EPIDEMIOLOGICKÁ METODOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TROMBOFILNÍ MUTACE A RIZIKOVÉ FAKTORY U MLADÝCH DÍVEK ČESKÉ POPULACE UŽÍVAJÍCÍCH HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCI MUDr. Zdenka Vlčková GHC GENETICS, s.r.o. –
Advertisements

Krev ve stolici Hanka Tesková.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Plíce po 20 letech kouření
Regresní analýza a korelační analýza
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Měření frekvence nemocí v populaci.
Sociologický výzkum.
VÝŽIVA V PREVENCI NÁDOROVÝCH ONEMOCNĚNÍ
Kontingenční tabulky Závislost dvou kvalitativních proměnných.
RYBY A LIDSKÉ ZDRAVÍ Vliv konzumace rybího masa na nemocnost a úmrtnost na koronární nemoc srdeční Robert Žižka, Společnost Prameny zdraví.
Cholera Název onemocnění je odvozen z řeckého slova „kholera“, což označuje průjem. Další názvy: infekční cholera, asiatická cholera, epidemická cholera,
Rozdíly mezi osobnostmi
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Komunitní péče.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 06 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ing.Miroslava Rýparová
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Klinická propedeutika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. Ústav výživy 3. LF UK
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
3. SEMINÁŘ měření frekvence nemocí v populaci.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
CHŘIPKA MUDr. Miroslava Zavřelová Ústav preventivního lékařství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity.
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
Aplikovaná statistika 2.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Definice, základní pojmy
Organizace Screeningových Programů z Pohledu MZ ČR Josef Vymazal Poslanecká sněmovna září 2015.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Konkrétní případy nutričně- epidemiologického hodnocení biologických škodlivin. Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
9. Zdravotní situace v České republice se v některých aspektech zlepšuje. Vývoj, úroveň ani rozložení zdraví lidí však neodpovídá potřebám ani skutečným.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Nemoci světa. AIDS  1. případ cca před 25 lety, ale už stihl zabít přes 25 milionů lidí  Aids napadá imunit. systém, tělo pak není schopno se bránit.
Srovnání kouření marihuany a tabáku Kouření tabáku i marihuany představuje významné zdravotní riziko.
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ORÁLNÍ ZDRAVÍ DOSPĚLÉ POPULACE ČR
Onkologie Jitka Pokorná.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
- váhy jednotlivých studií
Rutinní zdravotnická statistika
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Alimentární intoxikace
Statistika a výpočetní technika
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 6. prosince 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Výpočet a interpretace ukazatelů asociace v epidemiologických studiích
Základy statistiky.
Mgr. Martina Dohnalová Hepatitis.
Transkript prezentace:

EPIDEMIOLOGICKÁ METODOLOGIE DESKRIPTIVNÍ STUDIE ŠETŘENÍ V OHNISKU NÁKAZY

Základní charakteristiky – osoba, místo, čas Zdroje informací, způsoby prezentace dat Typy deskriptivních studií Formulace hypotéz o příčinných souvislostech

Jaký je hlavní cíl epidemiologického šetření v ohnisku nákazy? Zabránit dalšímu přenosu nákazy!!!  Ověřit diagnózu hlášených případů Potvrdit, že skutečně jde o epidemický výskyt Charakterizovat hlášené případy ve vztahu k základní populaci (deskriptivní charakteristika, pátrání po dalších případech, identifikace faktoru společného pouze pro postižené osoby…) Vymezit rozsah a kvalitu ohniska nákazy Provést laboratorní vyšetření populace v ohnisku nákazy, případně identifikovat nosiče Formulovat hypotézu o zdroji nákazy a způsobech přenosu včetně vehikula, vektorů… Identifikovat ohrožené vnímavé osoby Zavedení cílených a komplexních protiepidemických opatření Vypracování závěrečné zprávy o epidemii

