Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Normalizace Řada analytiků se mylně domnívá, že pro každý objekt existuje jedno jediné univerzálně použitelné nejlepší řešení bez ohledu na řešený problém.
Matematické modelování a operační výzkum
strukturalismus (F. de Saussure, C. Lévi-Strauss)
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Korpusová lingvistika (2)
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Algebra.
Doporučená literatura: *HUŠEK, R., LAUBER, J.: Simulační modely.. SNTL/Alfa Praha,1987. * NEUSCH L, S. A KOLEKTIV: Modelovanie a simulacia.. SNTL Praha,
Individua Daniel Boucník
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Koreferát: LISp-Miner a (lékařské) ontologie Vojtěch Svátek.
Teoretická příprava Výzkum je nutné zakotvit v takové teorii, která se bezprostředně popisuje a vysvětluje zkoumanou oblast jevů. (Např. se jedná o teorii.
Vyrovnání časové řady OA a VOŠ Příbram.
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
O povaze právní interpretace
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
Systémy pro podporu managementu 2
Podnikové hospodářství a jeho metody
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Výroková logika.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Databázové modelování
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Metaetika Shrnutí.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
TEÓRIA MOŽNÝCH SVETOV. TEÓRIA FIKČNÝCH SVETOV.. Teória možných svetov predpokladá existenciu plurality svetov a skúma tiež vzťahy prístupnosti medzi týmito.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Psychologické aspekty zdraví
K sémantice vágních kvantifikátorů
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Mentální reprezentace
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Filosofie Základy logiky.
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Sociologie pro SPP/SPR
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Kuchařka na práci s mnohočleny
Úvod do kvalitativního výzkumu
Informatika pro ekonomy přednáška 3
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Témata kognitivní psychologie
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Základní filozofické otázky
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE výraz EXTENZE význam INTENZE HYPERINTENZIONÁLNÍ OBJEKT Je atomární význam „v hlavě“? - možná, ale pouze za předpokladu: naturalizmu vrozenosti kognitivních struktur

Klasifikace sémantických teorií ATOMISTICKÉ (NOMENKLATURNÍ) STRUKTURALISTICKÉ (HOLISTICKÉ) NOMINALISTICKÉ F. de Saussure W. van O. Quine KONCEPTUALISTICKÉ (MENTALISTICKÉ) J. Piaget G. A. Kelly REALISTICKÉ

Argumenty proti atomistické/nomenklaturní teorii (Quine) Zpochybnění pojmů synonymie a analytičnosti (které musí atomistické teorie nějak vysvětlit) viz. „Dvě dogmata empirizmu“ Argument „neurčitelnosti překladu“ není možné úplně přesně přeložit určitý výraz do jiného jazyka není možné úplně přesně odhadnout, co mluvčí určitým výrazem míní není tedy možné rozumně mluvit o (mentálních) atomárních významech, které by výrazy označovaly; musíme se spokojit se sledováním způsobu užití jazyka, který determinuje jeho význam

O čem je teze o neurčitosti překladu? o určování/nalézání významu v praktických situacích (překlad, porozumění výroku druhého člověka) tj. o technických a praktických problémech při sdělování významu, při jeho reprezentaci v jazyce a při interpretaci jazyka Vyvrací přesvědčivě nomenklaturní teorii? i) mentalistickou: ANO (nemůžeme se v principu nikdy dobrat nějakých významových atomů v mysli) ii) realistickou: NE (realistická teorie neřeší empirické otázky reprezentace významu, učení se významu, porozumění, nalézání významu apod.) Nakolik se týká empirického výzkumu významu (v lingvistice, v psychosémantice)?

STRUKTURALIZMUS F. de Saussure: Jazyk jako systém (struktura) znaků SCHÉMA ZNAKU: Označované ~ význam Označující ~ výraz Označované (Pojem) Označující (Akustický obraz)

SÉMIOTICKÁ INTERPRETACE ZNAKU: KRÁLÍK Označované (Pojem) Označující (Akustický obraz) „králík“

STRUKTURALISTICKÁ INTERPRETACE ZNAKU: králík Označované (Pojem) Označující (Akustický obraz) „králík“ Ale: nejde de facto o nomenklaturní/atomistickou teorii? - Spojení označující-označované je ARBITRÁRNÍ: není žádný zvláštní důvod, proč význam králík označíme jako „králík“ (v angličtině je to třeba „rabbit“). Jak potom poznáme, že neznámý výraz (např. „gavagai“) má význam králík? Podle toho, že je stejně používán jako „králík“, tj. že hraje v jazyce identickou roli resp. že má identické vztahy k ostatním prvkům jazyka. Model znaku tedy nepostihuje autonomní atomární jednotku; znak je vymezen vztahy k ostatním znakům v systému jazyka.

