IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 57 Anotace Prezentace, která se zabývá konstrukcí lichoběžníka. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci konstruují lichoběžníky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Lichoběžník, konstrukce, rozbor a postup. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 217 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Konstrukce lichoběžníka. Čtyřúhelníky Konstrukce lichoběžníka.
Konstrukce rovnoběžníka Řešení konstrukční úlohy: Rozbor – zda lze útvar sestrojit + náčrt Postup konstrukce – konstrukční předpis Narýsování útvaru – ověřování přesnosti Určení počtu řešení úlohy
Ukázka Sestrojte lichoběžník ABCD, jsou-li základny |AB| =10 cm, c = 4 cm a úhlopříčka |AC| = u = 8 cm, rameno b = 5 cm. Rozbor c = 4 cm p D m k l C u=8 cm b = 5 cm A B a = 10 cm Obr. 1 © Václav Simandl
Rozbor Sestrojíme úsečku a = 10cm Sestrojíme kružnici l = 8cm z bodu A Sestrojíme kružnici k = 5cm z bodu B Jelikož AB je rovnoběžná s CD, vytvoříme přímku p rovnoběžnou se stranou a z bodu C Sestrojíme kružnici m = 4cm z bodu C Protneme sestrojené body a vznikne lichoběžník ABCD. Obr. 2 © Václav Simandl
Postup konstrukce a; |AB|= 7 cm l; l (A, 10 cm) k; k (B, 5 cm) C; C € l ∩ k p; p|| AB, p € C m; m (C, 4 cm) D; D € p ∩ m ABCD
Konstrukce a; |AB|= 7 cm l; l (A, 10 cm) k; k (B, 5 cm) C; C € l ∩ k p; p|| AB, p € C m; m (C, 4 cm) D; D € p ∩ m ABCD Obr. 3 © Václav Simandl
Počet řešení Jelikož kružnice má pouze jeden společný bod s přímkou, tak počet řešení je 1. Lichoběžník má jedno řešení.
Příklad Co obsahuje konstrukční úloha? Rozbor – zda jde útvar sestrojit + náčrt Postup konstrukce – konstrukční předpis Narýsování útvaru – ověřování přesnosti Určení počtu řešení úlohy
Čerpáno Obr. 1 - 3. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.