1. Určení nebo ověření diagnózy definovat a klasifikovat onemocnění klinická, laboratorní a epidemiologická kritéria - „case definice“ = definice případu případy musí být identifikovány a spočítány podle jednotných kritérií Příklad: VHA Čl. 1 Klinická definice onemocnění Klinický obraz odpovídající VHA:  postupný rozvoj příznaků, např. únavy, bolesti břicha, ztráty chuti k jídlu, občasné nevolnosti a zvracení, nejméně s jedním z těchto příznaků: horečka, žloutenka, zvýšená hladina sérové aminotransferázy. Inkubační doba 15-50 dnů. Období nakažlivosti: ve stolici je virus přítomen 1-2 týdny před a 1-3 týdny po začátku onemocnění v krvi v druhé polovině inkubační doby a na začátku onemocnění. Čl. 2 Laboratorní diagnostika Nejméně jeden z těchto tří nálezů: Detekce specifických protilátek IgM proti VHA. Detekce nukleové kyseliny VHA v séru, plasmě nebo ve stolici. Detekce antigenu VHA ve stolici. Čl. 3 Epidemiologická kriteria Alespoň jedno z následujících kriterií: Přenos z člověka na člověka Expozice společnému zdroji Expozice kontaminovaným potravinám/pitné vodě

sporadické případy cluster zvýšený výskyt (outbreak) epidemie pandemie

porovnání pozorované a obvyklé incidence onemocnění v dané populaci 2. Potvrzení existence epidemie (od kolika případů již lze hovořit o epidemii?) porovnání pozorované a obvyklé incidence onemocnění v dané populaci příklad: v dané populaci v časové souvislosti v určité lokalitě již dva případy vztekliny, cholery, antraxu, břišního tyfu…neobvyklá incidence → epidemický výskyt x běžná průjmová onemocnění…) sledování údajů o začátku onemocnění jednotlivých případů – vyloučit náhodné nahromadění případů příklad: epidemická křivka Důležité: Znát minimální a maximální inkubační doby onemocnění!!!

3. Charakterizovat hlášené případy ve vztahu k základní populaci KDO: Osoba Specifická nemocnost podle věku a pohlaví Které skupiny podle věku, pohlaví, zaměstnání atd. jsou v nejvyšším a nejnižším riziku nákazy Další charakteristiky, kterými se případy významně liší od ostatní populace KDE: Místo Existence významných rozdílů v geografické distribuci případů (bydliště, pracoviště, škola…kontinent) KDY: Čas Pravděpodobný čas a trvání expozice Skutečná doba trvání epidemie Expozice jednomu zdroji či vehikulu nebo postupně se šířící epidemie případ od případu JAK a PROČ onemocněl + Pátrat po dalších případech, identifikovat faktor společný pro postižené osoby, porovnat zjištěnou incidenci k základní populaci

Vrozené či získané osobní charakteristiky Kdo onemocněl? Osoba ? Vrozené či získané osobní charakteristiky Věk (možnost expozice, stav imunity, vnímavost, kumulace působících faktorů…) Pohlaví (odlišný způsob života→možnost expozice) Etnické skupiny (odlišné faktory zevního prostředí → odlišné způsoby a možnosti, genetické, fyziologické a anatomické odlišnosti, výživa, hygienické zvyklosti, kulturní a náboženské zvyklosti, černoši - srpkovitá anémie, běloši - roztroušená mozkomíšní skleróza, Eskymáci - ca rtu, laktózová intolerance - Asiaté až 98 %, šetřící gen - indiáni, hispánci…) Socioekonomické podmínky (životní a kulturní úroveň, hygienické podmínky, výživa, bydlení, stres, ↓ alkoholismus, tbc, svrab, STD, ↑ hypertenze, dna, ca prsu, obezita, kolorektální ca…) Druh zaměstnání - profesionální nákazy (kominíci - karcinom skrota, horníci - antrakóza, silikóza, práce s anilínovými barvami - karcinom močového měchýře, veterináři, zaměstnanci jatek - zoonózy…) Rodinný stav - vdané (ca děložního čípku x jeptišky), svobodné (ca prsu, ca děložního těla), svobodní (psychické poruchy, alkoholismus, tbc) Vzdělání, osobní a rodinná anamnéza, imunitní stav, dědičné faktory, životní návyky, osobní záliby (kouření - bronchogenní ca…) Náboženství - obřízka, dietní nařízení - půsty, zákazy určitých potravin… Věk: vliv prevence – úmrtnost na tetanus se posunovala do vyšších věkových skupin Vliv kolektivizace – posun parotitidy z prvních tříd zš do mateřských škol Vliv očkování – spalničky – nízký výskyt u dětí předškolního věku, výskyt u starších Pohlaví V dětském věku rovnoměrné zastoupení chlapci dívky, rozdíl incidence zde ptoto významný faktor Ve starších věkových skupinách je důležité znát skutečné zastoupení mužů a žen v populaci