Sémantika de Saussura význam úzce souvisí s hodnotou, kterou výraz nabývá v systému ostatních hodnota je to, co mají společné (z určitého hlediska) identické prvky jazykového systému

Strukturalistická rekonstrukce sémantických vztahů v jazyce základ: jazyk jako neanalyzovaná totalita (promluv, textů apod.) určení jednotek jazyka (delimitace) zkoumání strukturálních vztahů jednotek podle jejich IDENTITY a DIFERENCE a konstrukce binárních opozic (nejjednodušších stavebních kamenů struktury) CÍL: určení jejich hodnot/významů v systému

Příklad určení hodnoty na základě identity Výchozí jednotky: „králík“, „rabbit“, „pes“, „dog“ „králík“ = „rabbit“ hodnota králík

Příklad určení binární opozice na základě identity a diference Výchozí jednotky: „králík“, „rabbit“, „pes“, „dog“ „králík“ = „rabbit“ „pes“ = „dog“ hodnota králík hodnota pes Jak interpretovat tuto strukturu? Jako formu „za jevy“ Jako výsledek rekonstrukce/abstrakce

Hodnota/binární opozice je teoretická entita, nikoliv „forma věcí“ stanovení identity/diference je provedeno vždy „z určitého hlediska“: nad určitými jednotkami je možné zkonstruovat neomezeně takových konstrukcí, např.: „králík“ = „rabbit“=„pes“ = „dog“ hodnota zvíře hodnota ne-zvíře „rabbit“ = „dog“ „králík“ = „pes“ hodnota české slovo hodnota anglické slovo

Domyšlení principu abstrakce ve strukturalistické metodologii Piaget zdůraznil, že výsledek abstrakce struktury je vždy produktem určitého úhlu pohledu. Samotné výsledky abstrakce přitom můžeme podrobit další abstrakci; naopak výchozí jednotky samotné považovat za produkty (neuvědomělé) abstrakce na nižší úrovni.

Může být psychosémantická teorie strukturalistickou? (Můžeme strukturalistickým přístupem modelovat mentální reprezentaci významů?)

mentalistický přístup vylučuje intersubjektivitu významů (Peregrin) Důvody proti: mentalistický přístup vylučuje intersubjektivitu významů (Peregrin) strukturalistický přístup zachycuje více či méně sdílené významové struktury. stačí, když jsou významové struktury sdílitelné/pochopitelné, nemusí však být aktuálně sdílené (mohou zůstat subjektivní, privátní). ženský mužský MATKA OTEC SESTRA BRATR

Důvody proti: 2. podle mentalistické atomistické teorie jsou binární opozice pouze inferenční schémata, pomocí kterých člověk nahlíží atomární významy a uvažuje o nich. v empirickém výzkumu lze zjišťovat pouze tato schémata, naproti tomu ale nic, co by se podobalo atomárním pojmům.

Realistická atomistická Strukturalistická mentalistická sémantika Strukturalistická mentalistická teorie významu je Využitelná pro popis mentální reprezentace významů, protože: vztahuje se k empirické psychologické realitě nespoléhá na předpoklady naturalizmu a nativizmu je jednoduchá a elegantní 2. Kompatibilní s atomistickou realistickou teorií Realistická atomistická sémantika Strukturalistická mentalistická sémantika Přístup je o abstrahovaných významech „o sobě“ psychologických reprezentacích významů Přístup zkoumá logické vztahy, synonymii, analytičnost, ... způsob reprezentování významů, jejich učení, porozumění, .... Ráz zkoumání neempirický (logický) empirický

Klasifikace sémantických teorií ATOMISTICKÉ (NOMENKLATURNÍ) STRUKTURALISTICKÉ (HOLISTICKÉ) NOMINALISTICKÉ KONCEPTUALISTICKÉ (MENTALISTICKÉ) REALISTICKÉ