AnotacePrezentace, která se zabývá konstrukcí rovnoběžníka. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci konstruují rovnoběžníky. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaRovnoběžník, konstrukce, rozbor a postup. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum217 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Čtyřúhelníky Konstrukce rovnoběžníka.
Konstrukce rovnoběžníka Řešení konstrukční úlohy: Rozbor – zda lze útvar sestrojit + náčrt Postup konstrukce – konstrukční předpis Narýsování útvaru – ověřování přesnosti Určení počtu řešení úlohy
Ukázka Sestrojte kosodélník ABCD, je-li dáno |AB|=7 cm, b = 8 cm, v a = 5 cm. 1.Rozbor k l m D C 5 cm = v a b=8 cm A B a = 7 cm Obr. 1 © Václav Simandl
Rozbor Sestrojíme úsečku a = 7cm Sestrojíme kružnici l = 8cm Sestrojíme výšku (kolmici) v a = 5cm Jelikož AB je rovnoběžná s CD, vytvoříme přímku m rovnoběžnou se stranou a vzdálenou 5 cm. Sestrojíme kružnici k = 6cm z bodu A Protneme sestrojené body a vznikne rovnoběžník ABCD. Obr. 2 © Václav Simandl
Postup konstrukce 1.a; |AB|= 7 cm 2.l; l (B, 8 cm) 3.m; m|| AB, v a = 5 cm 4.C; C € l ∩ m 5.k; k (A, 8 cm) 6.D; D € k ∩ m 7.ABCD
Konstrukce 1.a; |AB|= 7 cm 2.l; l (B, 8 cm) 3.m; m|| AB, v a = 5 cm 4.C; C € l ∩ m 5.k; k (A, 8 cm) 6.D; D € k ∩ m 7.ABCD. Obr. 3 © Václav Simandl
Počet řešení Jelikož kružnice má dva společné body s přímkou, která je kolmá na protější stranu, tak počet řešení je 2. Kosodélník má dvě řešení.
Příklad Co obsahuje konstrukční úloha? Rozbor – zda jde útvar sestrojit + náčrt Postup konstrukce – konstrukční předpis Narýsování útvaru – ověřování přesnosti Určení počtu řešení úlohy
Čerpáno Obr vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.