1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. Jazyk PHP (Hypertext PreProcessor) je intepretovaný jazyk určený pro web. Je celkem jednoduchý, snadno přenositelný.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Hana Kotinová Struktura a cíl práce Metody předzpracování dat Systémy předzpracování dat Historie vývoje DPT Jak program pracuje Budoucnost.
25. ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
Algoritmizace a základy programování
Základy algoritmizace a programování
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
PHP – Základy programování
Rozšíření jednouživatelské verze IS na víceuživatelskou Prezentace Diplomové práce Autor : Libor Tomášek Spoluautoři : Pobucký M., Drábek L. Vedoucí :
Systémy pro podporu managementu 2
Základy objektově orientovaného programování Jiří Strach.
Relační databáze.
Základy programování a programovací jazyky
C# - Úvod Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Maturitní okruh 22: Úvod do HTML. Značkovací a klasické jazyky Klasické: převládá strukturovaný text (programovací kód), skripty jsou prováděny na straně.
Jazyk PHP Programovací jazyk PHP (Hypertext preprocessor) je skriptovací jazyk, který běží na straně serveru. KLIENT - SERVER Server posílá do vašeho počítače.
Dokumentace objektů a zveřejnění funkcí
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
IB111 Programování a algoritmizace
Od zadání úlohy k programu Výpočetní systémy I 8. přednáška.
Dokumentace informačního systému
Úvod do JavaScriptu JavaScript je p JavaScript je programovací jazyk, který se používá na webových stránkách. JavaScript je typu KLIENT - KLIENT To znamená,
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
Vytváření a realizace algoritmů Algoritmy a datové struktury
Databázové modelování
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
Jazyky pro umělou inteligenci RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
Programování VISUAL BASIC KGI / PROG 1. ročník LS.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Komunikace Aplikací VEMA G1 s Microsoft Windows Martin Šustr.
Visual Basic - programování
Visual Basic Úvod do programování. Co je to program  Program je řada příkazů, které určují počítači, co má provádět, jak má zacházet s vloženými daty.
IB111 Programování a algoritmizace
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. VYUŽITÍ JAZYKA Programování dynamických internetových stránek a webových aplikací vytvoření šablony webu kniha návštěv.
OPERAČNÍ SYSTÉM.
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Stanice v síti učební texty pro deváté ročníky ZŠ.
Překladače Vnitřní struktura překladače © Milan Keršláger
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 4: Programovací jazyk C Bc. Radek Libovický.
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 2: Základní pojmy Bc. Radek Libovický.
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. VYUŽITÍ JAZYKA Programování dynamických internetových stránek a webových aplikací vytvoření šablony webu kniha návštěv.
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Operační systémy Vnitřní struktura překladače
Tradiční metodiky vývoje softwaru
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
Tradiční metody vývoje softwaru
Web Application Scanning
Transkript prezentace:

1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus) –implementace (volba jazyka, realizace modelu) –testování –tvorba dokumentace –údržba a provoz

2 Programování a p. jazyky Programovací jazyky - vývoj –strojový kód –strojově orientovanéassemblery –problémově orientovanéAlgol, Cobol, Fortran –objektově orientovanéSmalltalk, Java, C++, Visual Basic –dotazovací jazyky (databáze)SQL

3 Programování a p. jazyky Technologie programování –imperativní např. strukturovaná (hodně se rozšířila v souvislosti s Pascalem) program sestaven ze základních programových struktur - sekvence (zřetězení), větvení, cyklus (iterace) zároveň návrh struktury vstupních dat, výstupních dat a struktury, v níž bude informace udržována během zpracování procedurální programování problém rozložen na podproblémy

4 Programování a p. jazyky Technologie programování –neimperativní funkcionální - řešením je množina funkcí (LISP) logické - řešením je množina logických faktů a pravidel (Prolog, využití v oblasti umělé inteligence) dotazovací jazyky objektově orientované programování (OOP)

5 Programování a p. jazyky Překladače programů zdrojový program (kód, text, source program), zapsán v prog. jazyce, přeloží se překladačem do strojového kódu vzniká relativní modul další fáze je spojování (program Linker) s moduly z programových knihoven vzniká absolutní modul

6 Programování a p. jazyky Překladače: –kompilátory –interprety Interpret –překládá pokaždé, po příkazech, které se pak ihned provádí –vhodné pro interaktivní režim Kompilátor –překládá program najednou, je víceprůchodový, větší rychlost, chyby vypíše nakonec

7 citát ladění - proces odstraňování chyb Scottův zákon: Byla-li chyba objevena a odstraněna, zjistí se, že o žádnou chybu nešlo

8 Programování a p. jazyky Progr. jazyky současnosti - O Orientace Basic - původně již od 8bitových počítačů dnes mocný OO jazyk, Visual Basic (VB) VBA (Visual Basic for Application) používá Microsoft v MS Office (Word, Access, Excel) program lze použít pouze s danou aplikací, nejde vytvořit spustitelnou aplikaci Podmnožina VB = VB Script, umožňuje psaní skriptů (jako dávky.bat v DOSu), pracuje pouze v MIExploreru

9 Programování a p. jazyky Progr. jazyky současnosti - O Orientace Pascal - dnes též OO, dříve Turbo Pascal C jazyk - C++ (Borland) Visual C++ (Microsoft)

10 Programování a p. jazyky Progr. jazyky současnosti - O Orientace Java - Sun Microsystems –jazyk pro vývoj aplikací na Internetu –platformově nezávislá (na oper. systému) –dynamický kompilátor přeloží zdrojový kód do mezikódu (bytecode), ten se dopraví po Internetu do Vašeho počítače –zde se interpretuje prohlížečem –bytecode je možné spouštět kdekoliv, kde je k dispozici JVM (Java Virtual Machine), virt. stroj

11 Programování a p. jazyky Java - je třeba rozlišovat:Java jako jazyk Javový bytecode Java jako platformově závislý kód (tj. závislý na oper. systému) Java Script - objektový, nezávislý na op sys. a prohlížeči –přinesl dynamiku do doposud statických web. stránek

12 Programování a p. jazyky –jeho vstupem i výstupem je okno prohlížeče –nemůže pracovat se soubory na disku (což zvyšuje bezpečnost programů v něm psaných) –je součástí zdrojového kódu HTML stránky –zdrojové kódy skriptů jsou interpretovány zároveň s HTML značkami na straně klienta - prohlížečem –ne každý prohlížeč mu rozumí a správně jej interpretuje –manipulace s obsahem stránky –lze vytvořit nová okna prohlížeče –je dostupný všem - nevýhoda: nelze utajit vlastní algoritmy

13 Programování a p. jazyky na Internetu 2 způsoby používání: –skryté = zpracování formulářů, kontroluje políčka a odešle nebo vrátí (činnost, kterou by prováděl jinak server) –viditelné - efekty, přeblikávající tlačítka, duhové nápisy, otevření dalšího okna

14 Programování a p. jazyky OOP - standard při tvorbě aplikací pro grafické op. systémy změna způsobu návrhu programu - „co“ se má dělat (místo „jak“) práce s objekty (= modely reálného světa) objekt obsahuje data i procedury (metody), které s nimi pracují, má vlastnosti (jim odpovídají proměnné) vše je zapouzdřené (encapsulation)

15 Programování a p. jazyky OOP objekt představuje celou třídu objektů, = typ objektu třídy sestaveny v hierarchiích knihovny tříd s objekty provázány dědičností vlastností objekty jsou funkční a aktivní, komunikují spolu zasíláním zpráv dříve byly data a procedury drženy odděleně (tradiční programování)

16 Programování a p. jazyky OOP nové pojmy: –zapouzdření - nový typ se definuje tak, že se popíše množina možných hodnot + operace s nimi –dědičnost - od jednoho typu se odvodí jiný, který zdědí vlastnosti rodiče (předka) + definujeme vlastnosti nové –polymorfismus - stejná zpráva se zpracovává různými objekty různě (různými metodami) – zprávy - mají jméno a parametry, představují požadavek na činnost

17 Programování a p. jazyky OOP klasické objekty existují pouze uvnitř jednoho programu (C++) nelze k nim přistupovat z jiných počítačů distribuované objekty - spolupracují v síťovém prostředí rozlišujeme objekty klient a server klient odesláním zprávy iniciuje komunikaci se serverem