Současná etnická a rasová struktura USA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spojené státy americké
Advertisements

Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2013
Spojené státy americké
Kolonialismus a imperialismus
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
Základy hospodářství Beneluxu
vytvořený v projektu OP VK
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Obyvatelstvo AMERIKY.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Etnické a náboženské složení jižní Asie
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Válka Severu proti Jihu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:8. ročník Klíčová slova:USA - základní údaje, rozloha,
Zelená revoluce Název školy
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Národy světa Název školy
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Demografický vývoj v Číně po 2.SV Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj.
Periferní oblasti V Asie
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Severní Afrika Název školy
Dekolonizace Afriky Název školy
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_032.
VY_32_INOVACE 01 Úvod do Ameriky - poloha, rozloha, členitost
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_028.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Administrativní členění ČR
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Botswana Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
USA – rozdělení, populace
Severní Amerika Obyvatelstvo a sídla.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_01 Název materiáluObyvatelstvo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Demografie Jižní Ameriky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
6. AMERIKA - OBYVATELSTVO
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_02
Vzdělávací materiál: Obyvatelstvo Ameriky Operační systém:
USA – obyvatelstvo opakování
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Rasy, národy a náboženství
AMERIKA - obyvatelstvo
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Současná etnická a rasová struktura USA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Současná etnická a rasová struktura USA Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_08 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum 3.4.2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Ameriky Ročník 1. ročníky a kvinty gymnázia www.zlinskedumy.cz

Základní charakteristika Počet obyvatel je ……. ……308 mil., což je 3.místo na světě Počet obyvatel stále roste, ale nyní už ne tak vysokým tempem 300 mil. 20 mil. 1790 2000 Obr.1

Základní charakteristika Stručně charakterizuj etnické a rasové složení: - velmi pestré - značné množství národů - stále se měnící a vyvíjející – proč? - dlouhodobé a stále pokračující přistěhovalectví z celého světa

Krátká historie - doplň 1. Původní obyvatelé se nazývají…...... a přišli zhruba před …………. z ……… 2. Následně došlo na východě ke kolonizaci převážně dvěma státy …….a……. 3. Na JZ a Z zpočátku kolonizoval stát……………….., ale následně byl vytlačen státem………… 4. Od 17.stol. zde další zásadní změnou byl přesun obrovského počtu…….. z ……… 5. Toto období skončilo až ve století……….. 6. Ve 2.pol. 19.stol. zde nastal obrovský příliv obyvatel z ………….převážně ze států………………………….. 7. Na západě zde proběhl menší ,ale významný příliv obyvatel převážně z …..

Krátká historie 1. Původní obyvatelé se nazývají indiáni a přišli zhruba před 40 000 lety z Asie 2. Následně došlo na východě ke kolonizaci převážně dvěma státy VB a Francie. 3. Na JZ a Z zpočátku kolonizoval stát Španělsko, ale následně byl vytlačen státem USA. 4. Od 17.stol. zde další zásadní změnou byl přesun obrovského počtu otroků z Afriky. 5. Toto období skončilo až ve století 19. 6. Ve 2.pol. 19.stol. zde nastal obrovský příliv obyvatel z Evropy převážně ze států Německo, VB, Itálie,… 7. Na západě zde proběhl menší, ale významný příliv obyvatel převážně z Číny

Otrokářství v USA Obrovský vliv na současnost První otroci dovezeni 1619, 1808 – zákaz dovozu otroků V době vzniku USA, Jih nechtěl být součást USA, vše vyváželi do Británie, ale ve VB od roku 1775 nesměli být otroci drženi proti své vůli, proto rychle vstoupily do USA Hlavní otrokářskou oblastí byl ….. …. jihovýchod, kde se stalo pilířem zemědělského sektoru (v podstatě celého hospodářství jihu)

Otrokářství v USA Otrokářství v Severní Americe silně ovlivnilo průmyslovou revoluci v západní Evropě v podstatě ji financovalo největší zisky - produkce bavlny z jihu + cukr z Jamajky či Haiti (Francie) Z otrokářského Jihu pocházela též většina prezidentů a členů nejvyšších soudních dvorů země. - bílá elita velmi dbala na vzdělání Právě na tamních plantážích se nacházela nejvyšší koncentrace milionářů na kilometr čtvereční. Otroctví bylo jednou z rozbušek poslední války na území USA - Sever X Jihu. 1863 – vyhlášená svoboda pro otroky 1865 – konec války, žilo zde 4 mil. otroků.

