Adjectives with -ed or -ing VY_32_INOVACE_3C16 G ymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Věra Dundálková
Complete the chart 1 -ed-ing boredboring disappointing interested worrying amazed exciting
Complete the chart 2 -ed-ing tiring relaxed embarrassing surprised frightening annoyed amusing
Solution 1 -ed-ing boredboring disappointeddisappointing interestedinteresting worriedworrying amazedamazing excitedexciting
Solution 2 -ed-ing tiredtiring relaxedrelaxing embarrassedembarrassing surprisedsurprising frightenedfrightening annoyedannoying amusedamusing
Použití Přídavná jména zakončená na -ed vyjadřují pocity osob. I am interested in your idea. Přídavná jména zakončená na -ing označují osoby nebo věci, které dané pocity vyvolávají. Your idea is interesting.
Complete the sentences Use tiring, amusing, bored, amused, boring 1.He told me a very ______ story. I laughed and laughed. 2.This is a terribly ______ book. Nothing happens in it. 3.Everyone else thought it was funny, but she wasn’t ______. 4.She was ______ because she had nothing to do all day. 5.I’ve had a very ______ day at school today and I want to go to bed.
Solution 1.He told me a very amusing story. I laughed and laughed. 2.This is a terribly boring book. Nothing happens in it. 3.Everyone else thought it was funny, but she wasn’t amused. 4.She was bored because she had nothing to do all day. 5.I’ve had a very tiring day at school today and I want to go to bed.
Sources Oxford Practice Grammar, Norman Coe et al., Oxford University Press, 2008 Project 4, 3rd edition, Tom Hutchinson, Oxford University Press, 2009
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_3C16 Jméno autora: Mgr. Věra Dundálková Název práce: Adjectives with -ed or -ing Předmět: anglický jazyk Ročník: tercie (pilotováno v tercii) Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: tvoření -ed x -ing adjectives, vysvětlit a procvičit použití Inovace: využití výpočetní techniky ve výuce Datum vytvoření :