Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky Velikost trhu a faktory jeho vývoje Metody stanovení velikosti trhu a poptávky Ukazatele postavení firmy na trhu
Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás? TRH Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?
Trh tvoří všichni současní nebo potenciální zákazníci, kteří sdílejí specifickou potřebu resp. požadavek a jsou ochotni a schopni ho uspokojit nákupem určitého výrobku. Otázky na: definici trhu popis trhu objem trhu strukturu trhu vývoj trhu
Pojetí trhu Ekonom - abstraktní x konkrétní Marketér - z hlediska lidského faktoru, zeměpisně, jako celkové místo obchodu, jako interakce vztahů
Trh je vymezen: geograficky typem výrobku délkou časového horizontu použitou jednotkou typem zákazníka
Popis trhu Druh spotřebitele Druh nákupu Povaha výrobku Charakter poptávky
Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem. Poptávka se může vztahovat k celému trhu nebo k nabídce konkrétního podniku. Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem. konjuktura Q recese Výdaje na NV,D,K
Zboží dlouhodobé spotřeby Poptávka počáteční P. výměnná P. dodatečná Rozšířená p. Metody předpovědi poptávky Kvantitativní Kvalitativní
Kapacita trhu Potenciál trhu Obsluhovaný trh Proniknutý trh
Kapacita trhu = celkový počet potenciálních spotřebitelů Vycházíme z předpokladu, že by daný produkt kupovali všichni.
Potenciál trhu označuje celkové množství výrobku, které by daný trh byl schopen koupit v případě, že by všichni ti, kteří připadají v úvahu disponovali kupní silou. závisí na: počtu potenciálních kupujících intenzitě spotřeby (kolikrát denně) marketingových aktivitách firem (V,D,K)
Příklad: žiletky Potenciální počet spotřebitelů Potřeba: hladká tvář bez vousů Muži Muži starší 15 let Bez „vousatých“ Bez „bezdomovců“ Výše příjmu,….
Potenciál prodeje podniku =podíl na potenciálu trhu, který může podnik maximálně získat Je ovlivňován: Současným potenciálem prodeje Mkt aktivitami v minulosti a současnosti Kupní silou Cenami a kvalitou výrobků ve srovnání s konkurenčními výrobky Aktivitami konkurence Stupněm distribuce Substitučními výrobky
Obsluhovaný trh = část trhu nebo tržní segment, který se firma rozhodne obsluhovat
Proniknutý trh = zákazníci, kteří již uskutečnili nákup konkrétního výrobku ukazatel penetrace – udává (v %) podíl těch, kteří si výrobek koupili, na celkovém počtu možných uživatelů
VELIKOST TRHU VELIKOST PRODEJE P. Udává celkové množství výrobků, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat. VELIKOST PRODEJE P. Udává množství výrobků určitého podniku, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat.
Metody stanovení velikosti trhu a TP Rovina výrobce vel. trhu = dovoz+vl. výroba-vývoz vel. trhu = počet dodavatelů x průměrný obrat
Úroveň obchodu vel. trhu = počáteční zásoba+nákup-konečná zásoba vel. trhu = počet prodejen x průměrný obrat x průměrný podíl z obratu
vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu Úroveň kupujícího Zboží krátkodobé spotřeby: vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu x průměrná cena - úroveň proniknutí
vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka Zboží dlouhodobé spotřeby: vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka
Ir = Kt / K(t-1) Tp = Qp / Kt * 100% Index růstu (trhu, prodeje) Tržní podíl Tp = Qp / Kt * 100%