Základy počítačové grafiky - ZPG

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BU51 Systémy CAD RNDr. Helena Novotná.
Advertisements

Co by měl student vědět na začátku studia PEF MZLU v Brně
Úvod do objektového modelování
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení
Grafika Rastrová X Vektorová.
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
Math Studio, Analyza, GraphDrawer, Graph
Grafické formáty.
Modelování v prostoru.
Zářezová metoda Kolmé průměty objektu  Axonometrie objektu
Koule a kulová plocha v KP
TYPY MODELŮ FYZIKÁLNÍ MATEMATICKÉ ANALYTICKÉ NUMERICKÉ.
Když tři rozměry nestačí...
Počítačová podpora konstruování I 4. přednáška František Borůvka.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Informatika akademický rok 2012/2013 Úvod k předmětu.
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch.
Úvod do managementu 1. seminář
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Tato prezentace byla vytvořena
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Vektorová grafika.
Informatika pro lázeňství LS 2015 (podmínky absolvování)
Soustavy souřadnic – přehled
Diplomová práce Valašské muzeum v přírodě - virtuálně vedoucí: doc. Ing. Petr Rapant CSc. kontakt: konzultant VMP : Jaroslav Polášek.
Způsoby uložení grafické informace
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
1 Změny studijního a zkušebního řádu. 2 Kde najdu SZŘ dokumentový server IS MU
ZPG -Základy Počítačové Grafiky cvičení 3
2OP484 Manažerská informatika 4ÚvodSnímek 1 2OP484 Manažerská informatika 4 Úvod doc. Ing. Tomáš Kubálek, CSc.
KIV/PPA2 1.cvičení Cvičící: Pavel Bžoch. Údaje o cvičícím Pavel Bžoch Kancelář: UL408 Konzultační hodiny: –Středa 12:05 – 12:50 –Čtvrtek 11:10 – 11:55.
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
4 Základy - pojmy Střed promítání ,,O“ Hlavní bod snímku ,,H“ Konstanta komory ,,f“ Osa záběru Střed snímku ,,M“ Rámová značka (měřický snímek) Úvod do.
Program přednášky ,, Kalibrace “ - snímkové souřadnice
Základy regionální geografie
Konstruktivní geometrie
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
Fyzická geografie Podzim 2014 Z0026/2 – čtvrtek 18 – 18.50, Z4 Z0026/3 – čtvrtek 19 – 19.50, Z4 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Fyzická geografie Podzim 2013 Z0026/4 – pondělí 13 – 13.50, Z3 Z0026/5 – pondělí 12 – 12.50, Z3 Cvičení 1 - Organizační pokyny Mgr. Ondřej.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
CAD V - GIS Mgr. Jiří Čtyroký Ph.D Ing. Martin Šilha.
Základy informatiky Přednášející: Ing. Jana Krutišová Cvičící: Ing. Jan Štěbeták.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Hardware pro počítačovou grafiku © Josef Pelikán, MFF UK Praha PGR019
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
KIV/ZD cvičení 1 Tomáš Potužák.
Informační modelování budov (BIM)
Z0026 Fyzická geografie Vyučující: Prof. RNDr. Rudolf Brázdil DrSc.
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
VNITŘNÍ NORMA FAME DOPLŇUJÍCÍ STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD UTB
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Třírozměrné modelování
1. přednáška Úvod, vektorový počet, funkce více proměnných
Informační modelování budov (BIM)
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Transkript prezentace:

Základy počítačové grafiky - ZPG Prof.Ing.Václav Skala, CSc. e-mail:skala@kiv.zcu.cz SUBJ: ZPG http://iason.zcu.cz/~skala

Základy počítačové grafiky - ZPG Formální náležitosti, další informace viz http://iason.zcu.cz/~skala/zpg.htm Doporučuje se sledovat ZPG - NEWS další informace na: http://herakles.zcu.cz

ZPG - přednášky & cvičení přednášky UP 104 pondělí 7:30 - 10:05 nepovinné , avšak doporučené cvičení UL 407 úterý & středa & čtvrtek účast nepovinná, avšak doporučená a sledována - nemá vliv na hodnocení cvičící: Doc.I.Kolingerová, Ing.T.Hlavatý, Ing.M.Čermák, Ing.R.Sviták, Ing.M.Franc,Ing.P.Maur

ZPG - kritéria & hodnocení Celkem lze obdržet: max. 5 x 100 bodů z úloh pozdní odevzdání – NULA bodů za úlohu max. 200 bodů z semestrálního testu získání zápočtu: z testu min. 100 bodů min. 450 bodů z testu a jednotlivých úloh max. 400 bodů ze zkoušky

ZPG - kritéria & hodnocení Výborně - alespoň 801 bodů včetně Velmi dobře – 601 bodů včetně Dobře – 501 bodů včetně Neprospěl – méně než 500 bodů včetně

ZPG - kritéria & hodnocení Opisování, resp. poskytování informací k opisování bude u všech případů řešeno okamžitým ukončením zkoušky a hodnocením NEPROSPĚL u všech zúčastněných a pro všechny termíny v daném akademickém roce

ZPG - kritéria & hodnocení Úlohy jsou zadávány výhradně na cvičení Všechny úlohy musí být odevzdány v odpovídající kvalitě i při hodnocení NULA bodů V případě nemoci, úrazu a o výjimkách apod. rozhoduje cvičící

ZPG – termíny úloh Zadání úloh, odevzdání cca 14 dní po zadání 2.týden SEMESTRÁLNÍ TEST – 12.týden , tj.9.5.2002

ZPG - zkoušky 16.5. 16:40 čtvrtek 17.5. 14:00 pátek – ústní v sobotu 24.6. pondělí 27.6. čtvrtek 28.6. pátek – ústní v sobotu Neomluvená neúčast se hodnotí NEPROSPĚL

ZPG - přednášky I 1. Vymezení oblasti počítačové grafiky, vizualizace dat, vstupní/výstupní zařízení, hardwarové prostředky počítačové grafiky. Algoritmy a jejich složitost, matematicky aparát pro počítačovou grafiku, homogenní souřadnice a jejich geometrická interpretace - kap.1. 2. Úvod do OpenGL, I/O příkazy, základní instrukce, GLUT - kap.2. + 3.

