Úvod do biologie rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Advertisements

GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Fylogeneze organismů a člověka
Obecná biologie.
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 G1.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
2.3. Evoluce eukaryotické buňky
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 H1.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Systém organismů.
Endosymbiotická hypotéza
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
YEAST AND CANCER Nobel Lecture, December 9, 2001 LELAND H. HARTWELL.
Charakteristika skupiny
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Rostliny.
Ostatní mikroorganismy
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Biologie 1.ročník.
Chromozóm, gen eukaryot
Prokaryota vs. Eukaryota
Modul: Charakteristika vyšších rostlin (cévnatých rostlin a mechorostů) Systematické postavení cévnatých rostlin a mechorostů v rámci podříše zelených.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EUKARYOTA.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Evoluce rostlin 2008.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Rostlina = autotrofní eukaryotický organismus, který je schopen přeměnit světelnou energii v energii chemickou procesem zvaným fotosyntéza = organismy,
Úloha parazitismu v evoluci
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení buněk.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Ochrana rostlinného a živočišného genofondu
Molekulární genetika rostlin
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
SYSTEMATICKÉ ČLENĚNÍ BUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
Úvod do systému rostlin
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Obecná endokrinologie
Struktura a organizace genomů
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Praktikum z genetiky rostlin JS Genetické mapování mutace lycopodioformis Arabidopsis thaliana Genetické mapování genu odolnosti k padlí.
U jednobuněčných je tělo tvořeno jedinou buňkou  na změnu prostředí reaguje buňka.  tělo mnohobuněčných je tvořeno mnoha specializovanými skupinami.
Botanika =věda o rostlinách. Význam rostlin:  1.při FOTOSYNTÉZE vyrábí KYSLÍK a ORGANICKÉ LÁTKY( cukr, škrob, tuk, bílkoviny )  2.jsou to PRODUCENTI.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Rozmnožování buněk
Vyšší rostliny.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Rostliny.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Morfologie živočišných buněk
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Botanika.
Transkript prezentace:

Úvod do biologie rostlin F. Cvrčková, P. Mašková (J. Albrechtová j.h.) Co jsou rostliny ? Rostlinná buňka. Struktura rostlinného těla. Metabolismus rostlin, zvláště energetický. Hospodaření s vodou a živinami. Signální a regulační metabolity rostlin. Regulační aspekty vývoje (ontogeneze) rostlinného těla. Rostlina v kontextu prostředí: uzpůsobení struktur podmínkám. Rostlina v kontextu prostředí II: stres. Rostlina v kontextu prostředí III: úloha rostlin v globálním ekosystému. Doporučená literatura - základní: LUŠTINEC, J., ŽÁRSKÝ, V.: Úvod do fyziologie vyšších rostlin. Nakladatelství Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0563-5 Rozšiřující: PAVLOVÁ, L., FISCHER, L.: Růst a vývoj rostlin. Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1913-2 kfrserver.natur.cuni.cz → studium → výuka 1

Rostliny v kontextu evoluční historie Co (kdo?) jsou (a nejsou) rostliny: Evoluční souvislosti Běžně používané modely Dynamika genomů

Co jsou rostliny? Fotosyntetizující (zelená) (eukaryota) ... „Viridiplantae“ (To, co studuje botanika) ALE: ruduchy, hnědé řasy, rozsivky, sinice ... lišejníky ....

Ernst Haeckel – kořeny tradice „stromu života“

…ale nevypadá „strom života“ spíš takhle?

Možné scénáře původu eukaryot Martin and Embley, Nature 431:134, 2004 LUCA Rivera and Lake, Nature 431:152, 2004

Tradiční členění organismů (+/- Whittakerův systém 1978) Monera (prokaryotes)/Bacteria + Archaea Animalia (Metazoa) Plantae Fungi Protista ALE: Skupiny nejsou monofyletické (= zahrnující jen potomky společného předka). „Protista“ jsou sběrná skupina pro to, co se jinam nehodí. Některá jsou také zelená.

Woese et al., 1990: využití sekvencí rDNA Animalia Fungi Plantae Prokaryota (Eucarya + Archaea) „crown eukaryotes“ Dost podobné Whittakerovi ALE tak to asi není Proč? „protista“ ... odbočka k metodám

Moderní pohled na evoluci (nejen) eukaryot (Cavalier-Smith et al.) Výchozí data: Sekvence MNOHA genů takto doložena fúzní povaha jader. genomu Sledování osudu charakteristických genových fúzí Tedy: sekvenování genů (a genomů) poskytuje (také) zásadní vhled do evoluce.

