Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
Anotace Materiál seznamuje žáky se dvěma známými psychologickými experimenty. Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slova Watsonův experiment -navození podmíněné reakce, Milgramův výzkum poslušnosti Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályDalší materiály z celku „ Psychologie a komunikace“
Experiment Johna B.Watsona NAVOZENÍ PODMÍNĚNÉ REAKCE (STRACH Z BÍLÝCH OBJEKTŮ)
Autorem je John Watson ( ) Jeho spolupracovnicí byla Rosalie Raynerová Pokus byl proveden v zimě 1919/1920 Záměrem bylo experimentálně vyvolat podmíněnou reakci strachu Pokusnou osobou byl jedenáctiměsíční zdravý chlapec, označovaný jako Albert B.
Když bylo Albertovi 9 měsíců, umístili v jeho blízkosti bílou krysu Albert nejevil žádné známky strachu Strachem reagoval, když za jeho hlavou uhodili kladivem do ocelové tyče Experimentátoři nechali uplynout 2 měsíce, aby zážitky vymizely Poté zahájili experiment
Jakmile se dítě dotklo krysy, uhodili za ním do ocelové tyče Chlapec spadl a naříkal V řadě dalších pokusů byla krysa umísťována blíže Albertovi a tlouklo se do tyče za jeho hlavou U chlapce se naplno rozvinula podmíněná bázlivá reakce Ihned po objevení krysy dítě začalo plakat, prudce se otočilo a rychle začalo lézt směrem od zvířete
Další experimenty prokázaly, že Albert zobecnil svůj strach na další chlupaté objekty : Králíka, psa, kožešinový kabát, vatu a masku Santa Clause Po měsíční přestávce byl Albert testován opět Plakal a bál se krysy i mnoha dalších chlupatých objektů K pláči stačila pouhá ukázka objektů, bez úderů do ocelové tyče
Matka si Alberta odnesla několik dní po posledním testování Raynerová a Watson ve výzkumné zprávě nastínili několik metod na odstranění podmíněné reakce Ani jednu z nich však nepoužili, aby dítě podmíněné reakce strachu z bílých objektů zbavili O dalším osudu Alberta B. nejsou žádné zprávy
„Dejte mi tucet zdravých, dobře vyvinutých dětí a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že každé z nich namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo specialistou v jakémkoli zvoleném oboru – lékařem, právníkem, umělcem, vedoucím obchodu, a taky ovšem žebrákem a zlodějem, bez ohledu na jeho talent, záliby, sklony, schopnosti, dispozice a rasový původ.“
Experiment Stanleyho Milgrama STUDIE POSLUŠNOSTI
Autorem je Stanley Milgram ( ) Experimentem se pokoušel psychologicky vysvětlit příčiny holocaustu, kdy se stovky slušných obyvatel Německa podílely na vyvražďování osob v koncentračních táborech
Zkoumané osoby byly vybrány na základě inzerátu Bylo jim oznámeno, že se budou účastnit výzkumu paměti a učení na Yaleově universitě
Zkoumané osoby byly v roli učitele Učitel měl za úkol trestat „žáka“ elektrickými šoky za chyby, kterých se dopouštěl v jednoduché poznávací úloze Intenzita šoků se postupně zvyšovala Roli žáka hrál spolupracovník experimentátora Žák seděl za přepážkou, takže na něj účastníci neviděli, ale slyšeli jej Při rostoucí intenzitě „trestu“ si stěžoval, naříkal a prosil o to, aby byl z pokusu vyřazen, protože má potíže se srdcem Později žák bušil do zdi, křičel, pak následovalo ticho
Vedle zkoumané osoby („učitele“) stál experimentátor a dával mu pokyny k pokračování v udílení elektrických ran („Prosím, pokračujte.“ „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval.“ „Nemáte na vybranou, musíte pokračovat.“) Většina zkoumaných osob tuto situaci prožívala velmi nepříjemně (osoby se potily, třásly, koktaly, naříkaly,..) Přesto většina (63%)příkazy experimentátora uposlechla a elektrické šoky stupňovala až do konce I když elektrické šoky ve skutečnosti nebyly použity, účastníci výzkumu prožívali intenzivní psychický stres a po odhalení experimentální manipulace značné zahanbení a rozpaky
Podle Milgrama situace spolu s kulturním očekáváním vede lidi k poslušnosti vůči autoritě Děti se učí poslouchat autoritu a neposuzovat, co jim autorita přikazuje udělat V experimentu dokázaly zkoumané osoby působit bolest nevinnému člověku, protože měly pocit, že je za to odpovědný výzkumník
Podle Milgrama jeho experiment vysvětlil, proč se řada Němců, Rakušanů a Poláků mohla podílet na masovém vyhlazování Židů, Romů a dalších lidí
Úkoly: 1. Pokuste se zhodnotit Watsonův a Milgramův experiment z etického hlediska 2. S pomocí odborné literatury a internetu najděte informace o dalších psychologických experimentech a seznamte s nimi spolužáky.
ZDROJE - literatura : PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, ISBN HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, s.r.o., ISBN
ZDROJE - obrázky: Tinneke. Rat siamese.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: UNKNOWN. Rat albino.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: TOGNOPOP. Baby-global.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: JEFFREY C. DEGE. Broken Coat Jack Russell Terrier [online] [cit ]. Dostupné z: _%282006%29.jpg
SHADOW Blue-Eyed White Netherland Dwarf [online] [cit ]. Dostupné z: Eyed_White_Netherland_Dwarf.jpg SHAWN LEA. Santa Claus [online] [cit ]. Dostupné z: PAULR. Expérience de Milgram.png [online] [cit ]. Dostupné z: g