Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sady Manipulace Tematická oblast Občanská nauka Anotace Prezentace seznamuje s typy manipulace a metodami manipulátora Očekávaný výstup Žáci poznají manipulativní chování, uvedou příklady manipulace z běžného života a jak se lze manipulaci bránit Autor Mgr. Lenka Březíková Druh učebního materiáluPrezentace, pracovní list, metodický list Cílová skupinaŽáci 15 – 19 let Stupeň a typ vzděláváníStřední, humanitní VytvořenoJaro 2012 ZA 1.ročník/ Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
Co je manipulace Snaha působit na myšlení druhé osoby nebo osob Snaha přesvědčit o správnosti myšlenky, názoru, jednání, které manipulovaná osoba neměla v úmyslu, není jí vlastní Manipulaci si často neuvědomujeme nebo se jí neumíme bránit Co je cílem manipulace? Cílem je něco získat nebo zabránit druhému něco získat ZA, 1. ročník / Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
Kde se s manipulací setkáme? V rodině – manipulátor používá silné emoce – strach, citové vydírání, destruktivní manipulaci užívá agresor při domácím násilí V zaměstnání – snaha ovládat kolegy nebo zákazníky, šikana jednoho kolegy se nazývá V reklamě – cílem je získat zákazníky V politice – cílem je získat politická propaganda slouží k ovládání davu pomocí lidských potřeb a citů mobbing voliče ZA, 1. ročník / Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
O jakou oblast manipulace může jít?
Jaké metody manipulátor používá? Agresivní metody – vyhrožuje (přímo nebo skrytě), ponižuje ostatní, lže, brání v přístupu k informacím, kritizuje a vyvolává pocit viny a méněcennosti, vlastní chyby přehlíží, stará se o druhé proti jejich vůli Kdo se tak chová? Napadá Vás příklad? Pasivní – citové vydírání, předstírá slabost a bezmocnost, obdivuje kladné vlastnosti manipulované osoby, tzv. se obětuje pro ostatní s cílem je ovlivňovat Kdo využívá častěji pasivní metody? ženy Autoritativní šéf, otec rodiny ZA, 1. ročník / Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
Příklad manipulace „To se nedivím, že nám odcházejí zákazníci. To mám všechno dělat sám? Musíte se víc snažit. Jak, jak? Snad máte vysokou školu, ne? Tak víte, co máte dělat.. A jestli se vám to nelíbí, na pracáku čekají desítky takových, jako jste vy.“ Co je cílem této manipulace a jaké prostředky využívá? Cíl Vyvolat u zaměstnance pocit viny a méněcennosti, přenáší zodpovědnost na druhé, nesděluje jasně požadavky, zastrašuje ZA, 1. ročník / Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
Jak se manipulaci bránit? První krok – rozpoznat manipulaci Další krok – asertivní chování - projevit své potřeby a emoce, bránit se slušně proti agresivním útokům ( výhružkám, ponižování) Jde v následujícím příkladu o manipulaci? „Vy jste takový šikovný, viďte, že tu zprávu napíšete?Já zdaleka nemám takové stylistické nadání.“ Jak byste asertivně reagovali? Ano, manipulátor přenáší lichocením zodpovědnost na druhého Věřím, že to napíšete skvěle, pomohu vám s korekturou, až to bude hotové ZA, 1. ročník / Manipulace/ Mgr. Lenka Březíková
Zdroje Dudák, V. a kol.: Občanská nauka pro střední a odborné školy. SPN – pedagogické nakladatelství, a. s., Praha cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=2#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=2#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP
Zdroje cz/images/results.aspx?qu=komunikace&e x=2#pg:2| cz/images/results.aspx?qu=komunikace&e x=2#pg:2