MS-Excel – financování školního výletu Střední odborná škola Otrokovice MS-Excel – financování školního výletu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor PaedDr. Pavel Kovář Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-IKT/2-VT-1/14 Název DUM MS-Excel – financování školního výletu Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Informatika a výpočetní technika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Praktická ukázka jednoduchého využití MS-Excel Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova výpočet financí Datum 20. 11. 2012
MS-Excel – financování školního výletu Náplň výuky Stanovení problému Vyhledání informací – ceny jízdného a noclehů Základní tabulka – vysvětlení Dodávání dat a sledování výpočtů Grafická úprava a konečný vzhled tabulky Hodnocení a závěr frontálního praktického cvičení
MS-Excel Financování školního výletu ukázka praktického využití programu Dr. Pavel Kovář
Stanovení problému Jsi pokladníkem třídy, která jede na školní výlet. Žáci dodají do společné pokladny peníze, které Ty během výletu spravuješ a platíš společné pohledávky. Na konci výletu provedeš vyhodnocení Vašich plateb.
krok 1 – zapiš seznam spolužáků
krok 2 – vybráno po 550 Kč
krok 3 – sepiš místa, kde jsi třídě platil ze společného banku
krok 4 – vyplň platby, které jsi třídě zaplatil ze společných peněz
krok 5 - do buňky M2 napiš tento vzorec: =B2-C2-D2-E2-F2-G2-H2-I2-J2-K2-L2
krok 6 - odečtení placených položek rozšíříme na celou tabulku naší třídy kurzorem (kříž vpravo dole) táhneme MYŠÍ z buňky M2 dolů. Výpočet se kopíruje do zbylých buněk příslušejících ke sloupci CELKEM
krok 7 – položky označené kladným číslem znamenají, že spolužákovi daný obnos vrátíš a tam, kde vyšlo ve sloupci C E L K E M záporné číslo, je nutné, aby byla uvedená částka doplacena, neboť spolužák překročil ve svých nárocích vybraných 550 Kč
fantazie a tabulku dokonči Použij nyní své fantazie a tabulku dokonči v prostředí MS-Excel tak, aby se ti líbila…
krok 8 - konečná úprava vzhledu tabulky
Kontrolní otázky: Problémová úloha: Sestav tabulku simulující rodinný rozpočet. Charakterizuj jednotlivé výpočty potřebné v tabulce. Sestav tabulku simulující splátkový kalendář Existuje vzorec využívatelný při výpočtech splátek a úroků? Problémová úloha: Automobil stojí 350 000 Kč. Sestav klientovi splátkový kalendář. Klient má plat 15 500 Kč. Nutné životní náklady jsou 7500 Kč Ponechejme klientu 2000 kapesného, roční úrok je 15%. Jak dlouho bude automobil splácet? [Dostane se do pasti]
Seznam obrázků: Screenshoty obrazovky
Seznam použité literatury: