49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do 10 000 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do 10 000 Pomocí číselné osy porovnej čísla. 4 000 5 000 5 800 5 200 7 400 7 350 7 000 3 000 5 100 5 700 7 050 7 300 Připomeň si: Ze dvou čísel znázorněných na číselné ose je větší číslo znázorněno vpravo od čísla menšího. Autor: Mgr. Monika Mrkusová
49.2 Co už umíme Doplň do rámečků znaky ˂, ˃, = . 27 127 35 350 305 35 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.2 Co už umíme Doplň do rámečků znaky ˂, ˃, = . 27 127 35 350 305 35 721 72 126 162 354 354 354 345 435 354 5 7 51 71 13 31 67 69 61 316 185 158 205 52 317 317
49.3 Co si řekneme nového KTERÉ ČÍSLO JE VĚTŠÍ? 3 156 343 5 871 5 824 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.3 Co si řekneme nového KTERÉ ČÍSLO JE VĚTŠÍ? 3 156 343 5 871 5 824 8 020 8 020 Určíme počet číslic. 4 ˃ 3 4 = 4 4 = 4 Počet číslic se liší. Porovnáváme počet číslic. Větší je číslo s větším počtem řádů 3 156 343 ˃ 5 871 5 824 8 020 Počet číslic je stejný. Porovnáváme dvojice jednociferných čísel v zápisech daných čísel zleva (od nejvyššího řádu). 7 2 ˃
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.4 Nové termíny a názvy Při porovnávání čísel porovnáme hodnoty jednotlivých řádů. Větší číslo je to, které má v řádu větší číslo. Porovnáváme vždy zleva. 5 871 5 824 ˃ Čísla 5 871 a 5 824 mají stejně tisíců a stovek, ale číslo 5 871 má více desítek než číslo 5 824. proto 5 871 ˃ 5 824 proto také 5 824 < 5 871 Jsou-li čísla ve všech řádech stejná, daná čísla se rovnají. 8 020 8 020 =
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.5 Procvičení 3 985 1 462 7 650 7 691 2 043 4 048 8 142 8 146 9 207 9 270 1 111 999 Porovnej čísla. Sečti a součty seřaď podle velikosti. 2 000 + 700 + 30 + 5 3 000 + 500 + 10 + 3 2 000 + 5 7 000 + 300 + 20 + 6 8 000 + 300 + 70 + 4 2 000 + 50 ˂ ˂ ˂ ˂ ˂ předchůdce dané číslo následovník 9 068 5 821 4 900 Doplň předchůdce a následovníka daného čísla.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.6 Něco navíc pro šikovné Tři kamarádi pouštěli draky. Tomášův drak byl ve výšce 60 m, Martinův byl 2krát výš a Kamilův byl o 12 m níž než Tomášův. Jak vysoko byl Martinův drak? Jak vysoko byl Kamilův drak? Který drak byl nejvýš, který nejníž? Otci je 43 let, jeho dceři je 17 let. Před kolika lety byl otec 3krát starší než dcera?
49.7 CLIL Arrange the threesome from least to greatest: ten thousand Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.7 CLIL Arrange the threesome from least to greatest: ten thousand 10 000 6 057 8 580 6 570 equals = 8 808 6 507 is less than ˂ 8 850 is greater than ˃ 3 003 3 300 2 456 456 3 303 2 480
49.8 Test znalostí Které číslo je nejmenší? 6 230 b) 6 320 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 49.8 Test znalostí Které číslo je nejmenší? 6 230 b) 6 320 c) 320 d) 632 3. 9 873, 9 875, 9 876, 9 872 9 871 b) 9 879 c) 9 874 d) 9 877 Které je to číslo? osm tisíc tři sta devadesát pět 8 305 b) 835 395 d) 8 395 Děvčata udala své výšky: Dana měří 1 410mm, Jitka 14dm 8cm, Eva 1m 3dm 9cm a Iva 140 cm. Která z děvčat je nejmenší? a) Eva b) Jitka c) Iva d) Dana Které číslo v řadě čísel chybí? Správné odpovědi: c d a Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 49.9 Použité zdroje, citace Kolektiv autorů. Matematika pro 4. ročník základních škol, 1. díl. Praha: Alter, 2009. 2. Kolektiv autorů. Matematika pro 4. ročník, 2.díl. Olomouc: Prodos, 1993. 3. Obrázky z databáze klipart.
49.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 49.10 Anotace Autor Mgr. Monika Mrkusová Období 01 – 06/2013 Ročník 4. ročník Klíčová slova Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do 10 000. Anotace Prezentace popisující porovnávání čísel v oboru přirozených čísel 1 – 10 000.