Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1007 Autor Ing. Adamčíková Zdeňka Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus Stupeň a typ vzdělávání Střední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblast Ekonomika Vzdělávací obor 63-41-M/01 Tematický okruh Finanční gramotnost Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák,1.ročník Anotace Žáci 1. ročníku získají nové znalosti z oblasti trhu a naučí se orientovat v základních pojmech. Vybavení, pomůcky - Klíčová slova trh, subjekty trhu, dělení trhu, tržní mechanismus, základní prvky tržního mechanismu, schéma Datum 22.9.2013 www.zlinskedumy.cz
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, prodávající s kupujícím je to mechanismus, jehož prostřednictvím dochází k výměně činností a výsledků těchto činností nebo hodnot mezi několika ekonomickými subjekty je základní prvek tržního hospodářství Další
Subjekty trhu domácnosti podniky stát (vláda) Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Další
domácnosti Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb nakoupené produkty spotřebovávají představují tedy spotřebitele Další
podniky Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE nakupují výrobní faktory, které přetvářejí na produkty, které prodávají Další
stát (vláda) Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE má specifické postavení prostřednictvím zákonů stanovuje podmínky pro ostatní účastníky trhu Další
Dělení trhu 1. Podle množství zboží Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE dílčí – jeden druh zboží např. trh s mobilními telefony, trh automobilů agregátní – trh veškerého zboží Další
Z hlediska územního členění Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Z hlediska územního členění místní – trh místních specialit (např. olomoucké tvarůžky), region města Prahy, Plzně, Olomouce atd. národní – trh určitého státu, pro nějž jsou charakteristické určité produkty (např. italská pizza), nadnárodní – střední Evropa, EU atd. světový – globálně pojatý trh celého světa, vývoj cen určitých komodit na světovém trhu (např. vývoj cen ropy) Další
3. Podle předmětu směny Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE trh výrobků a služeb (trh produktů) základní, primární trh výrobních faktorů trh práce, trh půdy, trh kapitálu trh finanční peněžní, kapitálový Další
Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Tržní mechanismus je založen na procesu vzájemného ovlivňování a působení nabídky, poptávky a ceny zabezpečuje fungování hospodářského procesu v tržní ekonomice měl by být doplňován vhodnými zásahy státu Další
Jak tržní mechanismus funguje Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je větší než poptávané množství, část statků (a služeb) se neprodá výrobci ve snaze prodat snižují cenu, což vyvolá růst poptávaného množství, přebytek mizí a trh se dostává do rovnováhy Další
Jak tržní mechanismus funguje Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je menší než poptávané množství, vzniká neuspokojená poptávka začínají se tvořit fronty, vytvářejí se pořadníky, nabízejí úplatky výrobci při této situaci zvyšují cenu, a tak nedostatek mizí Další
Základní prvky základní prvky tržního mechanismu tvoří: Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE Základní prvky základní prvky tržního mechanismu tvoří: agregátní (celková) poptávka (P = D) agregátní nabídka (N = S) cena (C = P) Další
Tržní mechanismus Trh, PrÁVA SpOTŘEBITELE nabídka a poptávka se střetnou na trhu vytvoří se cena, která při dalším rozhodování ovlivňuje nabízející i poptávající Nabídka Poptávka Cena Trh Další
4. Charakterizujte tržní mechanismus? 1. Charakterizujte trh. 2. Kdo je subjektem trhu? 3. Jak členíme trh? 4. Charakterizujte tržní mechanismus?
Zdroje a prameny ZLÁMAL J., MENDL Z., Ekonomie nejen k maturitě, 1. díl. 1 vyd., ComputerMedia, 2007. ISBN: 80-86686-76-0. ČECHOVÁ J., MÜNCH, O., MACHÁČKOVÁ J., KLÍNSKÝ P., Ekonomika pro gymnázia. 2 vyd., EDUKO nakladatelství, s.r.o., 2013. ISBN: 978-80-87204-69-6 Obrázky: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/