Současný pohled na fylogenezi eukaryot (Simpson and Roger, Curr. Biol. 14:R693, 2005)

Fotosyntetické organismy Rozsivky atd. Obrněnky Hnědé řasy Glaucophyta Ruduchy Zel. rost. a řasy Euglenozoa

Endosymbiotický původ organel: od spekulace k faktu Richard Altmann (1852-1900) 1886/1890: „bioblasty“ (mitochondrie); postuluje autonomii m., omne granulum e granulo mj. zavedl pojem Nukleinsäure (místo „Nuklein“)

Endosymbiotický původ organel: od spekulace k faktu Andreas Schimper (1856- 1901): 1883 plastidy jakožto symbionti Gottlieb Haberlandt, Shosaburo Watase (1893)...

Endosymbiotický původ organel: od spekulace k faktu Konstantin Merežkovskij 1905 teorie symbiogenese (i jádro jako kolonie symbiontů!) Lynn Margulis: 1966 The Origin of Mitosing Eukaryotic Cells (J. Theor. Biol.)

Primární endosymbióza Další symbiózy: původ plastidů: jednou a přece víckrát? Sekundární endosymbióza Primární endosymbióza (sinice) Sekundární endosymbióza U sekundárních, terciárních atd. endosymbiontů je plastid vlastně řasa, z jádra někdy „nukleomorf“.

Primární endosymbióza (sinice) Paulinella chromatophora Primární endosymbióza Sekundární endosymbióza Primární endosymbióza (sinice) Sekundární endosymbióza

Kdy to vlastně vzniklo? -3.5 Ga ... život (sinice?) -2.1/-2.5 Ga ... kyslíková katastrofa -1.3/-1.8 Ga eukaryotní?? (mikro)fosilie - 0.76 Ga eukaryotní!!! mikrofosilie (schránkaté améby) -0.75/-1.3 Ga mnohobuněčnost - 0.7 Ga „snowball Earth“ -0.5 Ga přelom proterozoikum/paleozoikum

Koevoluce planety a života

Mnohobuněčnost vznikla i u rostlin několikrát Embryophyta ... a také u hnědých řas, i když to nejsou rostliny (Phaeophyta, Stramenopila!) Fucus (Yoon, Mol. Biol. Evol. 21:809, 2004)

Mnohobuněčnost jako konvergentní osud u eukaryot min. 20x ! Grosberg a Strathman 2007

Jde to i opačně HeLa BY-2 (foto K. Schwarzerová)

Co jsou tedy rostliny? Fotosyntetizující zelená eukaryota ... „Viridiplantae“ V řadě situací se rozumí Embryophyta („vyšší rostliny“, Cormophyta) – „suchozemské“ včetně mechů Tracheophyta (cévnaté rostliny) Spermatophyta (semenné rostliny)

Typické/významné znaky (vyšších) rostlin Fotoautotrofie Tři genomy – jaderný, mitochondriální a plastidový Specifická stavba buněk a mnohobuněčného těla (Obvykle) přisedlost Totipotence buněk Rodozměna – střídání haploidní a diploidní fáze Kontinuální organogeneze Nerozlišená zárodečná a somatická linie buněk Přítomnost charakteristických látek (chlorofyl, celulosa, lignin, škrob, anthokyany a mnohé další) Nepřítomnost nervové soustavy či analogů (některé aspekty ale jsou)

Viridiplantae: kdo je kdo Chara Viridiplantae: kdo je kdo (a odkud se berou experimentální modely) Embryophyta Tracheophyta Spermatophyta Krytosemenné Nahosemenné Kapradiny Mechorosty Parožnatky Zel. řasy 24

Viridiplantae: kdo je kdo (a odkud se berou experimentální modely) Embryophyta Tracheophyta Spermatophyta Krytosemenné Nahosemenné Kapradiny Mechorosty Parožnatky Zel. řasy 25

Embryophyta Tracheophyta Spermatophyta Krytosemenné Nahosemenné Arabidopsis thaliana Nicotiana tabacum Triticum aestivum Embryophyta Tracheophyta Picea abies Spermatophyta Krytosemenné Nahosemenné Kapradiny Mechorosty Parožnatky Zel. řasy 26

Co bychom si měli pamatovat? Pro rostliny je typická přítomnost plastidů – organel endosymbiotického původu. Většina tohoto kursu bude věnována krytosemenným kvetoucím rostlinám – častým experimentálním modelem je Arabidopsis thaliana. Rostliny jsou evolučně živočichům vzdálené tak, jak jen to v rámci eukaryot jde – co s rostlinami sdílíme, pochází patrně od společného předka!

