Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Advertisements

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Sleď obecný Žije v severských mořích
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
MOŘSKÉ RYBY 7. třída.
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 2. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Pří_171_Rozmanitost přírody_Kapr Autor: Mgr. Eliška Galíková
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ OBYVATELSTVO ČR – NÁBOŽENSKÉ VYZNÁNÍ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída.
Pří_171_Rozmanitost přírody_Kapr Autor: Mgr. Eliška Galíková
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_223_Tropické lesy AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 6.,
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_236_Život v mořích AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 6.,
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Zatmění Slunce.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Sekty Novák.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VÝZNAMNÉ MOŘSKÉ RYBY (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola Kladruby
RYBY MOŘSKÉ RYBY.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE XIV. (sleď a treska – ohrožení průmyslovým námořním rybolovem) Metodický list/Anotace: Žáci pochopí mechanismy působení nadměrného lovu na populace konkrétních druhů ryb. Seznámí se s historií jejich lovu a postupnými změnami populační hustoty. Zdroje: uvedeny na konci prezentace III/2 VY_32_INOVACE_514

SLEĎ OBECNÝ TRESKA OBECNÁ OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM RNDr. Rostislav Herrmann

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Sleď obecný (Clupea harengus) Běžně dorůstá do velikosti asi 45 cm / 0,5 kg, výjimečně až do 1 kg Patří k malým druhům sleďů (celkem cca 200 druhů) Vyskytuje se v Atlantském oceánu, především v severských oblastech Žije v obrovských hejnech - je nejhojnější rybou na Zemi Některá popsaná hejna byla tvořena až 4 miliardami jedinců a zaujímala prostor 4 krychlových kilometrů Živí se planktonními klanonožci, různonožci a dalšími drobnými korýši a malými rybkami Je potravou ploutvonožců, kytovců, větších ryb (tresky aj.)

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Sleď obecný je užitkovou a ekonomicky velice významnou rybou. Např. v roce 1999 bylo podle FAO vyloveno tun sleďů. Na tomto množství nejvíce podílelo Norsko s tunami. Dále Island s tunami. Maximální výlov byl v roce 1966, kdy bylo vyloveno tun. Je prodáván jako uzenáč, pečenáč, zavináč, slaneček, herinek, matjesový filet aj. Sledi se také konzervují, mrazí, suší, nakládají do soli, udí apod. Díky svému rozmnožování v průběhu celého roku a díky dalším, ne zcela jasným faktorům, jsou sledi schopni zatím odolávat a dosud nepatří mezi ohrožené druhy ryb.

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Treska obecná (Gadus morhua) Dorůstá do 2 m / 90 kg. V současnosti jsou loveny tresky o hmotnosti kolem 11 kg a jedinci nad 15 kg jsou vzácní (vliv intenzivního rybolovu). Vznikají problémy s odlovy před dosažením pohlavní zralosti a tím je narušena obnova populací. Žije v hejnech nad pevninskými šelfy v hloubkách 30 – 80 metrů. Vyskytuje se v severnějších oblastech mírného pásma v Atlantiku. Živí se menšími rybami (např. sledi).

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Treska obecná byla dlouhodobě silně lovena na obou stranách Atlantského oceánu. Dříve se předpokládalo, že její hejna jsou nevyčerpatelná. V posledních desetiletích se její populace rapidně snížily. V oblasti Severního moře se hovoří o tom, že je zde treska na hranici vyhynutí. EU v současnosti lov reguluje, méně důsledná je regulace lovu kolem Severní Ameriky. Stupeň ohrožení podle IUCN = zranitelný druh. Treska má bílé maso. Distribuuje se čerstvá, mražená, uzená, jako filé, z jejích jater je vyráběn rybí olej.

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Rada EU dne 22. října 2012 dosáhla politické dohody o rybolovných právech pro některé populace ryb v Baltském moři pro rok 2013 a učinila tak významný krok. Členské státy se dohodly na ambicióznějším omezení celkových přípustných odlovů pro tresku obecnou a stanovily celkové přípustné odlovy pro další populace ryb. U jiných ryb se přípustné výlovy naopak zvýšily (např. sledi). V současnosti se rada EU snaží pravidelně reagovat na aktuální změny stavu v jednotlivých letech tak, aby se populace ryb byly schopny obnovovat.

OHROŽENÍ PRŮMYSLOVÝM NÁMOŘNÍM RYBOLOVEM Máte alespoň hrubou představu jaká je běžná nabídka masa ryb a dalších mořských živočichů na našem trhu? Nahlédněte např. na webovou adesu: Plýtváte potravinami? –Do jaké míry? –Jakým způsobem? –O jaké potraviny se jedná? Dokázali byste tedy učinit osobní kroky vedoucí alespoň k drobným krokům vedoucím k omezení devastace ekosystémů?

LITERATURA Sleď obecný. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: C3%BD C3%BD Fangquoten steigen – Fischer loben Minister. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: steigen-fischer-loben-minister/ Atlantic Herring. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: atlantischer-hering/ / SLEĎ OBECNÝ ATLANTICKÝ - filet. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: c19/sled-obecny-atlanticky-i71/ Treska obecná. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 1 Tichomořští sledi. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: tajemstvi-divociny-vi/ tichomorsti-sledi/ MATĚJČEK, Petr. Jídlo z popelnic by třikrát nakrmilo svět. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: udalosti/jidlo-z-popelnic-trikrat-nakrmilo-svet A DORLING KINDERSLEY BOOK. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, ISBN WWW ZDROJE