GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
Advertisements

ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura
Karolina Světlá 8. ročník.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Excel úpravy grafu, karta Návrh
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
postmodernismus, magický realismus
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Procentový počet Prezentace_12
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Vítězslav Hálek Májovci
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Rozdělovací počet Prezentace_14
Karel Havlíček Borovský
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Ing. Bohuslava Vitekerová
IKT MS Office Access Dotazy Ing. Jana Horáková
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Excel export a import dat. Import ze souboru.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Hydromechanika Síla na dno uzavřené nádrže 07
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (OFICIÁLNÍ) Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ ( Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Existencionalismus, neorealismus
ČESKÁ LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ (exilová)
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
GUSTAV PFLEGER-MORAVSKÝ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Májovci.
Transkript prezentace:

GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes Český jazyk a literatura GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes Mgr. Lenka Tománková www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál předkládá informace o literatuře generace májovců – Hálkovi, Světlé a Arbesovi Autor Mgr. Lenka Tománková (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Májovci, Hálek, Neruda, Světlá Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí předmětu CJL

GENERACE MÁJOVCŮ VÍTĚZSLAV HÁLEK (1835 – 1874) Básník, prozaik, dramatik, literární publicista, kritik Časté zahraniční cesty – Itálie, Polsko, Balkán Redaktor Národních listů ROMANTISMUS

GENERACE MÁJOVCŮ Dílo: Touha být „písničkářem“, lidovým improvizátorem, který by zpíval, co se lidem líbí Jeho dílo je laděno optimističtěji než Nerudovo Večerní písně – milostná lyrika, opěvování lásky v jednoduchých melodických písničkách, Láska k D. Horáčkové – absolutizace lásky některé zhudebněny B. Smetanou Nepříznivě sbírku posoudil J. Neruda

GENERACE MÁJOVCŮ V přírodě I – III Pohádky z naší vesnice - kratší epické básně, znalost venkovského prostředí, vykreslení figurek Próza: N vejminku Muzikantská Liduška Na statku a v chaloupce

GENERACE MÁJOVCŮ KAROLINA SVĚTLÁ (1830 – 1899) -Vl.jménem Johana Rottová (sestra Sofie Podlipské) -Pocházela ze zámožné pražské rodiny -Ovlivněna B.Němcovou -Pseudonym přijala podle Světlé pod Ještědem (rodiště jejího muže – probudil v ní vlastenecké cítění, ale jejímu psaní nerozumněl) -Byla samouk, žila v německy mluvící rodině -Vztah k J.Nerudovi Zabývala se venkovskou prózou

GENERACE MÁJOVCŮ Dílo: (podještědská próza) Kříž u potoka Vesnický román Frantina Kantůrčice Nemodlenec Černý Petříček Zvonečková královna

GENERACE MÁJOVCŮ JAKUB ARBES (1830 – 1899) Narozen v Praze na Smíchově Nedokončil studia techniky, stal se novinářem v Národních listech 1877 – vězněn za radikální postoje – poté propuštěn z redakce Pokoušel se o svůj časopis Šotek – vyšla dvě čísla Stal se vůdčí osobností české literární bohémy

GENERACE MÁJOVCŮ Pod vlivem anglického gotického románu – tajemné, temné příběhy a dílo E.A.Poea Romaneto – název pochází od J.Nerudy Novela s napínavým dějem a fantastickými nebo detektivními prvky. Součástí je nepochopitelná záhada, která je v závěru racionálně vysvětlena Dílo: Sivooký démon Ďábel na skřipci Svatý Xaverius Newtonův mozek

POUŽITÉ ZDROJE: POLÁŠKOVÁ,Taťána, Ivana DOBROVSKÁ a Yvonne KONEČNÁ. Literatura pro 2.ročník středních škol:pro střední školy.Vyd.1.Brno:Fragment,2009,3 sv. ISBN 978-80-7358-131-2 SOCHROVÁ,Marie. Literatura v kostce:pro střední školy.Vyd.1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1995,88s.ISBN 89857689X1 PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Karlovy Vary: O.K.-SOFT,2006