Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Milena Michnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM 1 Název školy a adresaStředí odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorBc. Milena Michnová Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-KC-EK/1-EK-2/16 Název DUMCestovní ruch – charakteristika, členění Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP65-51-H/01 Obor vzděláváníKuchař-číšník pro pohostinství Vyučovací předmětEkonomika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika a členění cestovního ruchu Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaCestovní ruch, význam cestovního ruchu, členění Datum
Cestovní ruch – charakteristika, členění Charakteristika cestovního ruchu Charakteristické rysy cestovního ruchu Funkce Členění podle náplně Náplň výuky
Cestovní ruch – charakteristika Sociální změny ve společnosti způsobují, že se cestovní ruch stává trvalou složkou životní úrovně a neoddělitelnou součástí společenského vývoje. Je aktivita lidí, která spočívá v přesunu z místa trvalého bydliště do místa přechodného bydliště. Tato aktivita se uskutečňuje zpravidla ve volném čase účastníků. Je vyvolána určitými motivy. Zahrnuje poskytované služby k uspokojování potřeb účastníků.
Charakteristické rysy cestovního ruchu -Změna místa pobytu -Dočasný nebo přechodný pobyt -Hlavním účelem není výdělečná činnost v navštívené zemi -Trávení volného času -Vytváření vztahů mezi lidmi
Funkce cestovního ruchu S polečenská Rozvíjí osobnost Obnovuje fyzické a duševní síly člověka Využití volného času Utváří životní styl Vzdělává Utváří soužití mezi národy Preventivně léčí Ekonomická Rozvíjí odvětví poskytující služby vytváří pracovní příležitosti Je zdrojem deviz a valut do státního rozpočtu Nepřímo rozvíjí další odvětví (stavebnictví, potravinářský průmysl, dopravu, …)
Členění cestovního ruchu Podle náplně: -Rekreace – účastník je většinou na jednom místě a věnuje se zábavě, odpočinku, relaxaci -Poznávací – účastník navštěvuje kulturní i historické památky, navštěvuje kulturní akce -Léčení – jedná se především o pobyt v lázních. Je zaměřen na zlepšení zdravotního stavu účastníka.
Podle území Domácí cestovní ruch – účastník nepřekračuje státní hranice své země Zahraniční cestovní ruch – účastníci cestují za hranice své země
Podle vztahu k národnímu hospodářství Aktivní zahraniční cestovní ruch – přijíždějí cizinci a přinášejí cizí měnu do státního rozpočtu Pasivní zahraniční cestovní ruch – občané vyjíždí do zahraničí a jsou vybaveni cizí měnou
Podle doby trvání Krátkodobý cestovní ruch – pobyt nepřesáhne tři dny pobytu a maximálně dvě noci. Dlouhodobý cestovní ruch – účastník pobývá na místě déle než tři dny, ne však déle než šest měsíců.
Podle způsobu zabezpečení Neorganizovaný cestovní ruch – účastník si zajišťuje všechny služby sám Organizovaný cestovní ruch – všechny služby zajišťuje nějaká organizace především cestovní kanceláře
Kontrolní otázky 1.Vysvětli pojem „Cestovní ruch“ 2.Vyjmenuj hlavní rysy cestovního ruchu 3.Popiš funkce cestovního ruchu 4.Rozděl cestovní ruch podle náplně
Seznam obrázků: Obr. 1: anonym, [vid ] dostupné z klipart Microsoft Office jO wmf Obr. 2: anonym, [vid ] dostupné z klipart Microsoft Office jO wmf Obr. 3: anonym, [vid ] dostupné z klipart Microsoft Office jO wmf Obr. 4: anonym, [vid ] dostupné z klipart Microsoft Office jO wmf Obr. 5: anonym, [vid ] dostupné z klipart Microsoft Office jO wmf
Seznam použité literatury: [1] Jan Mlčoch: Ekonomika pro SOU a SOŠ, nakladatelství INFORMATORIUM, spol. s.r.o., Praha, 2000, ISBN: O
Děkuji za pozornost