Co je to kánon a fuga? Hudební výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
ICT 2 – 3 – 14 Kánon Anotace: Prezentace slouží k realizaci písně a seznámení hudebním pojmem kánon. Prezentace obsahuje pracovní list,
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDBA V RENESANCI.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kapitoly z muzikoterapie
Jak je možné zachytit hudbu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Původ hudby, pravěk, starověk
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
{ NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_529_Rytmika-jídlo AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
Povídání o Bachovi.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Hudební renesance v Čechách
kapitoly z dějin hudby zábavné rock and roll
HUDBA V BAROKU.
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
kapitoly z dějin hudby zábavné jazz – Éra swingu
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Polovodičová dioda Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Muzikál Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_537_Notové písmo2 AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Co je to akord? Hudební výchova
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_539_Rytmika-nádobí AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_536_Když jsem já ty koně pásal AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová.
lidová píseň Hudební výchova
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Mgr. Lenka Rohanová Fyzika Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Elektronická učebnice - II
Co je to stupnice a tónina?
Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Test k ověření znalostí z HV
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Co je to kantáta a oratorium?
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Světoví hudební skladatelé
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
VY 32 INOVACE 543.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Co je to kánon a fuga? Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Hudební výchova Co je to kánon a fuga? Autor: Mgr. Michal Mynář

kánon aneb „bejvávalo“ nejjednodušší vícehlasá technika (přísná imitace), kdy druhý hlas opakuje přesně melodii prvního, ale s určitým zpožděním oblíbená hudební hra dětí celého světa ČR (Bejvávalo, Dú Valaši dú, Vyletěla holubička) Francie (Frère Jacques, Entendez-vous les carillon) Anglie (London's Burning) Izrael (Šalom chaverim) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

zlatá éra kánonů v období renesance skladatelé s oblibou vytvářeli kánony s různými pravidly zrcadlový kánon (druhý zpěvák zpíval noty ze zrcadla) račí kánon (druhý zpěvák zpíval noty od konce) stolní kánon (druhý zpěvák zpíval stejnou řádku, ale díval se na ni z opačné strany) hádankový kánon (zpěváci museli správné pravidlo sami uhodnout) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Jiné vícehlasé hudební hry velmi oblíbený je současný zpěv více písní Já do lesa nepojedu Jede, jede, poštovský panáček Neviděli jste tu mou panenku Pásla ovečky Kudy, kudy, kudy cestička vyzkoušejte si zpěv alespoň tří z těchto pěti  Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

fuga – mistrovská vícehlasá skladba pravidla fugy jsou mnohem složitější než je tomu u kánonu, začíná však podobně – nástupem jednotlivých hlasů vrcholným mistrem fugy byl J. S. Bach, napsal dokonce rozsáhlý cyklus Umění fugy fuga se však vyskytuje i u novějších skladatelů, např. u B. Smetany, V. Nováka aj. velkolepě zní fuga na královský nástroj - varhany Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

A na závěr něco krásného nabídněte si: nebo doma?  J. Pachelbel Tříhlasý kánon D-dur (3:54) J. S. Bach Toccata a fuga d-moll (9:21) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Použité zdroje ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN 80-86385-21-3 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů