CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
VEŘEJNÁ EKONOMIE JAKO VĚDA. SEZNAM LITERATURY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Struktura přednášky Oligopol
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Analýza konkurence.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Oligopol.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Monopolistická konkurence
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA 6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA

1. Dokonalá konkurence Na trhu mnoho prodávajících a kupujících → zanedbatelný dopad na tržní cenu = cena je pro prodávající i kupující daná Produkce je identická Volný vstup a výstup do odvětví Základy ekonomie

Ukončení činnosti Základy ekonomie

Příčiny nedokonalosti trhů Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) Náklady na změnu dodavatele Nehomogenní produkt Malý počet prodávajících Základy ekonomie

Počet firem? Produkce? hodně jedna několik MONOPOL OLIGOPOL diferencovaná identická MONOPOL OLIGOPOL MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE DOKONALÁ KONKURENCE Základy ekonomie

2. Monopol Jediný prodejce na trhu Jeho produkce nemá blízké substituty na trhu → cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) Existují bariéry vstupu do odvětví → vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) → státem udělená licence → firma má nižší výrobní náklady Produkuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie

Státní řešení monopolů Zavedení konkurence do monopolních odvětví Regulace chování monopolů Převedení soukromých monopolů na státní podniky Žádný zásah Základy ekonomie

Antidumpingové zákonodárství Zabránit spojení firem Rozdělit firmy Bránit firmám v nekonkurenčních aktivitách Základy ekonomie

Regulace Regulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíž DOKO) Problém: Jak pozná stát náklady monopolu? Základy ekonomie

Cenová diskriminace = prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny Příklady: Ceny vstupenek do kina Ceny letenek Množstevní slevy ... Základy ekonomie

Jak časté jsou problémy s monopoly? Monopol je běžný Většina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) Firem se značnou monopolní silou je málo Velmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie

3. Oligopol Několik prodávajících Produkce identická nebo podobná → možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy → kartel Produkce identická nebo podobná Duopol = oligopol se 2 firmami Cena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu Produkce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu Základy ekonomie

Teorie her Jak se lidé chovají ve strategických situacích (při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) Oligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom kolik ostatní firmy Základy ekonomie

Vězňovo dilema Proč je těžké spolupracovat Vězeň Petr Vězeň Karel PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE 8 let 20 let PŘIZNÁ SE 8 let svoboda Vězeň Karel svoboda 1 rok NEPŘIZNÁ SE 1 rok 20 let Základy ekonomie

Protikartelové zákonodárství Udržování maloobchodních cen Cenové predátorství Vázané obchody ALE: to může být přínosné ?! Základy ekonomie

Monopolistická konkurence Mnoho firem na trhu Produkce je diferencovaná Volný vstup a výstup z odvětví = Něco z monopolu + něco z DOKO Příklady: CD, filmy, nábytek ... = významná role reklamy Základy ekonomie

Reklama Manipulace se zákazníkem Omezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí X Zdroj informací pro zákazníka Podporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen Známka kvality Základy ekonomie