Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genetika člověka.
Advertisements

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Proměnlivost – genomové mutace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 14. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetická onemocnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. prosince 2013 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrické vlastnosti.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PRŮMYSL ČESKÉ REPUBLIKY 9. třída.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Sekty Novák.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETICKÉ VADY.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Klinefelterův syndrom Vypracovali: Nikola Hrdá, Jakub Mušuka, Tereza Navrátilová, Peter Slodička, Eva Štefániková, Štefan Šuška, Nikola Tkáčová, Vojtěch.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Z. Bednařík, I. Belancová, M. Bendová, A. Bilek, M. Bobošová, K
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Rozmnožovací soustava
Prenatální diagnostika
VY_32_INOVACE-4-12-BIO -9. VY_32_INOVACE-4-12-BIO -9.
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_497 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 10. ledna 2014 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Obecná biologie a genetika Téma: Syndrom 47, XYY (supermale) Metodický list/Anotace: Výukový materiál vede k pochopení vzniku syndromu 47, XYY, rozpoznání jeho základních projevů a znaků a ukazuje možnosti terapie u osob postižených touto chorobou. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Syndrom XYY je genetické onemocnění, při kterém muž má navíc jeden chromozom Y Vzníká tedy karyotyp 47, XYY Dříve se tento syndrom označoval jako „Supermale“ Vyskytuje se asi ve vfekvenci 1 : 1000 narozených chlapců Klinický fenotyp tohoto syndromu je téměř normální Velká většina mužů s 47, XYY o svém karyotypu neví (odhadem 97% ve Velké Británii)

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Typická je vyšší postava Chlapci se 47, XYY karyotypem mají od raného dětství zvýšenou rychlost růstu Průměrná konečná výška asi 7 cm nad očekávanou hodnotou V Edinburghu bylo sledováno osm chlapců se 47, XYY, kteří se narodili v letech 1967-1972 Syndrom byl u nich identifikován v rámci novorozeneckého screeningu Tito chlapci dosáhli průměrné výšky 188,1 cm Průměrná výška jejich otců byla 174,1 cm Průměrná výška jejich mastek byla 162,8 cm Na pseudoautozomální části heterochromozomů patrně leží geny, které ovlivňují výšku vzrůstu Zvětšené množství těchto genů pak ovlivňuje výšku vzrůstu To se projevuje v případech všech tří trizomií heterochromozomů (47, XXX , 47, XXY a 47, XYY) Všechny uvedené syndromy jsou spojeny s větší tělesnou výškou

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Muži na obrázku jsou dvojčata Vyšší z nich má karyotyp 47, XYY http://intersexual.wordpress.com/about/47-xyy/

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Může se vyskytovat mírně snížená inteligence Na rozdíl od jiných aneuploidií heterochromozomů (47, XXX – Superfemale, 45, X - Turnerův syndrom 47, XXY - Klinefelterův syndrom) průměrné IQ u chlapců se 47,XYY nebývá znatelněji sníženo V souhrnu šesti studií s chlapci 47, XYY bylo sledováno 28 chlapců a průměrné zjištěné IQ u nich bylo 105 V systematickém přehledu dalších studií včetně starších prací měli muži a chlapci se 47,XYY průměrné IQ asi 103 Přesto ale ze studií novorozeneckých screeningových programů v Edinburghu vyplývá, že chlapci se 47, XYY měli ve srovnání se svými sourozenci IQ nižší (IQ zhruba 105 u 47, XYY a IQ zhruba 113,7 u jejich sourozenců).

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Chlapci se 47, XYY karyotypem mají oproti kontrolním skupinám větší problémy s učením Často sníženou schopnost naučit se číst Kontrolní skupiny = sourozenci a příbuzní, děti ze stejných sociálních vrstev jako sociální vrstvy otců sledovaných 47, XYY chlapců) Vývojové zpoždění a problémy s chováním a sociální adaptací se mohou také vyskytovat, ale tyto vlastnosti se mezi sledovanými chlapci a muži značně liší a nevybočují průkazně z průměru Agresivita podle nových studií není zvýšena Pouze ve starších studiích se problémy s agresivitou a zločinným chováním popisovaly

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Hladina testosteronu je u můžů se 47,XYY normální (prenatálně i postnatálně) Většina mužů se 47, XYY má normální sexuální vývoj a obvykle mají normální plodnost Muži s XXY mohou mít v pubertě těžší formy akné než jejich vrstevníci http://www.tvrage.com/shows/id-7333

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) 47, XYY se nedědí Obvykle vzniká díky náhodným poruchám při tvorbě spermií Dochází tedy k oplodnění vajíčka spermií se dvěma chomozomy Y V případě mozajek vzniká chyba při mitóze některé z buněk, které tvoří ranný zárodek Daný jedinec má pak část buněk svého těla s karyotypem 46, XY a část buněk s karyotypem 47, XYY Výskyt 47, XYY není patrně ovlivněn pokročilým věkem otce nebo matky

SYNDROM 47,XYY (SUPERMALE) Diagnostika se provádí cytologickým vyšetřením karyotypu z leukocytů v periferní krvi Prevence této vrozené poruchy neexistuje a ani vyléčit ji nelze Vzhledem k minimu příznaků to nebývá ani nutné Poruchy učení a chování lze řešit pomocí prostředků speciální pedagogiky http://en.wikipedia.org/wiki/XYY_syndrome

ZDROJE OTOVÁ, Berta a Romana MIHALOVÁ. Základy biologie a genetiky člověka. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 2012, 227 s. ISBN 978-80-246-2109-8. XYY syndrome. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-02-07]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/XYY_syndrome ŠTEFÁNEK, Jiří. XYY syndrom. In: [online]. [cit. 2014-02-07]. Dostupné z: http://www.stefajir.cz/?q=xyy-syndrom 47 XYY. In: Wordpress.com [online]. [cit. 2014-02-07]. Dostupné z: http://intersexual.wordpress.com/about/47-xyy/ The XYY man. In: Tvrage.com [online]. [cit. 2014-02-07]. Dostupné z: http://www.tvrage.com/shows/id-7333