Kde onemocněl? Místo Politicko-administrativní hlediska a geografická lokalizace (mírné pásmo, tropy, subtropy, stát, kraj, město…) Charakter klimatických pásem (teplota, relativní vlhkost vzduchu, složení půdy, složení vody a vzduchu, ionizující a ultrafialové záření…malárie, žlutá zimnice, dengue, KE, Chagasova nemoc…) Společenské podmínky a charakter prostředí (životní stav obyvatel, hustota obyvatel, přítomnost škodlivin v prostředí..) rodina : kolektiv město : venkov horský : nížinný průmyslový : zemědělský ústavní : neústavní Dichotomické veličiny Příklad: nedostatek jódu – endemický kretenismus, souvislost vzniku leukémie u osob v Hirošimě, migrační studie (Japonci v USA, jiná strava…)

Bodové mapy slouží k zaznamenání jednotlivých případů zaznamenává se každý případ identifikace místního rozložení případů podle bydliště, kolektivu, zaměstnání… hledání („tušení“) souvislostí… Příklad: 2004-2009, 197 případů vztekliny u netopýrů Příklad: John Snow, Londýn, 1854

Kdy onemocněl? Čas Jednotlivé případy - přesné časové zařazení (hodina, den, týden, měsíc, rok…záznam podle data prvních příznaků → explozivní x postupně se šířící epidemie) Základní časová období Epidemické – po dobu zvýšeného výskytu v dané lokalitě v dané populaci Dvanáctiměsíční – vystihuje sezónnost Víceleté – dlouhodobé cykly (sekulární trendy, tendence vývoje, pravidelné kolísání – epidemické cykly…)

Odkud lze čerpat informace o nemocných? Zdroje informací List epidemiologického šetření Zdravotní karta Chorobopis Výkaz o pracovní neschopnosti Výkaz o nemocnosti a úrazovosti Hlášení hospitalizace List o prohlídce mrtvého Pitevní zpráva Zdravotnické informační systémy (TBC, ARI, EpiDat, RPN, RNI…) Demografické a zdravotnické statistiky, údaje o spotřebě léků, alkoholu, cigaret… Monitorování (životní a pracovní prostředí, biologické monitorování)

Jak prezentovat zjištěné informace? Důležitý správný nezkreslený sběr údajů, informací a materiálů, definovat jednotný způsob měření dat, stupeň přesnosti záznamu… Správně vedená dokumentace Statistické zpracování – tabulky, grafy (histogram, kartogram…) Příklad: Histogram výběrového rozdělení tělesné výšky 3231 chlapců ve věku 9,5-10 let (délka třídního intervalu 5 cm) a teoretická hustota normálního rozdělení tělesné výšky

Epidemiologické studie Vychází z předpokladu, že výskyt nemocí není náhodný, ale je vždy v přímé nebo nepřímé souvislosti se způsobem života Zkoumají faktory biologické, chemické, fyzikální, socioekonomické, genetické, psychologické, behaviorální Cíl: identifikovat rizikové faktory, prokázat jejich roli ve vzniku a rozvoji nemocí, navrhnout a ověřit preventivní opatření Řeší vztah mezi příčinou (expozicí) a následkem

Dělení epidemiologických metod Deskriptivní: popis situace (1. vymezení problému KDO? KDE? KDY?, 2. sběr a třídění dat, 3. vytvoření hypotézy o příčinných souvislostech) Analytické: vysvětlení situace a vzájemných kauzálních vztahů (ověření hypotézy, definování úlohy etiologického agens nebo jiných kauzálních příčin při vzniku sledovaného onemocnění) Experimentální: ověření kauzálních závislostí (ověřování závěrů z anal. studie určitým zásahem do dané situacezjištění účinnosti použitého zásahu a příp. zavedení do široké praxe

Deskriptivní studie Úkolem deskriptivních studií je POPIS a SROVNÁNÍ charakteru nemoci a vytvoření základu pro FORMULACI HYPOTÉZ. sledování incidence, prevalence a úmrtnosti na danou chorobu ve skupinách obyvatelstva Charakteristika osob, místa a času popis a srovnání charakteru nemoci informace pro zdravotníky – které osoby a kdy dané onemocnění s největší pravděpodobností postihne racionální plánování zdravotní péče (personální, materiální v různých oblastech a zaměřené na různé populační skupiny) vytvoření základu pro formulaci hypotéz – vysvětlení nových a nejasných otázek – hypotézu lze testovat v analytických a experimentálních studiích