ZPG - přednášky II 3. I/O příkazy, geometrické transformace I - kap.3. + 4. 4. Geometrické transformace II - kap.4. 5. Promítání, pozice kamery, rovinné projekce - kap.5. Barevné systémy, modely osvětlení a metody stínování, metoda sledování paprsku a radiační metoda - kap.6.

ZPG - přednášky III 6. Metody ořezávání v E2 a E3, řešení viditelnosti - kap.7. Datové struktury v počítačové grafice, hierarchické modely, objekty - kap.8. 7. Textury a bitové mapy - kap.9.

ZPG - přednášky IV 8. Křivky a plochy v počítačové grafice I - kap.10. 9. Křivky a plochy v počítačové grafice II - kap.10. 10. Procedurální metody - particles, rekurzivní metody a fraktály - kap.11.

ZPG - přednášky V 10. Vizualizace dat - geometrie a data, výšková pole a iso-čáry, zobrazování povrchů a skalárních polí, zobrazování vektorových polí, tenzorových polí- kap.12. 11. Základní algoritmy pro kreslení úseček a kružnic, algoritmy šrafování a plnění, základní metody ořezávání v E2 a v E3, množinové operace s n- úhelníky 12. Přednášky doplňující profil oboru počítačové grafiky a vizualizace dat

ZPG - povinná literatura I Angel,E: Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach with OpenGL by Edward Angel, Addison Wesley, 2001 Skala,V.: Světlo, barvy a barevné systémy v počítačové grafice, ACADEMIA

ZPG - povinná literatura II Drs, Všetečka: Objektivem počítače, SNTL Skala,V.: Algoritmy počítačové grafiky I-III, skripta ZČU resp. Základy počítačové grafiky I - II, skripta ZČU

ZPG - doporučená literatura Watt,A.: 3D Computer Graphics, Addison Wesley, 2000 Hill,F.S.: Computer Graphics Using OpenGL, Prentice Hall, 2001 Jones,H.: Computer Graphics through key Mathematics, Springer Verlag, 2001 Ammeraal,L.: Programming Principles in Computer Graphics, John Wiley, 1992

ZPG - doporučená literatura Computer Graphics: Principles and Practice, Second Edition in C by James D. Foley, Andries van Dam, Steven K. Feiner and John F. Hughes Addison-Wesley, 1998 Anand,V.B.: Computer Graphics and Geometric Modeling for Engineers, John Wiley&Sons, 1993 OpenGL Programming Guide, SGI - kopie v laboratoři k dispozici, resp. zájemci si mohou namnožit.

ZPG - cvičení Přečíst laboratorní řád Vstup pouze po zaregistrování JIS kartou a po přezutí V laboratoři UL407 se realizují pouze úlohy ZPG, VAM, MHS, GSVD zadané vyučujícími Ostatní povinnosti sdělí cvičící

Obor studia: Počítačová grafika a vizualizace dat Povinné předměty (prerekvizity neuvedeny): APG, VAM, GSVD, PPR, MHS Alespoň jeden předmět z: RKO, GKM Neoficiální prerekvizity pro státní zkoušku: studium v zahraničí alespoň 1 semestr účast na mezinárodní konferenci WSCG - únor 2003

Socrates 2002/2003 Informace viz International Office Očekávaná podpora 450 EUR/měsíc V případě splnění podmínek možnost získání 10 kreditů v rámci předmětu ZPX

TEST představivosti Představte si krychli visící za vrchol na niti a nakreslete ji! Nekreslete krychli v „základní“ poloze Jaký tvar uvidíte, pokud takto „zavěšená“ krychle rotuje? (osa rotace je ztotožněná s nití) To co vidíte je hranice skutečná?

TEST představivosti Co je průnikem tří válců, jejichž osy jsou navzájem ortogonální? Jak vypadá těleso, jehož nárys půdorys, bokorysy, pohled ze zadu a ze spodu má tvar

TEST schopnosti algoritmizovat Napište algoritmus pro vykreslení úplného grafu pro N bodů, které jsou na kružnici Není akceptovatelné řešení, kdy se pro zvolený bod nakreslí všechny ostatní spojnice Příkazy: MoveTo(x,y) DrawTo(x,y) Jaká je algoritmická složitost - jak je vyjádřena?

Algoritmy a jejich složitost Deterministický algoritmus je proces, který pro specifikované vlastnosti množin dat určí jednoznačný výsledek v historicky krátké době Složitost se vyjadřuje pomocí O(f(n)), kde f(n) je funkce ohraničující chování algoritmu pro nn0 . Jde tedy o asymptotické chování pro n

Algoritmy a jejich složitost Určuje se složitost časová, paměťové nároky, složitost předzpracování V uvažovaných aplikacích budeme zkoumat chování algoritmů pro n0  n  n1 kde n0 , n1 je řádově 104 – 107 elementů

Algoritmy a jejich složitost Kontrolní otázky: Jaká je algoritmická složitost výpočtu diskrétní kosinové transformace daná (zjednodušeně) vzorcem Jaká je algoritmická složitost výpočtu faktoriálu N! = N* (N-1)! Jaká je složitost algoritmu pro vykreslení úplného grafu pro N bodů?