Mikroekonomie II úvodní přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
TEORIE CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
3. Produkční analýza firmy
II. Analýza poptávky Přehled témat
Teorie chování spotřebitele - model spotřebitelské volby - vlastnosti spotřebitelského optima - cenová spotřební křivka a poptávková funkce - mikroekonomická.
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Analýza chování spotřebitele
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Rozhodování spotřebitele
3. Produkční analýza firmy
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II úvodní přednáška Petr Musil, kancelář č. 621 Konzultace – pondělí, 14.30 – 16.00 Jiný termín po dohodě – pmusil@econ.muni.cz Informace: http://pmusil.czechian.net

Zkouška Písemný test – alespoň 60 % Teorie + příklady, přednášky + literatura Předtermín – v posledním týdnu výuky místo jedné přednáškové skupiny Povolené pomůcky k testu: kalkulačka (NE na mobilu), psací potřeby, RUČNĚ psaný „tahák“ v rozsahu 1 strany A4

Literatura Základní: Soukupová, J. a kol. – Mikroekonomie Macáková, L. a kol. – Mikroekonomie II - cvičebnice Doporučená: Varian, H.R. – Mikroekonomie – moderní přístup Macáková, L. a kol. – Mikroekonomie II repetitorium

Úvod do analýzy chování spotřebitele Literatura k přednášce: Soukupová et al.: Mirkoekonomie. kapitola 2, str. 47 – 71 v 3. doplněném vydání Rothbard, M. N.: Ekonomie státních zásahů, str. 17 – 52. Liberální institut 2001

Úvod do analýzy chování spotřebitele Co je smyslem teorie chování spotřebitele? pokusit se vysvětlit, na základě čeho tvoří spotřebitel svá rozhodnutí – proč jedná tak jak jedná? Racionálně jednající spotřebitel se snaží maximalizovat svůj užitek: porovnává efekty nějaké své aktivity a újmy s touto aktivitou spojené efektem je užitek, újmou je vynaložení důchodu na nákup statků či služeb

Předpoklady racionálního chování spotřebitele AXIOMY RACIONALITY Axiom nenasycenosti – větší množství statků je vždy preferováno před množstvím menším, jedná-li se o „dobré“ statky Axiom tranzitivity – pokud je koš statků A lepší než B a zároveň B lepší než C, platí, že A je lepší než C Axiom rozmanitosti (konvexnosti) – spotřebitel preferuje průměrnou spotřebu před extrémy – např. spotřeba jídla a pití

Předpoklady racionálního chování spotřebitele Axiom výběru – spotřebitel se snaží o co nejvíce preferovaný statek Axiom spojitosti – existuje množina statků oddělující preferované statky od nepreferovaných Axiom úplnosti srovnání – každé dva koše statků mohou být srovnávány z hlediska preference spotřebitele

Měření užitku Užitek je efekt plynoucí ze spotřeby kombinace statků či služeb – „veličina“, která ukazuje směr spotřebitelských preferencí Užitek NENÍ nějaká objektivní veličina – jde o subjektivní pocit míry uspokojení dané potřeby Otázka, jakým způsobem měřit užitek a zda je vůbec měřitelný kardinalistický X ordinalistický přístup

Měření užitku - kardinalismus KARDINALISTICKÁ VERZE – užitek je přímo měřitelný, nabývá konkrétní hodnoty Menger, Jevons, Walras – kardinalisté, ale bez vysvětlení, jak užitek měřit Alfred Marshall – užitek měřitelný nepřímo, a to prostřednictvím peněz – demand price (cena poptávky) Celkový užitek (Total Utility, TU) – celkové uspokojení potřeb při spotřebě daného statku Mezní užitek (Marginal Utility, MU) – změna celkového užitku vyvolaná změnou spotřebovávaného statku o jednotku

Měření užitku - ordinalismus ORDINALISTICKÁ VERZE – užitek není přímo měřitelný, ale spotřebitel je schopen posoudit, která kombinace statků mu přináší větší užitek než jiná V. Pareto, J. R. Hicks Spotřebitel je schopen seřadit kombinace statků podle velikosti užitku, který mu přinášejí → indiferenční křivky Indiferenční křivka (Indifference Curve, IC) – množina kombinací statků X a Y se stejnou velikostí celkového užitku

Měření užitku - kardinalismus Y TU=f(X,Y) X Velikost užitku jako funkce spotřeby statků X a Y

Měření užitku - ordinalismus Y TU3 TU2 TU1 X TU3 > TU2 > TU1

Další přístupy k teorii užitku PROJEVENÉ PREFERENCE – odmítání indiferenčních křivek např. Murray N. Rothbard: spotřebitel projevuje své preference v momentě svého rozhodnutí (např. při nákupu) teorém osla a dvou kupek sena – osel se nemůže rozhodnout, kterou ze dvou stejně kvalitních kupek sena „sežere“

