Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.4.13 Výběr, rozmísťování a hodnocení pracovníka Vytvořeno: Ověřeno: Třída: 4.OA
Výběr, rozmisťování a hodnocení pracovníka Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Ekonomika Ročník:4. Autor:Ing.Jarmila Muzikářová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:lidské zdroje, kvalifikace, rekvalifikace, stimul Anotace: Materiál je určen k výuce manažerských činností v rámci podnikové ekonomiky.
Řízení lidských zdrojů - personální činnost. Lidé jsou označováni většinou top manažerů za nejdůležitější ze všech výrobních faktorů.
Získávání vhodných zaměstnanců 1. definice naší potřeby 2. realizace personálního zajištění - fáze plánovací - fáze náboru a výběru Obecně platné způsoby výběru vhodných zaměstnanců neexistují!
Zvyšování kvalifikace, rekvalifikace Kvalifikace=znalosti, dovednosti a návyky, které se využívají při práci. Proces zvyšování kvalifikace: 1.fáze- stanovení reálné potřeby 2.fáze- vlastní zvýšení kvalifikace 3.fáze –vyhodnocení výsledků
Způsoby zvyšování kvalifikace školení v rámci pracovního procesu - organizováno v rámci podniku, zaškolení školení mimo pracovní proces - kurzy, stáže, dálkové studium
Pracovní kariéra manažera 1. etapa - přípravná – doba studia 2. etapa – zakotvení – první zaměstnání 3. etapa – rozvoj – přínos podniku 4. etapa – pozdní kariéra
Hodnocení zaměstnanců -Plnění pracovních úkolů -chování v pracovním procesu -osobní vlastnosti Hodnocení provádí: 1.Vedoucí zaměstnanci 2.Zaměstnanci personálních útvarů 3.Externí nebo interní specialisté
Systémy odměňování 1.hmotné odměny - přímé, nepřímé 2.nehmotné odměny
Opakování 1. Jak získáváme vhodné zaměstnance? 2. Co je to kvalifikace? 3. Jaké jsou způsoby zvyšování kvalifikace? 4. Jak probíhá hodnocení zaměstnanců? 5. Jaké znáte systémy odměňování?
Odpovědi na otázky 1. Definováním naší potřeby a realizací personálního zajištění. Plánem, náborem a výběrem. 2. Kvalifikace jsou znalosti, dovednosti a návyky, které se využívají při práci. 3. Školení v rámci pracovního procesu organizováno v rámci podniku, zaškolení. Školení mimo pracovní proces, kurzy, stáže, dálkové studium. 4. Hodnotí se plnění pracovních úkolů, chování v pracovním procesu, osobní vlastnosti. 5. Hmotné odměny- přímé a nepřímé. Nehmotné odměny.
Použité zdroje Švarcová,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2012/2013, Zlín, CEED ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.