Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
I can, I can´t Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Advertisements

PHP Zpracování formuláře v PHP - 11 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Statika Vazbové síly na nosníku 15
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Access Formuláře, cvičení
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Úrokový počet Prezentace_13 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Úrokový počet
Ing. Bohuslava Vitekerová
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
John Broadus Watson ( – )
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Procentový počet Prezentace_12
PHP PHP a MySQL - 15 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMoravská a slezská města Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje významná.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
POHYBOVÝ SYSTÉM – svaly hlavy a krku
Ing. Bohuslava Vitekerová
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA ČERVENÝCH OČÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Programovatelné automaty AD převodníky 12
PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN Autor:
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
EKONOMIKA OBĚŽNÝ MAJETEK Ing. Hana Kročová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotická architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Rozdělovací počet Prezentace_14
Ing. Bohuslava Vitekerová
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
Aritmetický průměr Prezentace_18
IKT MS Office Access Dotazy Ing. Jana Horáková
Hydromechanika Měření přetlaku a podtlaku 13
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ - RETUŠE ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSvětadíly a oceány Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně je schopen rekapitulovat jednotlivé.
Smyslová ústrojí člověka
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Technická mechanika Statika Úvod 01 Ing. Martin Hendrych
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Jednotky základní Prezentace_19
Směšovací počet Prezentace_15
ODSTAVEC Ing. Petr Hanáček MS OFFICE - WORD
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.12_lidska_prava_III. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Experimentální studie poslušnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ

Anotace Materiál seznamuje žáky se dvěma známými psychologickými experimenty. Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slova Watsonův experiment -navození podmíněné reakce, Milgramův výzkum poslušnosti Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályDalší materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Experiment Johna B.Watsona NAVOZENÍ PODMÍNĚNÉ REAKCE (STRACH Z BÍLÝCH OBJEKTŮ)

Autorem je John Watson ( ) Jeho spolupracovnicí byla Rosalie Raynerová Pokus byl proveden v zimě 1919/1920 Záměrem bylo experimentálně vyvolat podmíněnou reakci strachu Pokusnou osobou byl jedenáctiměsíční zdravý chlapec, označovaný jako Albert B.

 Když bylo Albertovi 9 měsíců, umístili v jeho blízkosti bílou krysu  Albert nejevil žádné známky strachu  Strachem reagoval, když za jeho hlavou uhodili kladivem do ocelové tyče  Experimentátoři nechali uplynout 2 měsíce, aby zážitky vymizely  Poté zahájili experiment

 Jakmile se dítě dotklo krysy, uhodili za ním do ocelové tyče  Chlapec spadl a naříkal  V řadě dalších pokusů byla krysa umísťována blíže Albertovi a tlouklo se do tyče za jeho hlavou  U chlapce se naplno rozvinula podmíněná bázlivá reakce  Ihned po objevení krysy dítě začalo plakat, prudce se otočilo a rychle začalo lézt směrem od zvířete

 Další experimenty prokázaly, že Albert zobecnil svůj strach na další chlupaté objekty :  Králíka, psa, kožešinový kabát, vatu a masku Santa Clause  Po měsíční přestávce byl Albert testován opět  Plakal a bál se krysy i mnoha dalších chlupatých objektů  K pláči stačila pouhá ukázka objektů, bez úderů do ocelové tyče

 Matka si Alberta odnesla několik dní po posledním testování  Raynerová a Watson ve výzkumné zprávě nastínili několik metod na odstranění podmíněné reakce  Ani jednu z nich však nepoužili, aby dítě podmíněné reakce strachu z bílých objektů zbavili  O dalším osudu Alberta B. nejsou žádné zprávy

„Dejte mi tucet zdravých, dobře vyvinutých dětí a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že každé z nich namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo specialistou v jakémkoli zvoleném oboru – lékařem, právníkem, umělcem, vedoucím obchodu, a taky ovšem žebrákem a zlodějem, bez ohledu na jeho talent, záliby, sklony, schopnosti, dispozice a rasový původ.“

Experiment Stanleyho Milgrama STUDIE POSLUŠNOSTI

Autorem je Stanley Milgram ( ) Experimentem se pokoušel psychologicky vysvětlit příčiny holocaustu, kdy se stovky slušných obyvatel Německa podílely na vyvražďování osob v koncentračních táborech

 Zkoumané osoby byly vybrány na základě inzerátu  Bylo jim oznámeno, že se budou účastnit výzkumu paměti a učení na Yaleově universitě

 Zkoumané osoby byly v roli učitele  Učitel měl za úkol trestat „žáka“ elektrickými šoky za chyby, kterých se dopouštěl v jednoduché poznávací úloze  Intenzita šoků se postupně zvyšovala  Roli žáka hrál spolupracovník experimentátora  Žák seděl za přepážkou, takže na něj účastníci neviděli, ale slyšeli jej  Při rostoucí intenzitě „trestu“ si stěžoval, naříkal a prosil o to, aby byl z pokusu vyřazen, protože má potíže se srdcem  Později žák bušil do zdi, křičel, pak následovalo ticho

 Vedle zkoumané osoby („učitele“) stál experimentátor a dával mu pokyny k pokračování v udílení elektrických ran („Prosím, pokračujte.“ „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval.“ „Nemáte na vybranou, musíte pokračovat.“)  Většina zkoumaných osob tuto situaci prožívala velmi nepříjemně (osoby se potily, třásly, koktaly, naříkaly,..)  Přesto většina (63%)příkazy experimentátora uposlechla a elektrické šoky stupňovala až do konce  I když elektrické šoky ve skutečnosti nebyly použity, účastníci výzkumu prožívali intenzivní psychický stres a po odhalení experimentální manipulace značné zahanbení a rozpaky

 Podle Milgrama situace spolu s kulturním očekáváním vede lidi k poslušnosti vůči autoritě  Děti se učí poslouchat autoritu a neposuzovat, co jim autorita přikazuje udělat  V experimentu dokázaly zkoumané osoby působit bolest nevinnému člověku, protože měly pocit, že je za to odpovědný výzkumník

 Podle Milgrama jeho experiment vysvětlil, proč se řada Němců, Rakušanů a Poláků mohla podílet na masovém vyhlazování Židů, Romů a dalších lidí

Úkoly: 1. Pokuste se zhodnotit Watsonův a Milgramův experiment z etického hlediska 2. S pomocí odborné literatury a internetu najděte informace o dalších psychologických experimentech a seznamte s nimi spolužáky.

 ZDROJE - literatura :  PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, ISBN  HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, s.r.o., ISBN

 ZDROJE - obrázky:  Tinneke. Rat siamese.JPG [online] [cit ]. Dostupné z:  UNKNOWN. Rat albino.JPG [online] [cit ]. Dostupné z:  TOGNOPOP. Baby-global.jpg [online] [cit ]. Dostupné z:  JEFFREY C. DEGE. Broken Coat Jack Russell Terrier [online] [cit ]. Dostupné z: _%282006%29.jpg

 SHADOW Blue-Eyed White Netherland Dwarf [online] [cit ]. Dostupné z: Eyed_White_Netherland_Dwarf.jpg  SHAWN LEA. Santa Claus [online] [cit ]. Dostupné z:  PAULR. Expérience de Milgram.png [online] [cit ]. Dostupné z: g