Lubomír Valenta Národní centrum Europass ČR Národní ústav odborného vzdělávání Europass v kontextu uznávání neformálního učení (Třetí odborné setkání projektu Klíče pro život, )
Obsah prezentace 1) koncept neformálního (informálního) učení: zdroje kritiky, východiska 2) transformace portfolia Europass, výhled do roku ) strukturální kompetenční model eCOTOOL a jeho využití v uznávání neformálního učení
Kritika konceptu neformálního (informálního) učení Pedagogický konzervativismus Pluralitní humanismus Koncept výsledků učení je: neoliberální, reduktivní, ekonomizující, akontabilní, auditní, performativní, totalizující, ideologický…
Liessmann, Konrad P. (2008): Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. „…vzdělání redukované na profesní vyučení a vědění degradované na vypočitatelný ukazatel humánního kapitálu.“ (11) „Vědění existuje tam, kde je možné něco vysvětlit nebo pochopit.“ (24) Kaščák, O. – Pupala, B. (2010): Neoliberálna guvernmentalita v sociálnom projektovaní vzdelávania. Sociologický časopis 46: 5, „…sebeřídící se a vůči sobě odpovědná individua současně vykazují známky dosažení homogenního kolektivního jednání prostřednictvím tohoto typu sociální kontroly.“ (786) Kritika konceptu neformálního (informálního) učení
Colley, H. – Hodkinson, Ph. – Malcolm, J. (2003): Informality and Formality in Learning: A Report for the Learning and Skills Research Centre. London: LSRC. „Je důležité uvědomovat si omezení a účinky nástrojů jako jsou měření výsledků učení, hodnotící škály či univerzální prověřovací kritéria. Tyto nástroje mění povahu učení, na něž jsou aplikovány.“ (ii) Kritika konceptu neformálního (informálního) učení
Místo Europassu v konceptu uznávání neformálního učení
Europass 2010Europass 2020 CV Jazykový pas Mobilita Dodatek k osvědčení Dodatek k diplomu CV European Skills Passport Kvalifikační dodatek
1) Politická dimenze - Bruges Communiqué Barrosova zpráva o Unii ) Konceptuální dimenze - potvrzován třetími stranami (není sebedeklarativní) - výsledky učení v různých kontextech - vztah mezi formálním a neformálním záznamem? - struktura kompetencí? - pomoc při tvorbě CV (osobní požití), nebo kolekce výsledků učení pro možnou validaci (formální použití)? European Skills Passport
Kompetenční model eCOTOOL
Děkuji za pozornost.