Pokročilé architektury počítačů (PAP_09.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické karty Základní parametry.
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Grafické karty Robert Ondra 3.B 3iv1
Mikroprocesory Intel Obr. 1.
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Mikroprocesory Procesory. Procesor je synchronní zařízení provádí operace s daty je programovatelný pomocí mikroinstrukcí je více rodin procesorů (jednočipy.
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Grafika Rastrová X Vektorová.
Informatika 1_6 6. Týden 11. A 12. hodina.
Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE, VEKTOROVÉHO DISPLEJE, SHADERY.
Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ.
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Informatika akademický rok 2013/2014 Základní deska, rozhraní, sběrnice.
S BĚRNICE PRO GRAF. KARTY Funkce graf. karet Rendering.
Sběrnice I. Sběrnice v počítačích. Sběrnice I. Sběrnice v počítačích.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Václav Bartoněk, 6. G MěVG Klobouky u Brna
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A13 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
PicoBlaze, MicroBlaze, PowerPC
Pokročilé architektury počítačů (PAP_14.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Řadič obrazového podsystému
G R A F I C K É K A R T Y.
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
Procesory.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_10.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_02.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
OBRÁZKY Popis karty Grafická karta se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. V případě, že grafická karta obsahuje.
Napsal: Michal Straka Třída: 3IT Rok: 2012/2013. OSNOVA Úvod – Co je to GPU? Historie firem AMD Radeon Nvidia Porovnání výkonu Závěr.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Von Neumannovo schéma.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_12.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Počítačová grafika a prezentace
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_152_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Marek Malík a František Černý, ME4A, 2012
Architektura počítače
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Hardware osobních počítačů
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Univerzita třetího věku kurz Znalci Hardware 1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
GPGPU Výpočty pomocí grafických procesorů Zpracoval Martin Přeták.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_16.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_05.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_11.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Základní pojmy v informatice Bohumil Bareš. Základní pojmy Data – soubory, jiný výraz pro „informace“, jsou to údaje, které vypovídají o světě, mohou.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Procesory.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_04_PROCESOR.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ČVUT FEL Katedra počítačů Matematické a fyzikální výpočty na grafických kartách (DirectX 9 + DirectX 10) Bc. Jindřich Gottwald vedoucí: Ing. Ivan Šimeček,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafická karta je součást počítače, která se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. je součást počítače, která.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Petr Fodor.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Hardware číslicové techniky
Informační a komunikační technologie 5. ročník
Transkript prezentace:

Pokročilé architektury počítačů (PAP_09.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 2 Funkce TIGA Programové vybavení TIGA (Texas Instruments Graphics Architecture) je zaměřeno na podporu grafických operací Funkce TIGA se dělí na funkce jádra a rozšiřující funkce Funkce jádra jsou vždy k dispozici (107 fcí) Rozšiřující funkce nejsou v základní verzi dostupné (64 funkcí)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 3 Skupiny funkcí TIGA Inicializační funkce Grafické atributy Paleta barev Kreslení grafiky Funkce poly-kreslení Řízení pole pixelů Textové funkce Grafický kursor Grafické utility Správa paměti s nástrojem Správa paměti s ukazatelem Vstup/výstup dat Funkce rozšiřitelnosti Funkce správy přerušení

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 4 Funkce poly-kreslení Funkce poly-kreslení potřebují více parametrů, ty jsou předávány pomocí vyrovnávacího registru Hlavním přínosem je vykreslování objektů s více čarami (tzv. polyline) Dalšími funkcemi jsou vyplňování polygonů vybranou výplní se vzorkem

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 5 Grafické utility TIGA Funkce grafických utilit poskytují různé grafické funkce a vrací hodnotu pixelu Nastavení a čtení informace o prostředí, ve kterém se grafický objekt nachází, atd. Další skupiny funkcí se týkají správy počítačového grafického subsystému Funkce grafického kursoru slouží k nastavování a vracení atributů kursoru

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 6 Funkce Trio64V+ Na adaptér TIGA navázala definice adaptéru Trio64V+, jehož přenosy obrazových dat jsou dvojího typu: Přenáší se úplná informace o barvě pixelů, což je označováno jako přenos přes plochu Přenáší se data z jedné vybrané plochy, což je označováno jako přenos napříč plochou

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 7 Procesor toků Trio64V+ Procesor toků Trio64V+ vytváří obraz v paměti snímků ve 24-bitovém formátu ze tří zdrojů: Z primárního toku (RGB nebo YUV) Ze sekundárního toku (má pružnější změnu měřítka) z různých míst paměti RAM a hardwarového kursoru Sekundární tok je vždy viditelný, což je výhodné při zobrazení textu přes video

