Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
přednáška Environmentální etika
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
ETIKA ODPOVĚDNOSTI Karolina Krajcová C4B.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Etika v podnikání Business Ethics
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Seminář etika a etiketa V tlumočnické profesi Šárka Valverde
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Právnické osoby Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Etika v práci s lidmi.
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Psychologie osobnosti
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DOBRO A ZLO – etické kategorie
Úvod do filosofie a etiky
D OBRO A ZLO Jakub Novák, C4A. D OBRO X Z LO Nekonečná rivalita protipólů Nikdy nepoznáme dobro bez zla Nekonečná bitva Nejvyšší a nejobecnější kategorie.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Paul Ricoeur Zuzana Svobodová. Paul Ricœur Valence – Châtenay-Malabry u Paříže Vyrůstá bez rodičů, u tety v Rennes, protestanté v.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Jak upozornit na vážný problém a neudělat při tom víc škody než užitku Mgr. Ondřej Hudeček FHS UK.
Ekologická etika Reflexe příčin ekologické krize a cest, jak z ní ven Jan Činčera.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Druhy lásky podle filosofie a etiky
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Práva a povinnosti mezi manželi
Ekonomika malých a středních podniků
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Základní filozofické otázky
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Uvedení do etiky Zuzana Svobodová

Struktura Co je etika Co je morálka Co je mrav Co je bioetika Proměna etiky v bioetiku

Ontologie, nauka o bytí, je (od Aristotela) první filosofií.

Ale někteří ukazují (podle Emmanuela Lévinase a „etického obratu“ v západní filosofii), že první filosofie je etika Proč?

Odpovědnost předchází bytí. „Morálka řídí dílo pravdy. “ Odpovědnost předchází bytí. „Morálka řídí dílo pravdy.“ (Totalita a nekonečno, 280) „Pravda jako úcta k tomu, co je, je smysl metafyzické pravdy.“ (279)

K etymologii etiky ethídzó: navykám, učím, navádím, zvykám (si) to ethos: zvyk, obyčej, mrav ethó: svojím, dle svého zvyku, obyčejně to ethisma: navyknutí, navedení, zvyk to ethnos: svojeť, svojina; množství sobě navzájem zvyklé; tovaryšstvo, spolek, sbor, zástup druhů; rod, národ; lid; stav; hejno; stádo; roj (včel) to éthos: svá, vlastní, obvyklá místa (pastvy, bydliště), sídla, vlast, zvyk-lost, obyčej; mrav, povaha, myšlení, smýšlení; podle Aristotela vzor mravního jednání K pojmosloví v etice: Etika kriticky zkoumá legitimitu nároků na morální platnost, chce metodicky a systematicky zprostředkovat vhled do smyslu morálního jednání; nabízí kritéria, podle nichž se může závazně stanovit, který cíl je potřeba uznat jako dobrý (x nestanovuje, který konkrétní cíl je morálně dobrý a hodný úsilí pro každého) – ukazuje, jak lze dojít k posouzení jednání jako dobrého; zabývá se morálními přesvědčeními (morálkami) a usiluje ukazovat cesty, na nichž se člověk může sám uskutečňovat ve svém lidství (chce přivádět k mravní kompetenci, umožňovat a podporovat ji); ve vlastním smyslu eticky jednal ten, kdo předávaná pravidla chování a hodnotová měřítka nedodržoval mechanicky a rutinně, ale kdo si zvykl (zdatnost, ctnost) konat požadované dobro na základě nahlédnutí a úvahy; vědecká disciplína nebo reflexe morálního jednání (společenského: „morálka“ i individuálního: „mravnost“) a usuzování v perspektivě toho, co je správné a dobré (tj. z hlediska morální kvality, která je označována jako moralita). Etická reflexe usiluje o dosažení odůvodněných výstupů, které je možné prokázat za subjektivně platné i za intersubjektivně závazné. předmět etiky: morální jednání a usuzování, hodnocení, zvažování morální jednání: jednání, která uplatňují nárok na morální kvalitu (je to morální? – je to mravně dobré?) mrav – mravní, mravné – co se líbí, zvyk, tradice, postoj, konvence morálka – morální: celek příkazů, zákazů, postojových vzorců, zvyklostí, tradic, mravů, konvencí společnosti – je dějinná (proměnná), existují skupinové, diferencované morálky; étos: celek morálního chování a jednání lidí ve společnosti, zahrnuje obyčeje, mravy, tradice, zvyklosti, přesvědčení v oblasti toho, co je či není morální či mravné; étos skupiny, povolání (etický kodex zaměstnanců, firem), profese (advokátů, sociálních pracovníků, novinářů, lékařů, …); projekt Světový étos. moralita – princip všech morálek, který legitimuje morálku jako morální morálku; základní kvalita lidského jednání, tj. jednání svobodného a na základě vlastního úsudku (dobro – zlo, svoboda – determinace, morálka, štěstí) mravnost – aplikovaná moralita; mravní jednání – reflektované, zamýšlené a svobodně zvolené jednání; pozor: „to etos“: řecky znamená „rok, rok co rok, rok po roku“ – pozor tedy na výslovnost „e/éthos“ s „h“; případně na prodloužené „é“ (étos politické strany);

Etika jako praktická filosofie Praktická filosofie (etika) se obrací v člověku k tomu, co je tvořivé, v každém novém případu má nově zkoumat, co se zde a nyní má stát. Etika je praktická tím, že přivádí člověka k vlastnímu svobodnému utváření života. Historicky se teprve u etického zájmu odděluje mýtus a filosofie.

Etika jako součást nauky politické Aristotelés pokládal etiku za součást nauky politické. Pro Aristotela byl člověk přímo definován určeností svého života pro život v obci (pak samozřejmě i etika byla záležitostí obce). Přičemž obec předchází jednotlivce, tak jako celek předchází část. (1) Také podle Etiky Nikomachovy je člověk určen pro život v obci. (2) (1) Aristotelés. Politika. 1278 b 19: “est in anthrópos zóon politikon” Srov. Aristotelés. Politika. 1253a 2. 9: “ho anthrópos fysei politikon zóon”, “politikon ho anthrópos zóon”. Aristotelés. Politika 1253 a 19. (2) Aristotelés. Etika Nikomachova. 1097b 11: “fysei politikon ho anthrópos”. Na tomto místě Seneca překládá řecký termín „politikon“ latinským výrazem „sociale“, tedy pak by byl člověk přirozenosti společenské, avšak Aristoteles má na mysli spíše určení pro život v obci ve smyslu účelu. Srov. Poznámky A. Kříže in Aristoteles Etika Nikomachova. S. 253.

Etika → bioetika „Potřebujeme novou moudrost, která by byla poznáním o tom, jak užívat poznání.“ (1) „Současná ekologická krize ... má v sobě i etický moment. Její kořeny tkví především v nekontrolovatelné exploataci přírody člověkem a v technokratickém systému společnosti. ... Analýza zrodu krize ukázala, že jedním z principiálních zdrojů této krize je nesprávné chápání etiky člověka. Člověk nemá morální závazky a povinnosti jen sám vůči sobě, nebo vůči společnosti, ale také vůči ostatním živým tvorům i vůči neživé přírodě, se kterou spoluvytváří své životní prostředí.“(2) Etické hodnoty nemohou být oddělovány od ekologických. Antropologické koncepce vytvořené do 20. století je třeba rozšířit o hledisko vztahu člověka k přírodě. (1) VAN POTTER, R. Bioethics. Bridge to the Future. New Jersey, 1959. (2) ONDOK, Josef Petr. Obecná etika. Jednosemestrový kurs pro 2. ročník denního studia. Unedited text. Teologická fakulta Jihočeské univerzity. Č. Budějovice, 1996. S. 40.

http://www.bbc.com/future/story/20140122-are-you-good-or-evil

Ve svém inauguračním proslovu na Oxfordu 16 Ve svém inauguračním proslovu na Oxfordu 16. května 1919, hovořil Osler o vztahu filosofie (a humanitních věd) a nové vědy (“The Old Humanities and the New Science”). Lékařské humanitní vědy zde označuje za hormony pro medicínu (k novému ustanovení humanitních věd v kurikulu mediků).