subjektivně zabarvený Líčení subjektivně zabarvený popis
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s líčením- jeho kompozicí a jazykovými prostředky. Žáci podle předlohy tvoří své líčení. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána Buchtová Jazyk: český Očekávaný výstup: využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen : osmý ročník základní školy Líčení VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.06
? Líčení patří k uměleckému stylu. Autor popisuje skutečnost, ne však obyčejně, ale tak, že vyjadřuje svůj vztah k ní. Tím působí na city, nálady, smysly čtenáře.
Vytvoř líčení, jehož součásti je tento úryvek: To, co jsme viděli, nám vyrazilo dech. Horští velikáni tam stáli celí bílí. Byli až neskuteční, a přece na dosah ruky.Byli mohutní, rozeklaní, odolávajíce sta a sta roků náporům větru a vichřicím. Připadal jsem si jako mravenec.
Prostředky líčení: metafora personifikace přirovnání epiteton básnické obraty metonymie ? Umíš tyto pojmy vysvětlit?
Osnova: 1. Úvod- představíš popisovaný objekt 2. Vlastní líčení – v jednotlivých bodech postupně vylíčíš své představy… 3. Závěr – zakončíš svou práci – shrneš svůj vztah k popisovanému objektu
Zdroje: