Co je to kánon a fuga? Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Hudební výchova Co je to kánon a fuga? Autor: Mgr. Michal Mynář
kánon aneb „bejvávalo“ nejjednodušší vícehlasá technika (přísná imitace), kdy druhý hlas opakuje přesně melodii prvního, ale s určitým zpožděním oblíbená hudební hra dětí celého světa ČR (Bejvávalo, Dú Valaši dú, Vyletěla holubička) Francie (Frère Jacques, Entendez-vous les carillon) Anglie (London's Burning) Izrael (Šalom chaverim) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
zlatá éra kánonů v období renesance skladatelé s oblibou vytvářeli kánony s různými pravidly zrcadlový kánon (druhý zpěvák zpíval noty ze zrcadla) račí kánon (druhý zpěvák zpíval noty od konce) stolní kánon (druhý zpěvák zpíval stejnou řádku, ale díval se na ni z opačné strany) hádankový kánon (zpěváci museli správné pravidlo sami uhodnout) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
Jiné vícehlasé hudební hry velmi oblíbený je současný zpěv více písní Já do lesa nepojedu Jede, jede, poštovský panáček Neviděli jste tu mou panenku Pásla ovečky Kudy, kudy, kudy cestička vyzkoušejte si zpěv alespoň tří z těchto pěti Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
fuga – mistrovská vícehlasá skladba pravidla fugy jsou mnohem složitější než je tomu u kánonu, začíná však podobně – nástupem jednotlivých hlasů vrcholným mistrem fugy byl J. S. Bach, napsal dokonce rozsáhlý cyklus Umění fugy fuga se však vyskytuje i u novějších skladatelů, např. u B. Smetany, V. Nováka aj. velkolepě zní fuga na královský nástroj - varhany Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
A na závěr něco krásného nabídněte si: nebo doma? J. Pachelbel Tříhlasý kánon D-dur (3:54) J. S. Bach Toccata a fuga d-moll (9:21) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů
Použité zdroje ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN 80-86385-21-3 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů