Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Advertisements

VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Pří_230_Savci_Kůň domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Neživá příroda - vzduch
Neživá příroda - vzduch
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Opakování – vesmír, sluneční soustava
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Magnetické vlastnosti látek
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Placentálové – řád hmyzožravci
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Savci – řád: chobotnatci
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Houby jedovaté Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Přezimující živočichové
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Smysly člověka (všeobecně)
Subtropický podnebný pás
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
ČR – mírný podnebný pás (vegetace)
Subtropický podnebný pás
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
PRASE DOMÁCÍ Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků pátého ročníku s učivem o smyslech člověka.  Materiál vysvětluje základní probíranou látku o smyslech člověka.  Je určen pro předmět přírodověda a ročník pátý.  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: JURČÁK, Jaroslav. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: PRODOS, ISBN X. Materiál vznikl ze zápisů a příprav autorky.

zrakhmatsluchčichchuť

Smysly člověka Smysl – schopnost organismu přijímat určitý druh informací - světlo z okolního prostředí, zvuk, atd. Smyslový orgán – specializovaný orgán, jímž je schopen organismus přijímat informace Smysly člověka Smysl – schopnost organismu přijímat určitý druh informací - světlo z okolního prostředí, zvuk, atd. Smyslový orgán – specializovaný orgán, jímž je schopen organismus přijímat informace Obr. 1 Obr. 3 Obr. 2 Obr. 4 Obr. 5

- oko – smyslový orgán - reaguje na světlo - umožňuje vnímat světlo,tvary, barvy - člověk jím přijímá 80 % informací z okolí Obr. 6

Proč je tento smysl pro nás důležitý? Dokázal bys žít bez,,slyšení“? Co by to obnášelo? Který smyslový orgán je důležitý pro,,slyšení“? Jaké informace přijímáme díky tomuto smyslu z okolí? - Přestaň vnímat zrak (zavři oči). - Zaměř se na sluch. - Co slyšíš? Hovor vedle ve třídě, hodiny, chůzi po chodbě, hudbu, rozhlas na ulici. Cvičení: Obr. 7

- nos = smyslový orgán rozpoznávající vůně - souvisí s chutí - tento smysl nám umožňuje vnímat vůně - čich nám umožňuje vnímat chemikálie rozpuštěné ve vzduchu nebo ve vodě Obr. 8

- smysl, kterým získáváme informace z okolí – tlak, chlad, teplo, otřes, aj. - nevidomí lidé využívají hmat ke čtení - nejvíce citlivá hmatová místa: špička jazyka a konečky prstů -nejméně citlivé hmatové místo: záda

Jak se jmenuje písmo slepých? A)Brýlovo písmo B)Braillovo písmo C)Slepcovo písmo Jak se jmenuje písmo slepých? A)Brýlovo písmo B)Braillovo písmo C)Slepcovo písmo Písmeno M Ukázka písma nevidomých Písmeno O Čtení Braillova písma Obr. 9 Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12

Orgán chuti – jazyk. Tímto smyslem vnímáme látky rozpuštěné ve slinách, ve vodě, v potravě. Na bocích jazyka vnímáme nejvíce slanou a kyselou chuť Na špičce jazyka vnímáme nejvíce sladkou chuť V zadní části jazyka vnímáme nejvíce hořkou chuť Umami – další chuť jazyka – odvozená z japonštiny a znamená chutný, delikátní Obr. 13

Pořad o nevidomých lidech: svet/ nevidomi/video/ Pořad o neslyšících lidech: svet/ /video/ Pořad o hluchoslepých lidech: spolecny-svet/ /videohttp:// spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ Stačí kliknout na odkazy a objeví se vám zajímavá video o tom, jak se lidé vyrovnali se svým postižením:

B R A I L L O V O RÝLE AKZ MHT MAMU SANOU ŮSYMS HŘKOU UKUZ NS

Zdroj obrázků: Obr. 1: Klipart Obr. 2: Klipart Obr. 3: Klipart Obr. 4: Klipart Obr. 5: Klipart Obr. 6: Soubor:Blue eye.jpg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 7 : Soubor:Ear.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] , [cit ]. Dostupné z:

Zdroj obrázků: Obr. 8: Klipart Obr: 9: Klipart Obr. 10: Soubor:DSC 4050-MR-Braille.jpg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 11: Soubor:Braille M.svg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr: 12: Soubor:Braille O.svg. In: Wikipedia [online] , [cit ]. Dostupné z: Obr. 13: Klipart

Internetové zdroje: Wikipedia.cz spolecny-svet/ nevidomi/video/ spolecny-svet/ nevidomi/video/ svet/ /video/ svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video/ spolecny-svet/ /video