Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Advertisements

MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Tři poznámky k bankovní unii David Marek. Tři úhly pohledu Bankovní unie v kontextu evropské integrace Bankovní unie a evropské krize Problémy dosavadní.
Reforma rozpočtového dohledu EU: Hlavní prvky rámce účinného od prosince 2011 Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Nejvyšší čas pro snižování deficitu veřejných rozpočtů! Mirek Topolánek předseda vlády ČR.
1 VŠFS MEI KSB ZS 2007/08 Konzultace
Hodnocení Stabilizačních a Konvergenčních programů – aktualizace 2006/07 Ponaučení pro ČR Smilovice 6.června 2007 Jakub Mazur.
1 VŠFS - KS ZS 2006/07 mezinárodní ekonomická integrace Dodatky k měnové unii
EU.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
STÁTY EVROPSKÉ UNIE Zpracovaly: Jana Kroupová Kristýna Kocarová Kristýna Kocarová.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Ekonomika a ekonomie Evropské unie Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Konvergenční kritéria
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
SPOLEČNÁ MĚNA EURO (EUR, €). ČR a €
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy Hospodářská a měnová unie Michal Částek.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Evropa - obyvatelstvo, EU Tercie Řešení úkol.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Společná měnová politika RNDr. Oldřich Hájek. Společná měnová politika Období po druhé světové válce Evropská platební unie Marshallův plán Vzájemný směný.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Politika pracovního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočtová a fiskální politika
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
Jednotná měnová politika
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU Oddělení Hospodářská a finanční politika EU Smilovice, 13. prosince 2012

Struktura přednášky I. Správa hospodářských záležitostí v Evropské unii v roce 2012 i. Rozpočtový dohled ii. Dohled nad makroekonomickými nerovnováhami II. Posun eurozóny ke „skutečné Hospodářské a měnové unii“

I. Rozpočtový dohled Pakt o stabilitě a růstu:smyslem je Pakt o stabilitě a růstu:smyslem je  předcházet nadměrným rozpočtovým schodkům a neudržitelnému růstu zadlužení = preventivní část  a vynucovat nápravu nadměrných schodků a dluhů = nápravná část Požadavky na vnitrostátní rozpočtové rámce: Požadavky na vnitrostátní rozpočtové rámce: smyslem je zajistit, že rozpočtové postupy na národní úrovni umožňují členským státům plnit závazky, které jim v rozpočtové oblasti plynou ze Smlouvy – dopolední blok přednášek

Saldo sektoru vládních institucí podzimní fiskální notifikace 2012, podzimní předpověď EK

I. Rozpočtový dohled – preventivní část pravidla pro země: pravidla pro země:  se schodkem < 3 % HDP  s dluhem 60 % HDP, pokud dostatečně klesá (od 2015/16) dnes pouze Německo, Finsko, Švédsko, Estonsko, Bulharsko a Malta dnes pouze Německo, Finsko, Švédsko, Estonsko, Bulharsko a Malta jádrem vývoj strukturálního rozpočtového salda (bez vlivu cyklu a jednorázových a jiných dočasných opatření) doplněný o sledování růstu výdajů jádrem vývoj strukturálního rozpočtového salda (bez vlivu cyklu a jednorázových a jiných dočasných opatření) doplněný o sledování růstu výdajů

I. Rozpočtový dohled – preventivní část střednědobý rozpočtový cíl (MTO) = optimální rozpočtové saldo, hlavní cíl rozpočtové politiky dle Paktu střednědobý rozpočtový cíl (MTO) = optimální rozpočtové saldo, hlavní cíl rozpočtové politiky dle Paktu  strukturální rozpočtové saldo očištěné o vliv hospodářského cyklu a jednorázových a dočasných opatření  stanovuje si každý stát sám v rámci omezení:  rezerva vůči nominálnímu schodku 3 % HDP  zohledňuje potenciální růst, úroveň dluhu a implicitní závazky plynoucí ze stárnutí obyvatelstva (AWG EPC)  € a ERMII = nejvýše -1 % HDP, resp. -0,5 % HDP  revize jednou za 3 roky nebo je-li prováděna reforma s výrazným dopadem na udržitelnost veřejných financí (důchodová reforma)

I. Rozpočtový dohled – MTO -1,5 % HDP (Maďarsko) -1,5 % HDP (Maďarsko) -1 % HDP (ČR, Polsko, Švédsko) -1 % HDP (ČR, Polsko, Švédsko) -0,7 % HDP (Rumunsko) -0,7 % HDP (Rumunsko) -0,5 % HDP (Německo, Nizozemí, Rakousko, Portugalsko, Irsko, Slovensko, Dánsko, Lotyšsko, Bulharsko) -0,5 % HDP (Německo, Nizozemí, Rakousko, Portugalsko, Irsko, Slovensko, Dánsko, Lotyšsko, Bulharsko) 0 % HDP (Francie, Itálie, Španělsko, Kypr, Malta, Slovinsko) 0 % HDP (Francie, Itálie, Španělsko, Kypr, Malta, Slovinsko) 0,5 % HDP (Finsko, Belgie, Lucembursko, Litva) 0,5 % HDP (Finsko, Belgie, Lucembursko, Litva) Zdroj: SCPs 2012

I. Rozpočtový dohled – preventivní část Cesta k postupnému dosažení MTO = plán postupného ročního zlepšování strukturálního salda Cesta k postupnému dosažení MTO = plán postupného ročního zlepšování strukturálního salda Posuzuje se Posuzuje se  ambicióznost ročních cílů (s přihlédnutím k míře zadlužení)  dostatečnost přijímaných nebo navrhovaných opatření Měří se Měří se  plánovaným vývojem strukturálního salda  plánovaným vývojem růstu výdajů sektoru vládních institucí po očištění o:  vliv přijímaných nebo plánovaných diskrečních opatření na straně příjmů  výdaje na úroky z dluhu  výdaje na programy EU plně kompenzované příjmy z prostředků EU (85 % celkových výdajů)  nediskreční změny výdajů na dávky v nezaměstnanosti  + zohlední se potenciálně velmi vysoká variabilita investičních výdajů, zejména v případě malých členských států: průměr veřejných investičních výdajů v minulých 4 letech

I. Rozpočtový dohled – státy nedosáhly svého MTO MÍRA ZADLUŽENÍ > 60% HDP nebo EXISTUJE VÝRAZNÉ RIZIKO Z HLEDISKA UDRŽITELNOSTI CELKOVÉHO ZADLUŽENÍ ZEMĚ € / ERMII OSTATNÍ (ČR)  strukturální saldo: roční zlepšení > 0,5 % HDP  roční růst výdajů < referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP  strukturální saldo: roční zlepšení ≥ 0,5 % HDP  roční růst výdajů < referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP  strukturální saldo: hospodářsky příznivá období = vyšší úsilí x nepříznivá období = úsilí může být menší  roční růst výdajů < tempo pod hranicí referenčního střednědobého tempa potenciálního růstu HDP

I. Rozpočtový dohled – státy dosáhly svého MTO ZEMĚ NA MTO ZEMĚ PŘESÁHLY MTO  strukturální saldo: bez omezení, pokud návrat na MTO v horizontu programu  roční růst výdajů ≤ referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP  strukturální saldo: bez omezení, pokud návrat na MTO v horizontu programu  roční růst výdajů bez omezení

I. Rozpočtový dohled – výdajové pravidlo výdaje sektoru vládních institucí: výdaje sektoru vládních institucí:  plánovaný vývoj růstu výdajů v souladu s pravidly  plánovaný vývoj růstu veřejných příjmů při zachování stávající politiky a vyčíslení diskrečních opatření na straně příjmů vliv přijímaných nebo plánovaných diskrečních opatření na straně příjmů: vliv přijímaných nebo plánovaných diskrečních opatření na straně příjmů:  nedaňová příjmová opatření (dobrovolné)  informace o stavu přijetí opatření (povinné)  kvalitativní popis a hodnocení hlavních rizik (nízké, střední, vysoké) spojených s přijetím opatření větších než 0,5 % HDP (dobrovolné)  vysvětlení revizí rozpočtového dopadu opatření za minulý a běžný rok (dobrovolné)

I. Rozpočtový dohled – výdajové pravidlo referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP: referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP:  společně dohodnutá metoda (OGWG/AWG EPC)  horizont 10 let - má předejít citlivosti na změnu podmínek  5 let odhady za minulost + 5 let projekce – data OGWG/AWG pro deflaci nominálního růstu výdajů na reálný se použije deflátor HDP pro deflaci nominálního růstu výdajů na reálný se použije deflátor HDP

