VY_32_INOVACE_PSYPS12760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Představování – učební materiál s úkoly Popis využití: V ýukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 30 minut
Představování Jsou to názorné obrazy předmětů a jevů, které aktuálně nejsou součástí vjemového pole Jsou to názorné obrazy předmětů a jevů, které aktuálně nejsou součástí vjemového pole Je to určitý mezistupeň smyslového a racionálního poznávání Je to určitý mezistupeň smyslového a racionálního poznávání Představy minulých skutečností nazýváme vzpomínkami Představy minulých skutečností nazýváme vzpomínkami Představy rozlišujeme podle smyslů na zrakové, sluchové, dotekové a smíšené Představy rozlišujeme podle smyslů na zrakové, sluchové, dotekové a smíšené.
Posilování smyslů Zaměřte se na jádro spirály ležící uprostřed Zaměřte se na jádro spirály ležící uprostřed Po chvíli by vám spirála měla připadat jako jeskyně Po chvíli by vám spirála měla připadat jako jeskyně Zavřete oči a nechejte je chvíli odpočívat Zavřete oči a nechejte je chvíli odpočívat Pomalu přestaňte zaostřovat na střed a začněte sledovat každou linii spirály zvlášť Pomalu přestaňte zaostřovat na střed a začněte sledovat každou linii spirály zvlášť Tento způsob pohledu opakujte. Tento způsob pohledu opakujte.
Fantazijní představy Vznikají v lidském vědomí jako obrazy věcí a jevů v takové podobě, v jaké nebyly vnímány Vznikají v lidském vědomí jako obrazy věcí a jevů v takové podobě, v jaké nebyly vnímány Vytvářejí se různým zpracováním a kombinacemi vzpomínek a jejím vnitřním přepracováním Vytvářejí se různým zpracováním a kombinacemi vzpomínek a jejím vnitřním přepracováním Fantazie umožňuje člověku utvářet a dotvářet proces poznávání. Fantazie umožňuje člověku utvářet a dotvářet proces poznávání.
Úkol – rozvoj fantazie Izabela vystoupila z kočáru a spatřila… Izabela vystoupila z kočáru a spatřila… Další část textu doplňte podle své vlastní fantazie a 20 řádků tak, aby vzniklo krátké vypravování či pohádka. Další část textu doplňte podle své vlastní fantazie a 20 řádků tak, aby vzniklo krátké vypravování či pohádka. Popusťte uzdu své fantazie naplno Popusťte uzdu své fantazie naplno
Druhy fantazie bezděčná – je to pasivní stránka, náhodné fantazijní vjemy bezděčná – je to pasivní stránka, náhodné fantazijní vjemy záměrná – osoba je vystavena záměrnému působení, je to aktivní stránka záměrná – osoba je vystavena záměrnému působení, je to aktivní stránka reprodukující – na základě jedné fantazijní představy vzniká další, popřípadě dochází k rekonstrukci děje reprodukující – na základě jedné fantazijní představy vzniká další, popřípadě dochází k rekonstrukci děje tvůrčí – projevuje se ve vytváření nových obrazů pro daný subjekt tvůrčí – projevuje se ve vytváření nových obrazů pro daný subjekt
ÚKOL: Vyplňte následující tabulku V kterých povoláních se uplatňuje tvůrčí fantazie Čím se řídí záměrná fantazie a uveďte příklady Čím se liší snění v bdělém stavu od snění ve spánku
Odkazy Obrázek na snímku č. 4 Obrázek na snímku č Staženo z internetu dne , 19,21 hod. Staženo z internetu dne , 19,21 hod.