Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Advertisements

RODINA Maminka a tatínek jsou mí rodiče.
Pascal - větvení.
JUI přednáška Příklad využití Prologu pro tvorbu expertních systémů RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 7
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_18 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Přednáška 10 Logické programování, PROLOG (PROgramming in LOGic)
MY FAMILY (slovní zásoba) THIS x THAT, ZÁJMENA
Informatika I 7. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 8. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Informatika I 1. přednáška
Od zadání úlohy k programu Výpočetní systémy I 8. přednáška.
Seznamy, aritmetika. Aritmetika v Prologu Predikát is – soucet (A,B,C) :- C is A+B. – soucin (A,B,C) :- C is A*B.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_08 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_20 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Logické programování Přednáška číslo 2. 2 Programování v Prologu Programování v PROLOGu spočívá v – deklarování určitých faktů o objektech a relacích.
Přednáška 10 Logické programování, PROLOG (PROgramming in LOGic)
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_02 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rodokmen - věk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_16 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_07 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Příbuzenské sňatky, výpočty rizik
Rodokmen - jména Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_19 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Seznamy, aritmetika. Aritmetika v Prologu Predikát = – A=1 – A=1+1 Predikát is – soucet (A,B,C) :- C is A+B. – soucin (A,B,C) :- C is A*B.
Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu.
Řez, návrat. Predikát řez (!) Vždy splněn Není povolen návrat přes něj.
JUI přednáška Vstup a výstup, cykly RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Pascal – if Mgr. Lenka Švancarová.
Křížovka – příbuzenské vztahy
Pascal – strukturované příkazy
Mezilidské vztahy 3. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Rodokmen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_11 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ CYKLUS S PŘEDEM DANÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ – SOUČIN POMOCÍ SOUČTU Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise,
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_09_ PL Rodinné vztahy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11 _Moje rodina TÉMA:
Co je to domov? DOMOV Domov je máma, táta a sourozenci … Domov je můj pokoj, hračky, knížky … Domov je náš dům, byt, obývák, kuchyň, ložnice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov
Rodina, příbuzenství.
RODINA Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Úvod do expertních systémů
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Procedurální (klasické) programování
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_32_INOVACE_07_ Rodina Téma: Rodina
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Transkript prezentace:

Procedurální (klasické) programování Popisuje algoritmus – postup, jak vyřešit úlohu

Příklad programu v procedurálním programovacím jazyce (Pascal)‏ Procedure kvadraticka_rovnice (a,b,c:Real); Begin D:=b*b-4*a*c if D<0 then writeln ('neni reseni'); if D=0 then writeln ('jedno reseni:', -b/(2*a)); if D>0 then begin D:=sqrt(D); R1:=(-b+D)/(2*a); R2:=(-b-D)/(2*a); writeln ('Dve reseni:', R1, R2); end;

Neprocedurální (logické) programování „Program“ je pouze popis situace, problému. Programátor nespecifikuje, jak problém řešit. To nechává na programu, respektive na překladači, či interpretu jazyka

Neprocedurální programovací jazyky LISP AUTOLISP Prolog (SWI-Prolog)

Příklad programu v Prologu Fakta pravidla

Fakta muz(tomas). muz petr). muz(jan). muz(jiri). muz(josef). muz(lukas). muz(bartolomej). zena(lucie). zena(zdislava). zena(petra). zena(hana). zena(johana). zena(anna).

Fakta rodic(tomas,josef). rodic(tomas,anna). rodic(lucie,josef). rodic(lucie,anna). rodic(petr,johana). rodic(petr,bartolomej). rodic(zdislava,johana). rodic(zdislava,bartolomej). rodic(jan,lukas). rodic(petra,lukas). rodic(jiri,tomas). rodic(jiri,petr). rodic(jiri,jan). rodic(hana,tomas). rodic(hana,petr). rodic(hana,jan).

Pravidla otec(X,Y) :- rodic(X,Y), muz(X). matka(X,Y) :- rodic(X,Y), zena(X). dite(X,Y) :- rodic(Y,X). sourozenec(X,Y) :- rodic(Z,X), rodic (Z,Y). bratr(X,Y) :- sourozenec(X,Y), muz(X). sestra(X,Y) :- sourozenec(X,Y), zena(X). manzel(X,Y) :- dite(Z,X), dite(Z,Y), muz(X). manzelka(X,Y) :- dite(Z,X), dite(Z,Y),zena(X).

Dotazy muz(tomas)‏ muz(anna)‏ otec(tomas,josef)‏ otec(X,josef)‏ dite(tomas,X)‏ dite(X,_)‏ otec(X,Y)‏ sestra(X,Y)‏ bratr(tomas,X)‏

Úkoly Napiše tato pravidla: dedecek(X,Y)‏ babicka(X,Y)‏ stryc(X,Y)‏ teta(X,Y)‏ synovec(X,Y)‏ neter(X,Y)‏ bratranec(X,Y)‏ sestrenice(X,Y)‏

Predikát řez (!) Vždy splněn Není povolen návrat přes něj

Použití řezu Problém s opakovaným výskytem sourozenců (kteří mají dva společné rodiče) sourozenec(X,Y) :- rodic(Z,X),!,rodic(Z,Y).

Predikát fail Nikdy není splněn Použití: technika „konstruktivního selhání“ vypismuze:-muz(X),write(X),nl,fail.

Technika cut and fail Způsob tvorby negace Zařídím, aby člověk nebyl sám sobě sourozencem.  ruzny(X,Y):-X=Y,!,fail.  ruzny(X,Y):-true.  sourozenec(X,Y) :- rodic(Z,X),!,rodic(Z,Y),ruzny(X,Y). Některé implementace Prologu (i SWi Prolog) obsahují přímo logickou spojku not, tvorbu negace není třeba takto opisovat.

Aritmetika soucet (A,B,C) :- C is A+B. soucin (A,B,C) :- C is A*B. sude_cislo(X) :- soucin(2,Y,X). (nefunguje, nevi se, co to je Y) cislo(X):-X=0. cislo(Y):-cislo(X),Y is X+1.

Albegrogram Zaměňte písmena za čísla, aby platilo: A * B * C = D + E + F = G + H + I =6 =4 =4 =4 Použijte čísla <=3.

Albegrogram řešení cis(0). cis(1). cis(2). cis(3). ohodnot(A,B,C,D,E,F,G,H,I) :- cis(A), cis(B), cis(C), cis(D), cis(E), cis(F), cis(G), cis(H), cis(I), 6 is A * B * C, 4 is A + D + G, 6 is D + E + F, 6 is G + H + I, 4 is C+F-I, 4 is B-E+H. ?- ohodnot(A,B,C,D,E,F,G,H,I).

Práce se seznamy Další příklady 