Typy deskriptivních studií Deskriptivní studie Typy deskriptivních studií Kazuistiky a série kazuistik Korelační studie Průřezové (prevalenční) studie

Kazuistiky a série kazuistik Popis z lékařského hlediska neobvyklých jednotlivých případů nebo sérií případů s podobným projevem Vyslovení hypotézy o kauzální souvislosti mezi lékem, chemikálií apod. a pozorovanými klinickými příznaky Mohou prezentovat první klíčové poznatky v identifikaci nových onemocnění nebo nepříznivých následků expozice Omezení: pouze sledování od jedné osoby nebo z jednoho pracoviště, přítomnost „podezřelého“ rizikového faktoru může být náhodná Příklad 1981 – Los Angeles, série pneumonií vyvolaná Pneumocystis carini a výskyt Kaposiho sarkom u mladých dosud zdravých homosexuálních mužů → HIV/AIDS Listopad 2002 – březen 2003 Čína, Vietnam, Hong Kong, případy atypické pneumonie → SARS

Korelační studie Korelace – lineární závislost mezi dvěma proměnnými - nemocí a rizikovým faktorem Srovnání výskytu nemoci (jevu) ve vztahu k různým faktorům mezi různými populacemi (faktory: věk, pohlaví, čas, konzumace určitých produktů, užívání léků atd.) Zkoumání na úrovni populace porovnání různých skupin ve stejném čase Příklad 1: složky stravy jako možné rizikové faktory pro rozvoj ca tlustého střeva – údaje z desítek zemí o průměrné denní spotřebě masa na jednoho obyvatele → těsná závislost, v zemích s nejnižší spotřebou byl výskyt ca tlustého střeva nejnižší porovnání stejných skupin v rozdílném čase Příklad 2: porovnání ukazatelů úmrtnosti na kardiovaskulární nemoc v 60. a 70. letech → dvě vysvětlení: úspěšná prevence nebo pokrok v terapii Využívají již existující data (např. demografické údaje) – rychlé, levné První krok k potvrzení vztahu mezi expozicí a onemocněním

Korelační studie Mírou asociace mezi předpokládaným rizikem a nemocí je korelační koeficient Jeho hodnota se pohybuje od +1 do -1 nalezené korelace se testují testy statistické významnosti Pozitivní korelace – obě proměnné se pohybují stejným směrem Nulová korelace – mezi oběma proměnnými není žádná závislost Negativní korelace – jedna proměnná klesá, druhá stoupá…. Typy korelačních studií Sledování a záznam v přirozeném prostředí Průzkumy a dotazníky Výzkum „archívní“ – historické záznamy, analýza jiných studií (příklad: PTSD) První krok k potvrzení vztahu mezi expozicí a onemocněním

Příklad korelační studie: PTSD (Post-traumatic stress disorder) „The Irritable Heart“ Analýza lékařských záznamů vojáků, kteří sloužili v americké občanské válce (1860-1865) Zvýšené riziko srdečních, GIT a mentálních poruch mezi veterány Nejvíce poruch u odvedenců mladších 17 let věku (15-20 % vojáků - stáří 9-17 let) Ward in the Carver General Hospital, Washington, D.C. the National Archives and Records Administration

Příklad

Příklad korelační studie

Příklad korelační studie

Příklad: vztah mezi konzumací alkoholu a úmrtností na koronární nemoc srdeční Analytické studie Korelační studie

Nedostatky korelačních studií Korelační studie 2 Nedostatky korelačních studií nemohou kontrolovat vliv potencionálních zavádějících faktorů (confounding) - chování, osobnost, sociálně-ekonomický status atd. Příklad: nalezena pozitivní vysoká korelace ve vztahu úmrtnosti na ca prsu a konzumaci vepřového masa, ale spotřeba masa může být pouhým markerem, účinek dalších faktorů se vztahem k zvýšenému riziku ca prsu - zvýšená spotřeba tuků, snížená spotřeba zeleniny, vyšší socioekonomické postavení…) nepotvrdí kauzální vztah (prokázaná korelace ale logicky nesmyslná) Příklad: pozitivní korelace mezi počtem barevných televizorů na 1 obyvatele a úmrtností na kardiovaskulární choroby → barevný televizor = vyšší životní styl, vyšší krevní tlak, vyšší hladina cholesterolu, kouření, menší fyzická aktivita ALE neznamená přítomnost validní statistické asociace nepotvrdí vztah mezi expozicí a nemocí u konkrétních jedinců korelační data představují pouze průměrnou hladinu expozice Příklad: průměrná spotřeba masa na 1 obyvatele/měsíc

