Turingův test a námitky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kam se točí Tobě ?.
Advertisements

Vyhledávací stoje na Internetu. (vyhledavače pro začátečníky)
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
Databáze.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_49.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
Algoritmizace a programování
Seminář – Základy programování
Sociální konstruktivismus
Church-Turingova teze Univerzální Turingův stroj Diagonalizace
Oceňování, vděčnost a zákon rozšíření a zákon rozšíření (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
Právo jako filozofický pojem
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Systémy pro podporu managementu 2
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Bc. Martin Dostal. Co to je sémantické vyhledávání? Vyhledávání s využitím "umělé inteligence" Vyhledávání v množině dat na stejné téma katastrofy sport.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Formátování tabulek n postupné formátování tabulek n automatické formátování tabulek Vypracovala: Veronika Nováková, 4. B 2.
Mysl a tělo, solipsismus a realismus
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Dobrý den, pane. Znám vás? Hello, sir. Do I know you?
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
KmKII 3 M. Hádková. Člověk ve světě a v jazyce Hranice mého jazyka jsou hranice mého světa. L. Wittgenstein.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
Turingův stroj.
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
ELIZA Josef Weizenbaum, 1966.
Na to aby jsi mohl začít hrát RPG Numínia budeš potřebovat znalost spisovného jazyka českého / slovenského, znalost RPG pravidel a především pořádnou.
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_49.
Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
PYRAMIDA Celá čísla.
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
U MĚLÁ INTELIGENCE. Ještě v dalekém roce 1950 významný britský matematik, logik, kryptoanalytik, zakladatel moderní informatiky, který rozluštil Enigma.
John von Neumannova koncepce. John von Neumann  Narozen 28. prosince 1903 Budapešť Rakousko-Uhersko  Zemřel 8. února 1957 Spojené státy americké.
● Databaze je soubor dat,slouží pro popis reálného světa(např.evidence čkolní knihovny..) ● Relační databaze je databáze založená na relačním modelu.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Mentální reprezentace
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Média - jak s nimi a jak na ně?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kam se točí Tobě ?.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Mysl a tělo, solipsismus a realismus
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Kam se točí Tobě ?.
Kam se točí Tobě ?.
Transkript prezentace:

Turingův test a námitky Filosofie III. Turingův test a námitky

Alan M. Turing 1912 – 1954 britský matematik, logik, kryptoanalytik zachránil Evropu před nacismem (rozluštění Enigmy) texty: „On Computable Numbers with an Application to the Eintscheidungsproblem“ „Computing Machinery and Intelligence“

Turingův stroj (klasický) zařízení schopné implementovat určitou algoritmizovatelnou proceduru – výpočet skládá se z řídící jednotky (finite state machine controller), čtecí hlavy a neomezeně dlouhé pásky v závislosti na současném stavu a symbolu přečteném na konkrétním místě pásky může stroj změnit svůj stav, pohybovat hlavou (doleva i doprava) a měnit znaky na pásce stroj je deterministický http://www.cs.vsb.cz/jancar/TEORET-INF/ANIMACE/TuringuvStroj.html

Univerzální Turingův stroj zařízení, které je schopno implementovat jakoukoliv algoritmizovatelnou proceduru jako své stavy zahrnuje všechny myslitelné Turingovy stroje Halting problem

„Turingův stroj si můžeme představit jako krabičku, do které vstupuje oboustranně nekonečně dlouhá páska. V krabičce je řídící jednotka se čtecí hlavou, která čte obsah pásky. Podle obsahu políčka, které zrovna čtecí hlava čte a podle interního stavu řídící jednotky se vybere pravidlo, které určuje, co bude Turingův stroj dělat. Ten může změnit obsah aktuálního políčka, může se posunout na pásce o jedno políčko vpravo nebo vlevo (nebo může zůstat stát) a nebo může změnit svůj stav.“ Martin Blažek

Turingův test „I believe that in about 50 years it will be possible to program computers…to make them play the imitation game so well that an average interrogator will not have more than 70 % chance of making the right identification after five minutes of questioning.“ Alan Turing (1950)

Turingův test Je možné pojímat myšlení jako jistý typ výpočtu? – odtud převládající paradigma komputačně-reprezentačního uchopení mysli otázku: Mohou stroje myslet? se snaží nahradit jinou – rozhodnutelnou otázkou otázka inspirována tzv . imitační hrou – úkolem je pouze na základě otázek a odpovědí rozhodnout, zda komunikuji s mužem nebo se ženou Imitační hru hrají tři hráči: hráč X dostává od hráčů A a B informace v podobě psaného textu prostřednictvím terminálu (původně dálnopisu). Jeden z hráčů A a B je muž, druhý žena. Hráč X má odhalit, kdo je muž a kdo žena. Muž má překazit výhru hráče X, cílem ženy je, aby hráč X vyhrál.

