IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 4 Anotace Prezentace, která se zabývá rovností zlomků. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci hledají a poznají rovnost zlomků. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Rovnost, zlomek, rozšiřování, krácení. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 180 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Zlomky Rovnost zlomků.
Rovnost zlomků úvahou Stejnou část zlomku, můžeme rozdělit na více či méně dílků. 1 4 3 12 Obr. 1 © Václav Simandl
Rozšiřováním nebo krácením zlomku se zlomek nemění. 1 rozšířením zlomku třemi, dostaneme 3 4 12 3 krácením zlomku třemi dostaneme 1 12 4 Rozšiřujte a zkracujte vlastní zlomky, nezapomeňte znázornit.
Pokud zlomek rozšíříme nebo zkrátíme a vyjde nám druhý zlomek, pak jsou si zlomky rovny. Znázorněte, kterými čísly jsme rozšiřovali či krátili. Krácení 180 18 9 3 240 24 12 4 Rozšíření 3 9 18 180 4 12 24 240
Slovní úloha Tomáš chtěl vědět, kolik mléka dává babička do sklenice. Babička mu pověděla 3, ale bratr mu 4 říkal, že minule dostal do stejné sklenice 75 . 100 Dává babička Tomášovi méně mléka? 3 15 75 4 20 100 Rozšíříme pěti a pěti. Oba dostávají stejně. 75 15 3 100 20 4
Kde jsou si všechny zlomky rovny? Podtrhněte stejné násobky. 2 4 8 5 10 20 3 27 54 2 18 36 270 9 90 2000 10 100 1 5 444444 1 5 44444
Čerpáno Obr. 1. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.