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 8 Intel i860 Procesor RISC, který podporuje 3D grafiku FX a registry Řadič FP a registry I-cache 4kB D-cache 8kB FP násobička FP sčítačka Grafická jednotka

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 9 Intel i860 - instrukce Procesor Intel i860 má 10 grafických instrukcí, FX, FP, a grafickou jednotku Výkon je 33 MIPS a 13 MFLOPS transformací souřadnic za sekundu operací se 100 pixelovými trojúhelníky za sekundu

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 10 Intel i860 - organizace paměti obrazu Za tím účelem byla zkonstruována VRAM (video RAM) Pro dostatečně rychlou činnost paměti musí být přístup do paměti při obnovování obrazu při f = 60 Hz roven t = 12,7 ns Výpočet: t = 1/(1280 x 1024 x 60) = 12,7 ns Řešení: čtyři nezávislé paměti s časovým posunem a cirkulačním registrem

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 11 Vývoj grafických adaptérů PC Rok 1981 CGA (Color Graphic Adapter) Rok 1982 Hercules - monochromatický Rok 1984 EGA (Enhanced Graphic Adapter) Rok 1984 VGA (Video Graphic Adapter) Rok 1987 SVGA (Super Video Graphic Adapter) Rok 1987 TIGA (Texas Instruments Graphic Adapter)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 12 Druhá generace grafických procesorů Obvodová podpora 3D grafiky: S3, Intel, 3D, nVIDIA, 3Dfx, ATI a Fujitsu Savage3D (1998) Savage4 (1999) Intel750 (1991) Intel740 (1998) multimediální funkce Intel 752 (1999) multimediální funkce

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 13 Hlavní bloky 3D stroje Stroj na počítání trojúhelníků (Setup Engine) Skenovací konvertor Texturovací řetězec Kalkulátor barev

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 14 Hlavní operace 3D stroje Mapování textur Bilineární MIP (multus in parvo) Gouraudovo stínování Alfa míchání Ořezávání Antialiasing Mlha

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 15 Intel740, Intel752 Intel740 - hardwarová podpora vykreslování trojúhelníků: 1,1 M trojúhelníků/s Intel752 - další zdokonalení, např. podpora anizortopní filtrace, vějíř trojúhelníků, popis pixelů 18 bitů, komprese textur Intel752 - multimediální operace

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 16 Permedia Princip architektury firmy 3D využívá hluboké zřetězení (hyperpipelining) Grafické akcelerátory: GLINT (1995) Delta (1995) Permedia (1996) Je definován protokol předávání zpráv

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 17 Uspořádání řetězce Permedia RastizérOříznutí Čtení bufferu Šablona Adresa textury Barevný DDA Čtení paměti Zápis do bufferu YUV Čtení textury Textura mlha Dither Logické operace Zápis do paměti Výstup

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 18 Permedia3 - architektura Je označován jako geometrický stroj s větší obvodovou podporou geometrických výpočtů (1999) Obsahuje 5 jednotek s pohyblivou řádovou čárkou (násobičku, sčítačku, dvě děličky a konverzní jednotku) Tři paměti vrcholů trojhelníka

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 19 Permedia3 - spolupráce jednotek Zasílání dat zajišťuje směrovací obvod, který je popsaný ve VHDL jako stavový automat Směrování se řídí podle soutěživého algoritmu zasílání vstupních parametrů (score-boarding) Nanášení textur s trilineárním mapováním Rozhraní AGP

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 20 Riva 128

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 21 RIVA TNT Obsahuje více než 7 milionů transistorů Pouzdro má 452 vývodů Výkonnost 9M trojúhelníků za sekundu Šířka slova 128 bitů Hlavní část výpočetního řetězce je zdvojená Odpovídá vybavení multimediálních procesorů

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 22 Riva TNT

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 23 RIVA TNT2 Firma NVIDIA přizpůsobila grafický procesor RIVA TNT2 výkonu potřebnému pro většinu her ve 32bit kvalitě obrazu Procesor je doplněn i kompresí MPEG – 2

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 24 Riva TNT 2

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 25 Variantou je DiamondViper V770

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 26 Voodoo AGP

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 27 Voodoo PCI

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 28 Literatura: Dvořák, V.: Architektura a programování paralelních systémů, VUTIUM Brno, (2004), ISBN X Dvořák, V., Drábek, V.: Architektura procesorů, VUTIUM Brno, (1999), ISBN Drábek, V.: Výstavba počítačů, PC-DIR, s.r.o. Brno, (1995), ISBN Mueller, S.: Osobní počítač, Computer Press, Praha, (2001), ISBN Pluháček, A.: Projektování logiky počítačů, Vydavatelství ČVUT Praha, (2003), ISBN