Skladba – věty podle modality Střední odborná škola Otrokovice Skladba – věty podle modality Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Hana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/2-CJ-1/18 Název DUM Skladba – věty podle modality Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: věty podle modality – jejich druhy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Věta oznamovací, tázací, žádací, přací, rozkazovací, zvolací Datum 6. 6. 2013
Skladba – věty podle modality Náplň výuky: Věty podle modality Věty oznamovací Věty tázací Věty žádací Věty zvolací
Věty podle modality neboli podle postoje mluvčího ke skutečnosti záměr mluvčího sdělit něco o skutečnosti zjistit něco o skutečnosti vyjádřit vůli, aby se něco uskutečnilo Obr. 1
Věty oznamovací vyjadřují sdělení, informaci končí tečkou sloveso ve tvaru oznamovacím intonace klesavá, důraz na posledním slově Otec přinesl štěně. Rád bych ti vyhověl. Obr. 2
Věty tázací mluvčí vyjadřuje dotaz končí otazníkem sloveso ve tvaru oznamovacím nebo podmiňovacím intonace stoupavá Obr. 3
Druhy otázek Zjišťovací (odpověď ano – ne) Půjdeš do kina? Doplňovací V kolik přijedeš? Vylučovací Jdeš do kina, nebo pojedeš k babičce? Rozvažovací Mám už odejít? Řečnické (nevyžadují odpověď) Může se nad tím někdo pozastavovat? Obr. 4
Věty žádací rozkazovací (tečka, vykřičník) intonace klesavá Nemluvte! Zavři dveře. přací (vykřičník) uvozeny částicí ať, nechť, kéž Kéž by nepršelo! Ať je hezky! Obr. 5
Věty zvolací vyjadřují citový vztah končí vykřičníkem Haló! Dnes je nádherně! Ty už jsi tu zas?! Obr. 6
Kontrolní úkoly Urči druh věty: Tatínek mi přinesl dárek k narozeninám. Kéž by se vrátilo léto! V kolik hodin přijdeš? Nádhera!
Kontrolní úkoly Urči druh věty – řešení: Tatínek mi přinesl dárek k narozeninám. (oznamovací) Kéž by se vrátilo léto! (žádací – přací) V kolik hodin přijdeš? (tázací – zjišťovací) Nádhera! (zvolací)
Seznam obrázků: Obr. 1: sababa66, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/mouse-athlete(50776115)/ Obr. 2: sababa66, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/good-dog(49198149)/ Obr. 3: Izabella B. [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/die-fragezeichen-papier-bunt- transparent(49141568)/ Obr. 4: aey, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/3d-small-people-question-mark(44595453)/ Obr. 5: coramax, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/exclamation-mark(48028384)/ Obr. 6: BCDesigns, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/yescomic-knihy-exploze(39735674)/
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0. [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0.
Děkuji za pozornost