Obsah a dynamika rostlinného genomu jaderný genom = genom sensu stricto plastidy - plastom mitochondrie - chondriom

Co je a co není v genomu (např. rostlinném) Co je a co není v genomu (např. rostlinném) ... kromě fylogenetické informace ... Kdysi jsem si představoval, že bychom měli sekvenovat oba genomy - lidský i šimpanzí - a odečíst je od sebe. Našli bychom tak gen pro řeč, protože tato schopnost nás od šimpanze odlišuje dost významně. Ale nebylo by tak úplně jasné, u kterého druhu bychom ten gen našli. Může chybět u šimpanzů a být přítomen v nás - pak by se takový gen specifický pro člověka mohl nazývat „Chomského genem“. Anebo naopak bychom ho postrádali my, protože co když šimpanzi nahlédli, že lepší bude být zticha? Pak bychom ho nazvali „Chimpského gen“... S. Brenner, 1996 (překlad A. Markoš) tak trochu poznámka ke všem –omikám ... odkázat na bioinfo Sydney Brenner (*1927) (Nobelova cena 2002) 29

Paradox komplexity (C-value paradox) Neexistuje korelace mezi komplexitou organismu a jeho genomu. (ALE: jak měřit komplexitu ... hlavně u těch organismů?) Genomy vzájemně fylogeneticky blízkých organismů se mohou co do komplexity výrazně lišit. octomilka (D) Drosophila melanogaster moucha domácí (M=5D) Musca domestica

C-value paradox: rostlinné genomy

Rekordní velikost genomu (vůbec): Paris japonica – 149 Gb (2. místo – ryba Protopterus aethiopicus – 130 Gb) (Pellicer et al Bot. J. Lin. Soc. 2010)

Sekvenční obsah (jaderného) genomu Jedinečné sekvence - geny + nekódující u pšenice jen asi 20 %! Opakované sekvence geny (rDNA) centromery a telomery mobilní elementy (DNA i retro, také viry/paraziti!) mikrosatelity/SSR (simple sequence repeats) tandemová opakování dlouhých úseků chromosomů (rychlá evoluce!) 45S rDNA Crocus 180 bp A.th.

Nejen obsah DNA, ale ani počet chromozómů nekoreluje s fylogenetickým postavením. L. pilosa Počet chromozómů u rostlin - extrémy: Haplopappus gracilis: 2n = 4 Sedum suaveolens: 2n = cca 640 Luzula sp.: 2n = 6 až 66 holocentrické chromozómy průměrná velikost chromozómu se mezi druhy liší 60x L. elegans (Cullis, Plant genomics and proteomics, 2004)

Luzula pilosa L. elegans (Ebinger, Brittonia 1963) Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz 1885

... ale někde se podobnost najít dá: syntenie (syntheny) Paterson et al., Plant Cell 12: 1523-1539, 2000

Synténie zblízka ... ... se změnami měřítka se leccos mění!

- duplikace (a „redundance“) jsou obecný jev! Duplikace v genomu rýže - duplikace (a „redundance“) jsou obecný jev!

Extrémní „amplifikace“: polyploidie n = x = 4 n = x = 4 n = x = 4 n = x = 7 x x spontánní zdvojení 2n = 4x = 16 2n = 4x = 22 allopolyploidie autopolyploidie

B. nigra - b. černohořčice B. oleracea - b. zelná Brassica - brukev B. rapa - b. řepák B. napus - b. řepka B. nigra - b. černohořčice B. oleracea - b. zelná B. juncea - b. sítinovitá B. carinata - b. kýlnatá (Martinovský a kol., Kľúč na určovanie rastlín, SPN 1963)

Příklad allopolyploidní série – Brassica sp. Druh Česky Karyotyp Genom Brassica rapa Brukev řepák 2n = 2x = 20 A B. nigra B. černohořčice 2n = 2x = 16 B B. oleracea B. zelná 2n = 2x = 18 C B. juncea B. sítinovitá 2n = 4x = 36 AB B. napus B. řepka 2n = 4x = 38 AC B. carinata B. kýlnatá 2n = 4x = 34 BC Arabidopsis thaliana: 2n = 10

Organelové genomy obecně: lze vysledovat stopy stěhování organelových genů do jádra komunikace organely-jádro: možná inkompatibilita/CMS atd. organelová DNA podléhá rovněž dynamickým přestavbám

Dynamický genom tady a teď: „genotrofy“ u lnu Cullis 2005

Přirozené genové manipulace: viry, transposony, Agrobacterium (Gelvin, Nature, 2005)

Agroinfiltrace – N. benthamiana

Exprese značeného proteinu v epidermis GFP-fimbrin … most k rostlinné buňce

Stabilní vnášení cizorodé či modifikované DNA (transgenoze) (už lze i jednodušeji … u Arabidopsis i máčením poupat)

Co bychom si měli pamatovat o genomu? Současnou podobu rostlinného genomu utvářejí opakované cykly dílčích i celkových duplikací a redukcí duplikovaného. Není genomů bez redundance. Rostlinné genomy jsou dodnes velice dynamické - organismy na svém genomu neustále pracují! Umělé zásahy do genomu lze využít ve výzkumu i v praxi (GMO jsou téma na další kurs…)