Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka na gymn á ziu podporovan á ICT “. Tento projekt je spolufinancov á n Evropským soci á ln í m fondem a st á tn í m rozpočtem Česk é republiky. Zpracov á no , autor: Mgr. Jindři š ka Janečkov á Sada IV/2-3-1 Matematika pro I. ročn í k gymn á zia Z á kladn í poznatky z matematiky IV/ Množina
Co mají předměty společného?
Soubor školních potřeb učebních pomůcek předmětů používaných při výuce
Co má skupina zvířat společného? Které zvíře do skupiny nepatří?
Skupina, soubor savců Mezi savce nepatří had.
Množina Podle tvůrce teorie množin Cantora množinou rozumíme každý soubor dobře rozlišitelných objektů našeho nazírání nebo myšlení shrnutých v jeden celek.
Co je objekt? Vše, co nás obklopuje nebo co vyplývá z našeho poznání a myšlení. Opice, tužka, číslo tři, vodník, … Objekty (předměty) vytvářející danou množinu nazýváme prvky množiny.
Příklady množin Množina školních potřeb Množina všech savců Množina přirozených čísel Množina všech přirozených čísel menších než deset Množina všech žáků oktávy Množina řešení rovnice x 2 + 7x – 4 = 0 Množina planet Sluneční soustavy
George Cantor (1845 – 1918) Roku 1874 zveřejnil článek O jedné vlastnosti souhrnu všech algebraických čísel – článek je považován za první práci z teorie množin.
Značení množin – A, B, C, D, … prvků – a, b, c, d, e, …
Množiny podle počtu prvků Konečné množiny Př. množina dělitelů čísla 6 Nekonečné množiny Př. množina všech reálných čísel větších než 2
Určení množiny Výčtem prvků Charakteriastickou vlastností
Použitá literatura BUŠEK, Ivan a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia: základní poznatky. 3., upr. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 178 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN OPAVA, Zdeněk. Matematika kolem nás. 1. vydání Praha: Albatros, 1989, 368s.
Použité obrázky