Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků pátého ročníku s učivem o smyslech člověka. Materiál vysvětluje základní probíranou látku o smyslech člověka. Je určen pro předmět přírodověda a ročník pátý. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: JURČÁK, Jaroslav. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: PRODOS, ISBN X. Materiál vznikl ze zápisů a příprav autorky.
zrakhmatsluchčichchuť
Smysly člověka Smysl – schopnost organismu přijímat určitý druh informací - světlo z okolního prostředí, zvuk, atd. Smyslový orgán – specializovaný orgán, jímž je schopen organismus přijímat informace Smysly člověka Smysl – schopnost organismu přijímat určitý druh informací - světlo z okolního prostředí, zvuk, atd. Smyslový orgán – specializovaný orgán, jímž je schopen organismus přijímat informace Obr. 1 Obr. 3 Obr. 2 Obr. 4 Obr. 5
- oko – smyslový orgán - reaguje na světlo - umožňuje vnímat světlo,tvary, barvy - člověk jím přijímá 80 % informací z okolí Obr. 6
Proč je tento smysl pro nás důležitý? Dokázal bys žít bez,,slyšení“? Co by to obnášelo? Který smyslový orgán je důležitý pro,,slyšení“? Jaké informace přijímáme díky tomuto smyslu z okolí? - Přestaň vnímat zrak (zavři oči). - Zaměř se na sluch. - Co slyšíš? Hovor vedle ve třídě, hodiny, chůzi po chodbě, hudbu, rozhlas na ulici. Cvičení: Obr. 7
- nos = smyslový orgán rozpoznávající vůně - souvisí s chutí - tento smysl nám umožňuje vnímat vůně - čich nám umožňuje vnímat chemikálie rozpuštěné ve vzduchu nebo ve vodě Obr. 8
- smysl, kterým získáváme informace z okolí – tlak, chlad, teplo, otřes, aj. - nevidomí lidé využívají hmat ke čtení - nejvíce citlivá hmatová místa: špička jazyka a konečky prstů -nejméně citlivé hmatové místo: záda
Jak se jmenuje písmo slepých? A)Brýlovo písmo B)Braillovo písmo C)Slepcovo písmo Jak se jmenuje písmo slepých? A)Brýlovo písmo B)Braillovo písmo C)Slepcovo písmo Písmeno M Ukázka písma nevidomých Písmeno O Čtení Braillova písma Obr. 9 Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12
Orgán chuti – jazyk. Tímto smyslem vnímáme látky rozpuštěné ve slinách, ve vodě, v potravě. Na bocích jazyka vnímáme nejvíce slanou a kyselou chuť Na špičce jazyka vnímáme nejvíce sladkou chuť V zadní části jazyka vnímáme nejvíce hořkou chuť Umami – další chuť jazyka – odvozená z japonštiny a znamená chutný, delikátní Obr. 13
Pořad o nevidomých lidech: svet/ nevidomi/video/ Pořad o neslyšících lidech: svet/ /video/ Pořad o hluchoslepých lidech: spolecny-svet/ /videohttp:// spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ Stačí kliknout na odkazy a objeví se vám zajímavá video o tom, jak se lidé vyrovnali se svým postižením:
B R A I L L O V O RÝLE AKZ MHT MAMU SANOU ŮSYMS HŘKOU UKUZ NS
Zdroj obrázků: Obr. 1: Klipart Obr. 2: Klipart Obr. 3: Klipart Obr. 4: Klipart Obr. 5: Klipart Obr. 6: Soubor:Blue eye.jpg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 7 : Soubor:Ear.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] , [cit ]. Dostupné z:
Zdroj obrázků: Obr. 8: Klipart Obr: 9: Klipart Obr. 10: Soubor:DSC 4050-MR-Braille.jpg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 11: Soubor:Braille M.svg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr: 12: Soubor:Braille O.svg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 13: Klipart
Internetové zdroje: Wikipedia.cz spolecny-svet/ nevidomi/video/ spolecny-svet/ nevidomi/video/ svet/ /video/ svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video