2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:9.12.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
KLASICISMUS.
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Klasicistní malířství
KLASICISMUS EMPÍR.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
2. Literární tvorba v období osvícenství
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
DIGITÁLNÍ VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Alexandr Sergejevič Puškin
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.17_Jagues Prevért, bajka, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková.
Vítězslav Hálek Májovci
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
2. V zajetí řádu klasicismu
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
2. Sentimentalismus a preromantismus
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Prokletí básníci By Petra Marshallová.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Významní představitelé renesanční literatury
Alchymista Paulo Coelho.
Klasicismus a osvícenství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
OSVÍCENSTVÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Alexandr Sergejevič Puškin
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Esej Z fr. essayer, zkoušet. Literární žánr, jehož účelem není hluboce vyčerpávajícím způsobem analyzo-vat dané téma. Namísto vědeckého výkladu usiluje.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Slovesná tvorba v době baroka
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Autor: Mgr. Hana Novotná
Transkript prezentace:

2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač k dobru tíhnu srdcem svým. Jean Racine

Klasicistní poezie Ze známých autorů psal lyrické verše pouze mladý Pierre Corneille, průkopníkem na cestě od barokní poezie ke klasicistnímu stylu byl básník a teoretik básnického umění François de Malherbe (1555 až 1628). Pierre Corneille François de Malherbe

Klasicistní poezie Básník, prozaik a libretista Jean de La Fontaine ( ). Ilustrace k La Fontainovým Bajkám

Klasicistní poezie Teolog a myslitel François Fénelon ( ) si znepřátelil popudlivého Ludvíka XIV. odvážným výchovným románem podle antického námětu Příběhové Télemachovi (1699). Poté rychle napsal umírněné Bajky (1715)

Klasicistní próza Francouzský prozaik a moralista François de La Rouchefoucauld ( ) Úvahy neboli Morální sentence a maximy (1665) Lze dosáhnout zásluh beze jména. Bohužel i jména bez zásluh. Statečnost bývá někdy jediný způsob, jak se uživit. Čím více milujeme, tím blíže jsme nenávisti. Jen malí chtějí nahoru. Divit se lze jen tomu, že se stále ještě lze něčemu divit.

Klasicistní próza Prozaik a moralista Jean de La Bruyére ( ) a titulní list knihy Charaktery (1688)

Klasicistní próza Pascalův epitaf na náhrobku v Saint-Etienne Geniální fyzik a matematik a filozof Blaise Pascal ( )

Klasicistní próza Filozof a teolog Jacques Bénigne Bossuet ( ) Filozof a kritik Pierre Bayle ( )

Klasicistní próza Básník, dramatik a prozaik Bernard de Fontenelle ( ) Besedy o mnohosti světů

Klasicistní próza Básník a prozaik Charles Perrault ( ) se proslavil průkopnickým vydáním soubor pohádek Příběhy a vyprávění z minulých dob (Pohádky mé matky Husy).

Klasicistní próza Osobitý žánrem klasicistního písemnictví byla také epistolární (dopisová) literatura. Dokladem toho jsou i Dopisy (z let 1664 –1694) hraběnky Marie de Rabutin-Chantal de Sévigné ( ). Četné písemnosti nesourodé povahy adresovala přátelům, známým a vlastní dceři.

Klasicistní próza Hraběnka Marie de La Fayette ( ) a její román Kněžna de Clèves (1678)