I. Rozpočtový dohled – preventivní část Velké strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO Velké strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO  podrobná analýza nákladů a přínosů  ověřitelný kladný dopad na udržitelnost = přímý úsporný efekt nebo zvýšení potenciálního růstu  zachována rezerva vůči MTO v horizontu programu

I. Rozpočtový dohled – preventivní část Velké strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO Velké strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO  podrobná analýza nákladů a přínosů  ověřitelný kladný dopad na udržitelnost = přímý úsporný efekt nebo zvýšení potenciálního růstu  zachována rezerva vůči MTO v horizontu programu

I. Rozpočtový dohled – preventivní část Pravidlo „vyhov nebo vysvětli“: Pravidlo „vyhov nebo vysvětli“:  Rada se má zpravidla řídit návrhy Komise nebo veřejně vysvětlit svůj postoj  První zkušenost:  zvýšení nároků na členské státy  zvýšení zodpovědnosti Komise za doporučení

I. Rozpočtový dohled – nápravná část dluhové kritérium:   tempo snižování nadměrného dluhu je dostatečné, pokud se nadměrná část vládního dluhu v minulých třech letech snižovala průměrným ročním tempem 5 %   kritérium dluhu se rovněž považuje za splněné, pokud rozpočtové předpovědi Komise naznačují, že k požadovanému snížení dojde během tří let zahrnujících dva roky následující po posledním roce, za který jsou údaje k dispozici (rok t a t+1)

I. Rozpočtový dohled – nápravná část relevantní faktory pro posouzení vývoje dluhu: relevantní faktory pro posouzení vývoje dluhu:  zda jeho snižování nebylo komplikováno velmi nízkým nominálním růstem (dluhové pravidlo v období zpomalení růstu HDP by implikovalo procyklickou fiskální politiku)  rizikovost dluhové struktury a profilu splatnosti  výše implicitních závazků s ohledem na stárnutí obyvatelstva  závazky soukromého sektoru

I. Rozpočtový dohled EU: sankce spouštěč sankce země eurozóny země čerpající z Fondu soudržnosti hlasování o sankci rozhodnutí o nedostatečné konsolidaci k MTO (odchýlení 0,5 % HDP za 1 nebo 2 roky) úročený vklad (0,2% HDP) - R-QMV o zamítnutí, bez dotyčného státu rozhodnutí o nadměrném schodku / dluhu neúročený vklad (0,2% HDP) - R-QMV o zamítnutí, bez dotyčného státu rozhodnutí o nepřijetí účinných opatření k nápravě pokuta (0,2% HDP) pozastavení (části) závazků z Fondu soudržnosti R-QMV o zamítnutí, bez dotyčného státu opětovné rozhodnutí o neplnění pokuta (0,2% HDP + přirážka) - QMV bez dotyčného státu

Evropský semestr smysl = skutečná koordinace hospodářských politik smysl = skutečná koordinace hospodářských politik  změnou načasování: umožňuje většině členských států zohlednit doporučení EU při přípravě návrhu státního rozpočtu na nadcházející rok  spojením hodnocení:  rozpočtové politiky, dlouhodobé udržitelnosti VF  ostatních hospodářských politik a reforem  celkové makroekonomické stability a nerovnovah  rizik finančního sektoru

Evropský semestr  Listopad - Březen  Listopad - Březen:  priority hospodářských politik v EU a eurozóně jako celku  identifikace makroekonomických nerovnovah a jejich závažnosti v jednotlivých zemích  Duben:  Konvergenční program / Program stability (€) = plán rozpočtové politiky  Národní program reforem = plán ostatních hospodářských politik a strukturálních reforem  Červen(ec): doporučení jednotlivým zemím  Léto: návrh státního rozpočtu na rok t+1  Průběžně: dvoustranné schůzky EK o plnění doporučení EU