Situace po zrušeni otrokářství v USA Ani ne deset let po zrušení otroctví vytvořili na Jihu Afromeričané prosperující komunity a začali získávat politickou moc, včetně guvernérských úřadů a křesel v Senátu. Někdejší otroci jako Alonzo Herndon z Atlanty se po válce dokonce stali milionáři. Čím silnější ekonomické pozice však Afroameričané získávali, tím více to narušovalo starý ekonomický pořádek. Aby majitelé plantáží ekonomickou sílu černochů ochromili, zakládali Rady bílých občanů s jejich ozbrojenou větví nazvanou Ku Klux Klan. členové Klanu pochodují Washingtonem v roce 1928 Obr.2

Ku Klux Klan Stále velký problém na Jihu http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/213583-ku- klux-klan-laka-nove-cleny/ Zažívá velký restart, hlavně po zvolení Obamy do čela státu Dnes je majetkový rozdíl mezi Afroameričany a bílými obyvateli největší od doby, kdy se o něm před třemi desetiletími začaly vést statistiky.

Etnika ve velkých městech Známá a typická jsou tzv.ghetta ve velkoměstech http://zpravy.idnes.cz/nove-mapy-americkych-mest-ukazuji-osidleni-podle-barvy-pleti-pto- /zahranicni.aspx?c=A100927_120158_zahranicni_ipl Občas dochází i k rasovým nepokojům v chudých čtvrtích. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/174081-rodney-king-cernoch-ktereho-zbili-bili- policiste-a-soud-je-osvobodil/ Většinou v bílých oblastech vznikají tzv.gate communities – uzavřené části, kam smějí jen její obyvatelé a ohlášené návštěvy.    Problém pozitivní diskriminace – zvýhodňování sociální slabé nebělošské skupiny.

Rozmístění hlavních etnik (dle podílu na celkovém počtu obyvatel) Jaká jsou to etnika?

Etnika Černá – asiaté (převážně z Číny,Filipín, Japonska, Koreje, Indie a Vietnamu), vytváří především v Kalifornii izolované čtvrti – Chinatowns) Červená – hispánci Žlutá – afroameričané Hnědá - indiáni

Současný stav a vývoj jednotlivých etnik Indiánská populace: Téměř vyhubeni – nyní hlavně Nové Mexiko a Aljaška, převážně v rezervacích Značné zdravotní problémy – alkoholismus, drogy, …  http://zdravi.idnes.cz/nove-choroby-jak-stunou-eskymaci-aboriginove-a-indiani-pgk- /zdravi.asp?c=A090216_123910_zdravi_bad Přistěhovalci z Asie a Oceáni: Izolují se Hispánci: obrovský nárůst tzv. Latinos – hlavně z……. Mexiko + Karibik – většinou mluví jen španělsky jižní oblasti a většinou nelegální emigrace Velký politický problém – jak je zlegalizovat Afroameričané: stále na JV + velká města na východním pobřeží – D.C., NYC,… nižší vzdělání, příjem, větší kriminalita Bělošská populace: stagnuje  http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-55829510-vetsina-novorozencu-v-usa-poprve-neni-bila-mluvi-se-o- historickem-milniku

Zkus procentuálně vyjádřit podíl jednotlivých etnik: Běloši 74 % Afroameričané 13 % Hispánci 10 % Přistěhovalci z Asie a Oceánie 3 % Indiáni a Inuité 1 %

Zdroje CROTALUS HORRIDUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 12.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:US_Population_Graph_-_1790_to_2000.svg AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 12.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ku_Klux_Klan_members_march_down_Pennsylvania_Avenue_i n_Washington,_D.C._in_1928.jpg