„5 M“ Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_TP II Stupeň a typ vzděláníStřední odborné vzdělávání Vzdělávací oborInformační služby, Ekonomika a podnikání Tematický okruh„5 M“ Druh učebního materiáluVýukové materiály Cílová skupinaŽáci středních škol Anotace Kombinovaný výukový materiál pro žáka pracující s pojmy v oblasti propagace a reklamy. Přehled teorie a praxe, propojení na pracovní list pro žáka. Klíčová slova Propagace, reklama, komunikační aktivity, marketing, mix Datum
Jaké místo má v komunikaci „5M“? M Money (peníze, volné finanční prostředky). Důležitý faktor, vždy je zapotřebí důkladná analýza (např. fáze PLC, reklamní strategie – možnost/účinnost, apod. Mission (poslání). Jaký je komunikační záměr firmy a s ním spojené prodejní cíle. Measurement (měření účinnosti). Zpětná vazba, komunikační a prodejní účinek Media. Hlavní typy médií – rozhodnutí, načasování, geografické umístění – dosah, frekvence, vliv. Message (zpráva, sdělení). Analýza, selekce, syntéza.
Jaká znáte další „M“? Realizace účinné propagace je otevřený proces Rozlišení mezi konvenčním trhem a trhem nových technologií apod., využití dalších „M“ podle komunikátu. Např. Market, Marketspace, Marketplace, Material, Machine, Moral, Management, …
Realizace účinné propagace vyjádřená na modelu „5M“. Propojení jednotlivých mixů a komunikačních aktivit. Správná segmentace trhu, zacílení komunikačního sdělení směrem k zákazníkovi a vhodné umístění výrobku se schopností aktivně komunikovat. Zpětná vazba jako důležitá součást propagace. PAMATUJ
Použité zdroje NĚMEC, Robert. Marketingový mix: jeho rozbor, možnosti využití a problémy. In: [online]. 2005, 2012 [cit ]. Dostupné z: TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s., [16] s. barev. obr. příl. ISBN SCHIFFMAN, Leon G. Nákupní chování: [velká kniha k tématu Consumer Behavior]. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xxii, 633 s. ISBN VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama: jak dělat reklamu. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 184 s. Manažer. ISBN