Sníh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMSníh Označení DUMVY_32_INOVACE_07_1_19 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhVýtvarné techniky, materiály a náměty RočníkKvarta, 1. ročník a kvinta, 2. ročník
Co je to vlastně sníh? Sníh jedná se o specifická forma ledu - pevného skupenství vody. Tvoří jej ledové krystalky seskupené do sněhových vloček.
Cornelius Krieghoff - Blizard
Claude Monet – Sníh v Argenteuil
Richard Jakopič – Ve sněhu
Hayami Gyoshū - Sníh
Také samotný led je zajímavým materiálem
„Sněžní andělé“
Podívejme se na vlastnosti sněhu jako výtvarného materiálu Vytváří kompaktní hmotu, kterou lze snadno tvarovat, jednoduše řečeno lepí a drží pohromadě, což je vlastnost fyzikální Není příliš pevný Z časového hlediska to není trvanlivý materiál. Uzavřená forma Kompaktnost Hutnost Objem Teplota Čas Záznam
Ukázky tvorby profesionálních výtvarníků
Když tvoří sama příroda...
Úkol: Jaká jsou specifika práce se sněhem jako výtvarným materiálem?
Uzavřená forma a kompaktnost Musíme počítat s časovým omezením trvání objektu
Podívejme se na možnosti školní tvorby Můžeme tvořit plastiky – sochy nebo reliéfy Lze pracovat v exteriéru nebo v interiéru Práci můžeme doplnit kolorováním
jednoduché tvary - stavební prvky
Figurální motivy
Lachtan
Interiér
Reliéfy - interiér
Zdroj – fotografie – archív autora