolit 40 tis. – 10 tis. let př. Kr. – Homo Sapiens Sapiens člověk Cromagnonský – první projevy výtvarného umění Magdalénienská kultura (15–10 000 let př. Kr.) – období nejznámějších výtvorů pravěkého umění, první projevy tzv. abstraktního umění přirozená dělba práce matriarchát (mater – z lat. matka, archein – řec. vládnout) příbuzenstvo se určovalo v linii matky, důraz na krevní pouto

Výtvarná kultura, výtvarné umění Cromagnonský člověk překročil hranice mezi výtvarnou kulturou a výtvarným uměním výtvarná kultura – stylizace pracovních nástrojů výtvarné umění – jeskynní malby http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lions_painting,_Chauvet_Cave_%28museum_replica%29.jpg?uselang=cs

Jak vznikne výtvarného umění idea objev podobnosti a symbolu znalost technických možností http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chauvethorses.jpg?uselang=cs

Druhy výtvarné činnosti jeskynní malby – zoomorfní náměty (koně, zubři, mamuti, jeleni, bizoni) sošky lidí a zvířat – Venuše drobné předměty – zdobení předmětů drobnou rytinou, kresbou nebo řezbou – období Lovců mamutů (15 000–14 000 př. n. l.) šperky – vyrábění šperků (náhrdelníky, náramky, čelenky ze zvířecích zubů, jantaru, mušlí atd.)

Jeskynní malby náměty: lovná zvěř divocí koně, mamuti, nosorožci, bizoni, divoké prasata atd. technika: rostlinná pojidla, drcené nerosty, minerály, krev, uhlí, hlína, moč atd. ryli křemenovými rydly, primitivní štětce ze srsti

Charakteristika výtvarné činnosti plastická modelace tvaru barevné odstíny znalost anatomie zvířat (skok, úskok, chůze) tělesné detaily – kopyta, srst scénické obrazy kompozice – postavy kladeny bez kompozičního záměru, vlys, izolované postavy, dramatický děj. kult lovu – magie

Rytina raněného medvěda z jeskyně Tří bratří, Francie, překresleno Obrázek je k vidění na adrese: http://dominique-kr.rajce.idnes.cz/Pravek#S01Styl_raneny_medved.jpg

Vývoj jeskynní malby otisky rukou s barevným pozadím (jeskyně Castillo) makarónská kresba – vytlačené prsty v liniích (Altamira) obrysová kresba – vyrytá kontura, obrys vytažen barvou malba – plastická modelace tvaru rentgenový styl – Austrálie

Otisky rukou s barevným pozadím Obrázek je k vidění na adrese: http://www.juventudrebelde.cu/ciencia-tecnica/2012-06-15/pinturas-de-la-cueva-de-altamira-son-las-mas-antiguas-del-mundo/

Makarónská kresba – vytlačené prsty v liniích (Altamira)

Obrysová kresba – vyrytá kontura, obrys vytažen barvou http://commons

Obrysová kresba – vyrytá kontura, obrys vytažen barvou http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux-abside.jpg?uselang=cs

Malba – plastická modelace tvaru Altamira http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Techo_de_Altamira_%28replica%29-Museo_Arqueol%C3%B3gico_Nacional.jpg?uselang=cs

Rentgenový styl – Austrálie Obrázek je k vidění na adrese: http://australie.qualiar.cz/?p=46

Ukázka stylizace Obrázek je k vidění na adrese: http://dominique-kr.rajce.idnes.cz/Pravek#S04Styl_Picasso3.jpg

Památky jeskynních maleb Španělsko Altamira (ŠP) – 180 maleb zvířat objevena roku (1879) Calapaty (ŠP) Plánek jeskyně Altamira je k vidění na adrese: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira_cave_plan_Breuils_numbers.jpg?uselang=cs

http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Altamira,_boar. JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_boar.JPG?uselang=cs Altamira http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_03.JPG

Altamira http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bisonte_de_Altamira.jpg

Památky jeskynních maleb Francie Lascaux (FR) Les Trois Fréres (FR) Niaux (FR) Chauvet (FR) Plánek jeskyně Lascaux http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux_plan.jpg

Lascaux http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaus,_Megaloceros.JPG

Lascaux http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux2.jpg?uselang=cs

Niaux http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Niaux,_bisons.JPG?uselang=cs

Chauvet http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lions_painting,_Chauvet_Cave_%28museum_replica%29.jpg?uselang=cs

Jeskynní památky Česká republika Dolní Věstonice, Šipka, Býčí skála Předmostí u Přerova ( 5 Venuší z mamutích kostí, rytina ženy v mamutím klu, soška mamuta z mamutoviny)

Sošky a rytiny se zoomorfními náměty Venuše – kultovní sošky – symbol mateřství a plodnosti, plasticky nadsazené

Památky Venuše s rohem (Laussel Fr) Venuše Věstonická (i Venuše s křivou tváří – hlava ze slonoviny) Venuše geometrická (Předmostí u Přerova) Venuše Willendorfská Venuše Mentonská sochařství – skulptura, plastika a basreliéf

Věstonická Venuše http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vestonicka_venuse_v_NM.jpg?uselang=cs

Venuše s rohem http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus_de_Laussel.jpg

Venuše Willendorfská http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus12.jpg?uselang=cs

Otázky: Ze kterého období pocházejí nejznámější výtvory pravěkého umění? Napiš vývoj jeskynní malby od nejstarších projevů a popiš jednotlivé techniky. Kde se dochovaly nejkrásnější příklady jeskynních maleb? Co bylo hlavním důvodem k tvorbě jeskynních maleb?

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chauvethorses.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Handaxe_by_John_Frere.png?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mocvari_bone_tools.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lions_painting,_Chauvet_Cave_%28museum_replica%29.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mal%27ta_%28mamut%29.gif?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux-abside.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Techo_de_Altamira_%28replica%29-Museo_Arqueol%C3%B3gico_Nacional.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_03.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_boar.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bisonte_de_Altamira.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaus,_Megaloceros.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux2.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Niaux,_bisons.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vestonicka_venuse_v_NM.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus_de_Laussel.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Venus12.jpg?uselang=cs Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění (pro výuku dějin na středních školách). Sokolov: O.K.-Soft, 2005