Průřezové (prevalenční) studie zjišťují prevalenci určité nemoci u jednotlivců z vymezených skupin populace (kuřáci x nekuřáci, obézní x neobézní…) nebo porovnávají přítomnost nebo absenci sledovaného faktoru (expozice) u nemocných a zdravých (cholesterol, protilátky..) expozice a nemoc jsou hodnoceny současně k určitému datu (v současnosti nebo minulosti), hodnotí se: přítomnost nemoci – dotazníky, rozhovory, zdravotní dokumentace expozice rizikovému faktoru – objektivně testy a měřením (vyšetření krevního séra, RTG, vážení) nebo anamnesticky z dotazníků, rozhovorů (údaje o denní spotřebě cigaret, alkoholu, kávy atd.) Příklad: zaznamenávání údajů o expozici a onemocnění → údaje o četnosti a charakteristikách nemocí → aktuální zdravotní stav populace sérologický přehled během kalendářního roku: vstupní a výstupní prohlídky, preventivní prohlídky

Příklad: hysterektomie u žen

Příklad: dýchací obtíže u kuřáků

Průřezové (prevalenční) studie 2 vhodné, jestliže expozice zcela jistě předchází začátek nemoci a je nezaměnitelná Příklad: expozice plodu teratogenu např. virus zarděnek → vznik malformací, kongenitální zarděnky a kongenitální zarděnkový syndrom vhodné pro sledování neměnných znaků (pohlaví, krevní skupina, rasa) a déle trvajících chronických nemocí nemocí Omezení průřezových studií: expozice a nemoc hodnoceny současně obtížně lze stanovit, zda expozice předcházela nebo byla důsledkem onemocnění (průkaz temporality) „Slepice nebo vejce?“ Příklad: osoby s nádorovým onemocněním a deprese obezita a degenerativní změny kloubů – co bylo dřív? studie Prince – deprese vede k invaliditě a neschopnosti nebo naopak?

Deskriptivní studie – význam a omezení Relativně rychlé, opakovatelné a snadné Získané údaje jsou z velkých populačních celků, ne od jednotlivců (korelační studie) Není kontrolní skupina (kazuistiky, série kazuistik) Nelze zjistit časový vztah mezi expozicí a nemocí (průřezové studie) Metodické chyby nespolehlivost nebo nedostupnost informací vyjadřování získaných údajů v absolutních počtech nemožnost objektivního porovnání Nemohou testovat hypotézu → nemohou prokázat příčinnou souvislost mezi rizikovým faktorem a následným onemocněním.

Problém  Hledání možného vysvětlení  Formulace hypotéz Metoda rozdílu – četnost nemoci je značně rozdílná za dvou různých podmínek a nějaký faktor může být příčinou nemoci Příklad: ca cervixu u žen a jeptišek, hypotéza: rozdíl v sexuálním životě? Metoda shody – určitý faktor je běžný v mnoha situacích, při kterých se dané onemocnění vyskytuje s vyšší četností Příklad: výskyt AIDS u nitrožilních narkomanů, příjemců transfúzí a hemofiliků, hypotéza: zanesení viru do krevního řečiště jako jeden ze způsobů přenosu HIV? Metoda provázejícího rozdílu – četnost faktoru nebo jeho síla se mění zároveň s četností nemoci Příklad: četnost kardiovaskulárních onemocnění a spotřeba cigaret na 1 obyvatele, hypotéza: souvisí kouření s výskytem kardiovaskulárních onemocnění? fluór v pitné vodě a četnost zubního kazu Metoda analogie – rozložení nemoci v podle místa a času je podobné již prozkoumané infekci, u které jsou již epidemiologické charakteristiky známy Příklad: podobná distribuce ca plic a plicní tbc podle věku a pohlaví u dospělých, kouření souvisí s ca plic, hypotéza: může být kouření faktorem ovlivňujícím vznik plicní tbc v pozdějším věku?

Děkuji za pozornost