Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Advertisements

Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
LINEÁRNÍ ROVNICE.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Neúplné kvadratické rovnice
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_393_Lineární rovnice II. Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Lomené algebraické výrazy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 2.9.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Název projektu: Moderní škola Lineární rovnice Mgr. Martin Krajíc   2.9.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Lineární rovnice – počet řešení rovnic U lineární rovnice nastane jeden z těchto tří případů: Rovnice má jedno řešení: při řešení rovnice vyjde neznámá x rovna číslu. Řešením je právě toto číslo. Rovnice nemá řešení: vyjde neplatná rovnost dvou čísel (např: 0 = 3). Zapisujeme x = Ø. Rovnice má nekonečně mnoho řešení: Vyjde platná rovnost dvou čísel (např: 0 = 0). Zapisujeme x ɛ R.

Lineární rovnice – počet řešení rovnic x – 5 = 3 x = 8  x – 3 (x + 4) = -2x + 2 x – 3x – 12 = -2x + 2 -2x – 12 = -2x + 2 -2x + 2x = 2 + 12 0 = 14 (neplatná rovnost, rovnice nemá řešení) x – 3 (x + 4) = -2x -12 x – 3x – 12 = -2x -12 -2x – 12 = -2x -12 -2x + 2x = -12 + 12 0 = 0 (platná rovnost, rovnice má nekonečně mnoho řešení)

Lineární rovnice – s číslem ve jmenovateli Rovnice se zlomkem (ve jmenovateli číslo): Musíme nalézt společný násobek čísel ve jmenovateli a tímto násobkem celou rovnici vynásobíme. Poté upravujeme tak, že tímto společným násobkem zkrátíme jednotlivé jmenovatele a výsledným číslem roznásobíme výrazy v jednotlivých čitatelích. Poté již dořešíme pomocí ekvivalentních úprav.

Lineární rovnice – s číslem ve jmenovateli Př: Řešte v R: – = x + /.6 6. – 6. = 6x + 6. 2(x – 2) – 3(x + 3) = 6x + 1x 2x – 4 – 3x – 9 = 6x + x -x – 13 = 7x -x – 7x = 13 -8x = 13 x = -

Lineární rovnice – s neznámou ve jmenovateli Rovnice se zlomkem (s neznámou ve jmenovateli): Rovnice s neznámou ve jmenovateli řešíme tak, že roznásobíme rovnici společným násobkem jmenovatelů. Musíme určit podmínky, za kterých má daná rovnice řešení – výraz ve jmenovateli se nesmí rovnat nule.

Lineární rovnice – s neznámou ve jmenovateli Př: Řešte v R: + + / .2(x – 1) 2(2x + 1) + 2(x + 1) = 11(x – 1) 4x + 2 + 2x + 2 = 11x – 11 -5x = -15 x = 3 Výrazy na levé straně rovnice mají smysl, jestliže x – 1 ≠ 0, to znamená, jestliže x ≠ 1. Oborem řešení dané rovnice (oborem, ve kterém máme řešit danou rovnici) je R. Definičním oborem rovnice je množina Df = R - {1}. Číslo 3 patří do definičního oboru rovnice.

Lineární rovnice – s neznámou ve jmenovateli Výrazy mají smysl, jestliže x + 1 ≠ 0 a x - 2 ≠ 0, to znamená, jestliže x ≠ {-1, 2}. Oborem řešení dané rovnice (oborem, ve kterém máme řešit danou rovnici) je R. Definičním oborem rovnice je množina Df = R - {-1, 2}. Lineární rovnice – s neznámou ve jmenovateli Př: Řešte v R: = 1 – /.(x + 1).(x – 2) x . (x – 2) = (x + 1).(x – 2) – 4 . (x + 1) x² - 2x = x² - 2x + x – 2 – 4x – 4 x² - 2x = x² - 5x – 6 3x = -6 /:3 x = -2 Číslo -2 patří do definičního oboru rovnice.

Lineární rovnice – s neznámou ve jmenovateli Př: Řešte v R: + = + = / .x.(x – 1).(x + 1) 3.(x + 1) + 2x . x = 2.x.(x + 1) 3x + 3 + 2x² = 2x² + 2x x = -3 Definičním oborem rovnice je množina Df = R - {-1, 0, 1}. V prvním jmenovateli vytkneme neznámou x, druhého jmenovatele rozložíme pomocí vzorce. Číslo -3 patří do definičního oboru rovnice.

Lineární rovnice – příklady Př: Řešte rovnice a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): E. Galois: „Nastane doba, kdy matematici budou natolik zřetelně vidět algebraické transformace, že ztráta …… a papíru na jejich přesné provedení se přestane vyplácet.

Lineární rovnice – příklady 1) = 3x – 6 a) Č = 3 b) D = -3 2) = 6 a) O = 3 b) A = -3 3) x - + = 1 a) B = 17/11 b) S = 14/11 4) 4(x + 3)² - (2x + 1)² = 4(5x + 8) + 3 a) Y = Ø b) U = R

Lineární rovnice – správné řešení E. Galois: „Nastane doba, kdy matematici budou natolik zřetelně vidět algebraické transformace, že ztráta ………. a papíru na jejich přesné provedení se přestane vyplácet.“ ČASU

Lineární rovnice – použité zdroje Matematické citáty. [online]. [cit. 2013-09-02]. Dostupné z: elmartin.txt.cz/clanky/50290/matematicke-citaty/