7 Evoluce 2015 Buňky. hypercycklus M. Eigen K buňkám.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evoluce 6/2014 Buňky. Cairns-Smith hypercycklus M. Eigen.
Advertisements

Used to/ would, be/ get used to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Základní škola a mateřská škola Bělá pod Pradědem The Seasons The Comenius Multilateral Project Earth Day.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jitka Škopová & Radek Marták ALCOHOLS. Main characteristics: Contains -OH hydroxyl group Common formula is R-OH –alcohols: R is alkyl group (e. g. methyl,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Název učebního materiálu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
8 Evoluce 2015 signály a znaky. Ecological differentiation in recombining microbial populations. (A) Example genealogy of neutral marker genes sampled.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
BACTERIA Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
2014 PROKARYOTIC CELL Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
201 4 MUTATIONS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
2014 ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Monika LeMoine, České Budějovice 2 Group exercise.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová VY_32_INOVACE_19_Zvířata – rébus 1 Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast.
Virus Authors (alphabetically): Hrubý Jakub Moráň Lukáš Sasínek Filip Gymnázium, třída Kapitána Jaroše 14, Brno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_13_IRELAND.
9 Evoluce Termíny zkoušení – vždy 8-11, netřeba se hlásit; kdo se dostaví před 10.50, bude vyzkoušen; bývám tam i před osmou (též.
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
CHROMOSOMAL MUTATIONS
7. cvičení Pojiva I řídká pojiva.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Metagenomika – virom a eukaryota
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
The distribution of plants, where can plants grow
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Animals - Exotic animals
Revison of the 2nd semester
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Petr Michálek Datum konání:
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Transkript prezentace:

7 Evoluce 2015 Buňky

hypercycklus M. Eigen

K buňkám

LUCA Last Universal Common Ancestor

Katalytická uzávěra (catalytic closure) versus společenstvo buněk Molekulární a podbuněčné procesy mohou patrně probíhat jen do určité velikosti (objemu). Proto buňky nejsou obrovské. Solaris Komunikace buněk při formování mnohobuněčných společenstev většinou není založena na metabolitech, ale na strukturách symbolických (hormony, feromony, mezibuněčná hmota apod.) Není to k žrádlu Symbiózy jsou založeny na komunikaci symbolické, symbiózy na základě prolomení katalytické uzávěry jsou vzácné: chloroplasty a mitochondrie

Tradiční pohled: Archebakterie sesterskou linií eukaryot

Ecological differentiation in recombining microbial populations. (A) Example genealogy of neutral marker genes sampled from the population(s) at different times. (B) Underlying model of ecological differentiation. Thin gray or black arrows represent recombination within or between ecologically associated populations. Thick colored arrows represent acquisition of adaptive alleles for red or green habitats. Shapiro et al. Science 2012: 336, 48-51

Global tree of eukaryotes from a consensus of phylogenetic evidence (in particular, phylogenomics), rare genomic signatures, and morphological characteristics. Fabien Burki Cold Spring Harb Perspect Biol 2014;6:a ©2014 by Cold Spring Harbor Laboratory Press

Figure 1.Figure 1. Committing steps in the biosynthesis of membrane lipids. The "primary divide" separating Archaea from Bacteria and Eukarya is outlined. Glansdorff et al 2008 Biology Direct 2008, 3:29

(1) The word "prokaryote" has become inadequate and misleading. (2) Eukaryotic idiosyncrasies and a reappraisal of phylogeny do not support the notion of a prokaryotic LUCA nor of prokaryotic ancestors of the eukaryotic cell body. The order of branching in the universal tree has no bearing on the cellular architecture of LUCA.

(7) Archaea arose by reductive evolution under selection for adaptation to high temperatures; this entailed the replacement of sn1,2 ester fatty acid lipid by sn2,3 ether isoprenoid lipids in the cell membrane, without major enzymatic reconversion. (8) Bacteria arose by reductive evolution; secondary, convergent adaptations to thermophily entailed the formation of a variety of membrane lipids, often with ether bonds, but still with a sn1,2 stereoconfiguration.

(9) LUCA was genetically redundant; therefore the differential loss of paralogous gene copies in different lines of descent is a predicted source of phylogenetic discrepancies with respect to the SSU-rRNA tree.

(3) LUCA was a protoeukaryote, with a RNA genome inherited from its progenote ancestor. This RNA LUCA was in a metabolically and morphologically heterogeneous community, constantly shuffling around genetic material. Part of it was phagotrophic. LUCA remained an evolutionary entity, though loosely defined and constantly changing, as long as this promiscuity lasted. (4) The RNA to DNA transition took place independently in different lineages of this community; the intervention of viruses appears a likely mechanism. This process led to the emergence of the three Domains.

Glansdorff et al 2008 Biology Direct 2008, 3:29

E.V. Koonin: vývoj buněk z pradávného světa virů Např. Biology Direct 1, 29, Biological big bang Biol. Direct 2,21,2007

Viry v prostředí: obrovská diverzita (statisíce) „virioplankton: částic/ml metagenomika Luis Villareal: Can viruses make us human? (scifi: Greg Bear: Darwinovo rádio)

Protist 155, 3, 2004

Bhattacharya BioEssays 26, 50, 2003