Jaké jsou Ijáčkovy preference? ??? 15 metrů 15 metrů podobnost s IC (neschopnost spotřebitele dát přednost jednomu stejně kvalitnímu koši komodit před jiným)

Vlastnosti indiferenčních křivek Indiferenční křivky jsou klesající – v případě žádoucích statků, vyplývá z axiomu nenasycenosti Indiferenční křivky se neprotínají – vyplývá z axiomu tranzitivity V každém bodě spotřební situace se nachází indiferenční křivka – plyne z axiomu úplnosti srovnání Indiferenční křivka je konvexní směrem k počátku – vyplývá z axiomu rozmanitosti - existují výjimky – viz dále (zvláštní tvary indiferenčních křivek)

Mezní míra substituce ve spotřebě Marginal Rate of Substitution in Consumption (MRSC) jde o poměr, v němž je spotřebitel OCHOTEN nahrazovat ve spotřebě jeden statek statkem jiným, aniž by se měnil celkový užitek je to směrnice (sklon) indiferenční křivky platí: MRSC = -ΔY/ΔX = MUX/MUY = =(δTU/δX)/(δTU/δY)

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statek X je nežádoucí Statek X je lhostejný

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statek X se s růstem spotřebovávaného množství mění z žádoucího v nežádoucí Specializace ve spotřebě – spotřebovávat lze pouze statek X nebo statek Y

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statky X a Y jsou blízké substituty Statky X a Y jsou běžné komplementy

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statky X a Y jsou dokonalé substituty Statky X a Y jsou dokonalé komplementy

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Nasycené preference – spotřebitel usiluje právě o jeden nejvíce preferovaný spotřební koš Diskrétní statky – lze je spotřebovávat jen v ucelených jednotkách

Pro rozpočtové omezení (důchod) platí: I = PX . X + PY . Y což je rovnice linie rozpočtu (Budget Line, BL), za předpokladu, že spotřebitel vynakládá celý svůj důchod Y BL X

Linie rozpočtu hranice, vymezující tzv. komoditní prostor (který leží na a pod BL) tj. množina spotřebitelem dostupných kombinací statků a služeb její sklon vypovídá o relativních cenách statků a služeb relativní ceny se mohou měnit i v závislosti na množství spotřebovávaných statků či služeb s rostoucím důchodem se komoditní prostor zvětšuje, s poklesem zmenšuje

Mezní míra substituce ve směně Marginal Rate of Substitution in Exchange (MRSE) poměr, v němž spotřebitel směňuje statky X a Y na trhu při vynaložení celého disponibilního důchodu MRSE = - ΔX/ΔY = PX/PY

Optimum spotřebitele O optimu spotřebitele hovoříme tehdy, je-li maximalizován užitek v závislosti na spotřebitelských preferencích a tržních možnostech Tržní možnosti jsou ovlivněny disponibilním důchodem a cenami spotřebovávaných statků

Optimum spotřebitele – kardinalistický přístup Při spotřebě jednoho statku pro optimum platí: MUX = PX Pro optimální kombinaci dvou spotřebovávaných statků platí: MUX/PX = MUY/PY

Optimum spotřebitele – ordinalistický přístup Pro optimum spotřebitele (zpravidla) platí: MRSC = MRSE neboli: MUX/MUY = PX/PY čili: Optimum spotřebitele je v bodě, kde se linie rozpočtu dotýká indiferenční křivky POZOR, NEPLATÍ VŽDY!!!

Optimum spotřebitele – vnitřní řešení Y A E U3 U2 U1 B X Optimum spotřebitele je v bodě E. Body A, B jsou sice dostupné kombinace, ale nepřinášejí maximální užitek při daném rozpočtovém omezení. Užitek U3 je nedostupný.

Optimum spotřebitele – rohové řešení Y U3 E U2 A U1 X Optimum spotřebitele je v bodě E. Bod A představuje dostupnou kombinaci statků, ovšem opět není optimální, protože nepřináší maximální možný užitek. Také zde je užitek U3 nedostupný. ZDE SE MRSC A MRSE NEROVNAJÍ!!!

Přebytek spotřebitele představuje rozdíl mezi celkovým užitkem ze spotřeby určitého množství statku a výdaji na získání tohoto množství statku CS (Consumer´s Surplus) = TU – PX . X neboli jde o rozdíl mezi ochotou a nutností obětovat část důchodu na získání požadovaného množství zboží

Přebytek spotřebitele PX Nakupované množství 1 2 3 Mezní užitek 10 9 8 Celkový užitek 19 27 Celkový výdaj 18 24 10 9 8 MUX =PX =D 3 X Přebytek spotřebitele při nákupu 3 kusů statku X: CS = TU – PX . X = 27 – 24 = 3