Turingův test není-li člověk schopen z jazykového chování rozpoznat, že nemluví s člověkem, ale se strojem, pak stroj obstál v Turingově testu otázka Mohou stroje myslet? nahrazena otázkou Mohou stroje absolvovat tento test? úspěšně složit Turingův test je dostatečnou (nikoliv nutnou) podmínkou mentálních stavů

Námitky přímo v Turingově textu: teologická hlava v písku matematická z vědomí z různých neschopností Lady Lovelace z kontinuity nervového systému z neformálnosti jednání z mimosmyslového vnímání http://docs.google.com/View?docid=dhk48mmk_36d43h2qfd

Turingův test

Program ELIZA vytvořil Joseph Weizenbaum (1966) dokázal úspěšně imitovat chování psychoterapeuta část dialogu mezi programem ELIZA (E) a pacientem (P): P :  Všichni lidé jsou stejní. E :  V jakém smyslu? P :  Pořád nás do něčeho nutí. E :  Máte na mysli nějaký určitý příklad? P :  No, můj chlapec mě přinutil, abych sem přišla. E :  Váš přítel vás donutil, abyste sem přišla! P :  Říká, že jsem pořád tak skleslá. E :  Je mi líto, že jste skleslá. P :  Je to pravda. Jsem nešťastná. E :  Myslíte, že vám pomůže, že jste sem přišla, abyste nebyla nešťastná? P :  Potřebuji nějakou pomoc, to je jisté. E :  Co by to znamenalo, kdybyste dostala nějakou pomoc? P :  Možná, že bych se naučila nějak vyjít se svou matkou. E :  Řekněte mi něco víc o své rodině! P :  Moje matka se o mě stará. E :  Kdo z vaší rodiny se ještě o vás stará? P :  Můj otec. E :  Váš otec. P :  V něčem se podobáte mému otci. E :  V čem vidíte podobnost? ...

Vývojový diagram Elizy

… emancipace …

http://www.youtube.com/watch?v=Uenqw9Miaq0&feature=related

Závažné námitky John R. Searle Minds, Brains and Programs (1980) Ned Block Psychologism and Behaviorism (1981) 3. Roger Penrose The Emperor's New Mind (1989) David Chalmers The Conscious Mind (1996)

John R. Searle *1932 americký filosof (jazyka a mysli) profesor v Berekeley texty: Speech Acts: An Essay in the Philosophy of Language (1969) Minds, Brains and Programs (1980) Mind: A Brief Introduction (2004)

Searlův čínský pokoj argument proti programu umělé inteligence (silná UI) opřené o kritérium Turingova testu Je vhodné rozlišovat trojí: Myšlenkový experiment Argument ve vlastním smyslu argument Relativity výpočtu vzhledem k uživateli (1990)

Myšlenkový experiment člověk, který neumí čínsky v místnosti zpracovává data podle jednoznačně předepsaných pravidel člověk neví, že vstupující data jsou čínské znaky, ani že klikyháky, které odevzdává ven jsou v čínštině odpovědi na otázky Umí dotyčný čínsky?

Searlův čínský pokoj

Umí dotyčný čínsky? podle Searla: Neumí! vše, co umí, je podle anglicky napsaných pokynů přemísťovat desky s klikyháky na základě jejich formálních (syntaktických) vlastností podle odpůrců: Pokud neumí, odkud se berou správné odpovědi?! Searle chybně ztotožnil odpovídajícího s člověkem v místnosti, zatímco ve skutečnosti odpovídá celý pokoj (tzv. systémová odpověď)

Argument ve vlastním smyslu proti silné umělé inteligenci, která tvrdí, že k rozumění dochází výlučně díky programu, který rozumějící implementuje Zacházení se syntakticky definovanými jednotkami podle výlučně syntakticky definovaných pravidel nedává samo žádný přístup k jejich případné sémantice Program je formální a jako takový kauzálně inertní; rozumění je naopak výsledek reálných dějů, které mají kauzální povahu – k rozumění nemůže docházet výlučně díky programu

Relativita výpočtu vzhledem k uživateli Všechny syntakticky definované vlastnosti jsou relativní vzhledem k uživateli – jsou něčím, co do reálného světa vnáší uživatel obdařený primární intencionalitou silnější než Argument ve vlastním smyslu, neboť tvrdí i to, že mozek není organizován algoritmicky

Zhodnocení Myšlenkový experiment není konkluzivní (zřejmě i chybně zadaný) Argument ve vlastním smyslu je konkluzivní, osudný pro silnou UI Relativita výpočtu … není konkluzivní pro ty, kdo odmítají primární intencionalitu

David Chalmers *1966 australský filosof působí jako profesor filosofie na Australian National University texty: The Conscious Mind Explaining Consciousness: The Hard Problem

Filosofická Zombie myšlenkový experiment hypotetický tvor, který postrádá fenomenální mentální stavy, v kterémkoli jiném ohledu je ale nerozlišitelný od člověka

David Ch. a jeho Zombie Nerozlišitelní z perspektivy třetí osoby, ale z perspektivy první osoby fundamentálně odlišní – Zombie postrádá subjektivní fenomenání mentální stavy – kvália.

Kváliová mutace proces, při kterém dochází k neobvyklým změnám kválií druhy: chybějící kvália (sem patří Zombie) obrácená kvália cizí kvália

Zacílení zombie-argumentů proti behaviorismu – dvě naprosto stejně se chovající stvoření, ale… proti funkcionalismu – dvě stvoření se stejnou funkcionální strukturou, ale… proti teorii identity – dvě stvoření s naprosto stejnými mozky, ale… + 4. proti fyzikalismu - zombifikovaný svět je bezrozporně myslitelný (logicky možný)

Námitky Opravdu absolvuje Zombie Turingův test? Ach ty myšlenkové experimenty… Zombie je možná, ale nic to nedokazuje – naše představa Zombie je příliš naivní.

Zombie dilema buď budeme chápat zombii úzce – bez reprezentací vyššího řádu – pak ale nemáme co do činění s behaviorálně identickou bytostí nebo budeme chápat zombii široce – s reprezentacemi vyššího řádu – pak je však zombií každý z nás „Jsem Zombie.“