Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 19Číslo DUM 08 PředmětMatematika Tematický okruhMatematika 1. ročník Název materiáluZaokrouhlování AutorIng. Miluše Nováková Datum tvorbyzáří 2013Ročník první Anotace Prezentace slouží k zopakování zaokrouhlování. Metodický pokyn Studenti si zopakují zaokrouhlování a poté řeší samostatně jednotlivé příklady.
Zaokrouhlování
Postup při zaokrouhlování Při zaokrouhlování na daný řád se řídíme vždy číslicí, která je vpravo od číslice daného řádu (hned za číslicí daného řádu): 1.je-li menší než 5, číslice daného řádu se nezmění (zaokrouhlujeme dolů), 2.Je-li větší nebo rovna 5, číslice daného řádu se zvýší o jednu jednotku (zaokrouhlujeme nahoru).
Příklad zaokrouhlování čísla 438,752 Zaokrouhlení na setiny: na místě tisícin je číslice 2, číslice se nezmění (zaokrouhlujeme dolů): 438,75. Zaokrouhlení na desetiny: na místě setin je číslice 5, číslice se zvýší o jednu jednotku (zaokrouhlujeme nahoru): 438,8. Zaokrouhlení na jednotky: na místě desetin je číslice 7, číslice se zvýší o jednu jednotku (zaokrouhlujeme nahoru): 439. Zaokrouhlení na desítky: na místě jednotek je číslice 8, číslice se zvýší o jednu jednotku (zaokrouhlujeme nahoru): 440. Zaokrouhlování na stovky: na místě desítek je číslice 3, číslice se nezmění (zaokrouhlujeme dolů): 400.
Příklady k samostatnému řešení Následující čísla zaokrouhlete na setiny, desetiny, jednotky, desítky a stovky: a)562,329 b)123,654 c)924,863 d)729,631 e)625,273
Výsledky a)562,33; 562,3; 562; 560; 600 b)123,65; 123,7; 124; 120; 100 c)924,86; 924,9; 925; 920; 900 d)729,63; 729,6; 730; 730; 700 e)625,27; 625,3; 625; 630; 600