II. Makroekonomický dohled Srovnávací přehled obsahuje 11 ukazatelů: běžný účet platební bilance (+6 % HDP a -4 % HDP, tříletý klouzavý průměr) běžný účet platební bilance (+6 % HDP a -4 % HDP, tříletý klouzavý průměr) čistá mezinárodní investiční pozice (-35 % HDP) čistá mezinárodní investiční pozice (-35 % HDP) podíl na exportních trzích (-6 % v konstantních cenách, procentní změna sledovaná v průběhu pětiletého období) podíl na exportních trzích (-6 % v konstantních cenách, procentní změna sledovaná v průběhu pětiletého období) nominální jednotkové náklady práce (+9 % pro země eurozóny a +12 % pro země mimo eurozónu, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) nominální jednotkové náklady práce (+9 % pro země eurozóny a +12 % pro země mimo eurozónu, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) reálný efektivní směnný kurz (REER) založený na deflátoru HICP (± 5 % pro země eurozóny a ± 11 % pro země mimo eurozóny, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) reálný efektivní směnný kurz (REER) založený na deflátoru HICP (± 5 % pro země eurozóny a ± 11 % pro země mimo eurozóny, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období)

II. Makroekonomický dohled dluh soukromého sektoru (+160 % HDP) dluh soukromého sektoru (+160 % HDP) úvěrové toky v soukromém sektoru (+ 15 % HDP) úvěrové toky v soukromém sektoru (+ 15 % HDP) ceny bydlení založené na deflátoru spotřeby (+6 %, meziroční změna) ceny bydlení založené na deflátoru spotřeby (+6 %, meziroční změna) vládní dluh (+60 % HDP) vládní dluh (+60 % HDP) míra nezaměstnanosti (+10 %, tříletý klouzavý průměr) míra nezaměstnanosti (+10 %, tříletý klouzavý průměr) celkové závazky finančního sektoru (+ 16,5 %, meziroční změna) celkové závazky finančního sektoru (+ 16,5 %, meziroční změna)

III. Posun eurozóny ke „skutečné HMU“ Fiskální integrace = společné rozhodování o základních rysech rozpočtů zemí eurozóny s cílem zabránit neudržitelným fiskálním politikám, resp. zajistit jejich nápravu společná dohoda o horních limitech pro roční rozpočtové saldo a úroveň veřejného dluhu jednotlivých států eurozóny společná dohoda o horních limitech pro roční rozpočtové saldo a úroveň veřejného dluhu jednotlivých států eurozóny vydávání státních dluhopisů pro dluh překračující společně dohodnutou úroveň by muselo být odůvodněné a předem schválené orgány eurozóny vydávání státních dluhopisů pro dluh překračující společně dohodnutou úroveň by muselo být odůvodněné a předem schválené orgány eurozóny orgány na úrovni eurozóny by následně mohly vyžadovat změny v rozpočtových kapitolách, pokud by tyto byly v rozporu s fiskálními pravidly orgány na úrovni eurozóny by následně mohly vyžadovat změny v rozpočtových kapitolách, pokud by tyto byly v rozporu s fiskálními pravidly

III. Posun eurozóny ke „skutečné HMU“ Hospodářská integrace = jde o: zvýšení vymahatelnosti rámce pro koordinaci hospodářských politik s cílem zjistit minimální úroveň koordinace a konvergence a celkově zaručit, že stabilitu HMU nebudou ohrožovat neudržitelné politiky a nerovnováhy zvýšení vymahatelnosti rámce pro koordinaci hospodářských politik s cílem zjistit minimální úroveň koordinace a konvergence a celkově zaručit, že stabilitu HMU nebudou ohrožovat neudržitelné politiky a nerovnováhy posílení rámce v oblastech jako je mobilita pracovních sil či daňová koordinace posílení rámce v oblastech jako je mobilita pracovních sil či daňová koordinace

III. Posun eurozóny ke „skutečné HMU“ Sdílení rizik = vydávání společných dluhopisů s cílem zajistit sdílení odpovědnosti odpovídající sdílení pravomocí; zavedení by bylo postupné, rozdělené do jednotlivých etap: omezené a podmíněné sdílení některých nástrojů krátkodobého financování omezené a podmíněné sdílení některých nástrojů krátkodobého financování postupné přesunutí dluhu do fondu pro umoření dluhu postupné přesunutí dluhu do fondu pro umoření dluhu společné dluhopisy založené na společné a nerozdílné odpovědnosti společné dluhopisy založené na společné a nerozdílné odpovědnosti různé další, blíže neupřesněné formy fiskální solidarity různé další, blíže neupřesněné formy fiskální solidarity Fiskální orgán na úrovni eurozóny = ministerstvo financí eurozóny a centrální rozpočet eurozóny skloubený s rozpočty států eurozóny