1. Kolébky romantismu 3. Milenci smrti Rudé rty tam v trávě, víš, a vlasy plavé. Život, smrt a sen Hugo von Hofmannsthal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Advertisements

Karel Hynek Mácha.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Romantismus v hudbě německých skladatelů
NĚMECKO ITÁLIE MAĎARSKO Mgr. Michal Oblouk. -básník a prozaik -vl. jménem Friedrich Leopold von Hardenberg -narodil se jako syn statkáře a ředitele solivaru.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Z franc. romantique = jako v románu
VY_32_INOVACE_31-12 Česká poezie po r Karel Šiktanc.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Victor Hugo ( ).
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Obecné poučení o literatuře
Portréty literárních osobností světové literatury.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Německý preromantizmus
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
2. Sentimentalismus a preromantismus
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
William Shakespeare.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 8.ročník III
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Jan Neruda - dílo.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Rozvoj klíčových kompetencí
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Test ověřující znalosti z HV
Alexandr Sergejevič Puškin
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Rytířská hrdinská epika
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
František Hrubín Život, dílo, citáty. František Hrubín Život, dílo, citáty.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Americká próza mezi válkami
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
Název a číslo materiálu:
Sjednocení Německa Veronika Peřinová 3.A
Transkript prezentace:

1. Kolébky romantismu 3. Milenci smrti Rudé rty tam v trávě, víš, a vlasy plavé. Život, smrt a sen Hugo von Hofmannsthal

Druhá vlna německého romantismu Revoluční změny v Evropě stmelily německou společnost do celonárodního hnutí a postavily do čela bojů za sjednocení národa mladou měšťanskou inteligenci. Pochod k zámku Hambach r Účastníci slavnosti za jednotu a svobodu (dobová litografie) Výsměch reakci a zpátečnickému duchu (dobová rytina)

Druhá vlna německého romantismu Nadějný vývoj i v Německu zastavil Vídeňský kongres a po něm přišly tvrdé represe. První zleva - pruský král Fridrich Vilém III. Závěrečná ustanovení Vídeňského kongresu

Druhá vlna německého romantismu Osmnáct států vytvořilo v roce 1834 Německý celní spolek

Druhá vlna německého romantismu Prozaik a dramatik Heinrich von Kleist ( ) Kleistův rukopis – osobní dopis

Druhá vlna německého romantismu Kleistova dcera - vzor pro Katinku Oslavou tradic německého rytířství jako nejdokonalejší formy života se obracela k divákům hra Katinka z Heilbronnu (1808) Katinka z Heilbronnu - vydání z roku 1816

Druhá vlna německého romantismu Nenávistí k francouzským okupantům útočila tragédie Arminova bitva (1808) Nejznámějším Kleistovým dramatem se stala veršovaná veselohra Rozbitý džbán (1808),

Druhá vlna německého romantismu Kleistův náhrobek ve Frankfurtu Kleistovu prozaickou tvorbu reprezentuje zejména novela Michael Kohlhaas (1810).

Druhá vlna německého romantismu Friedrich Hölderlin ( ) Rodný dům Friedricha Hölderlina v Lauffenu

Druhá vlna německého romantismu Svatá bytosti! tvůj zlatý božský klid Jsem často rozbil a z těch utajenějších Hlubokých bolestí života Sis leccos odnesla ze mne. Ó zapomeň, odpusť! Jako oblaka tam Pluju přes pokojnou lunu a ty Si oddychneš a znovu zazáříš V své kráse, mé sladké světlo! Osudová láska k manželce frankfurtského bankéře Susettě, kterou nazývá Diotimou, stála u zrodu lyrického cyklu Básně Diotimě (1796) Hölderlinův rukopis, text básně z cyklu

Druhá vlna německého romantismu Prozaik, básník a překladatel Adelbert von Chamisso ( ) Chamissovo místo v německé literatuře přesně zhodnotil Heinrich Heine: „...ač byl současníkem romantické školy, na jejíchž hnutí měl účast, srdce tohoto muže se v poslední době tak podivuhodně omladilo, že přešel do zcela nových tónin, a patří mnohem více mladému než starému Německu.“ Heinrich Heine

Druhá vlna německého romantismu Adelbert von Chamisso uplatnil svou vytříbenou fantazii hlavně v nejslavnější psychologické povídce Podivuhodný příběh Petra Schlemihla (1814) o muži, který prodal svůj stín. Ilustrace z vydání v 19. století 1. vydání knihy

Druhá vlna německého romantismu Něžné milostné básně ze sbírky Láska a život ženy (1830) z Adalberta von Chamisso učinily také jednoho z nejoblíbenějších lyriků své doby (zhudebnil je R. Schumann) Ach jdi si ty! Byl jsem též mladý, teď jsem stár, den ten byl horký a večer plný par. Ach jdi si ty, ach jdi si ty, netrap se těmi pocity Ty stoupáš, já scházím – je to tak, kdo to jde krokem, kdo letí jak pták? Patří-li k tobě květ naděje, šestero prken též dobré je. Robert Schumann

Druhá vlna německého romantismu Ernest Theodor Amadeus Hoffmann ( ) Jeho tvorba je přeplněna bohatstvím stylových rovin, nalezneme kouzelné pohádky, strašidelné novely i groteskní povídky. Ilustrace z výboru Fantazie v duchu Callota (1814)

Druhá vlna německého romantismu Hrůzostrašné scény obohatily dvojnický námět v románu Ďáblův elixír (1816).

Druhá vlna německého romantismu Podle povídky Louskáček napsal balet Petr Iljič Čajkovskij

Druhá vlna německého romantismu Za vrcholné dílo pozdní německé romantiky bývá označován nedokončený Hoffmannův román Životní názory kocoura Moura se zlomky života kapelníka Johanna Kreislera, tak jak se dochovaly v makulatuře ( ), v němž autor popsal své nelehké životní pocity

Druhá vlna německého romantismu Část Hoffmannovy fantastické povídkové tvorby využil jako námět pro svou operu Hoffmannovy povídky francouzský skladatel Jacques Offenbach (vlevo). Ilustrace z povídky Slečna ze Scudery

Druhá vlna německého romantismu Jean Paul (vlastním jménem Johann Paul Friedrich Richter, ) Jean Paul Básníkův rukopis První vydání výchovného románu Titan

Rakouští romantikové Dramatik a prozaik Franz Grillparzer ( ) Středověkými náměty se dotýkal i českých dějin Fotografie z inscenace dramatu Štěstí a pád krále Otakara (1825)

Rakouští romantikové Herec a autor četných komedií Johann Nepomuk Nestroy ( ) Největšího úspěchu dosáhl fraškou Zlý duch Lumpacivagabundus (1833)

Rakouští romantikové Nikolaus Lenau ( ) Vrcholem básnického cyklu, v němž představil svou vizi neutuchajícího boje lidstva proti utlačovatelům, se stal epický soubor Albigenští (1842). Kacířská sekta Albigenských vyháněna z města