PRAVĚK Starší doba kamenná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
PRAVĚK.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
6. ročník Pravěk a starověk
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Paleolit 6. ročník.
Původ a vývoj člověka III
Život člověka v době kamenné
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
PRAVĚK 6. ročník.
6. ročník Pravěk.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Paleolit - největší, nejdelší a nejméně prozkoumané období Vznik a vývoj člověka, střídání dob ledových a meziledových Lidé byli ovlivněni dobami ledovými.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Dějepis 6. ročníku Člověk zručný.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pravěk 6.ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Pravěk v českých zemích Mgr. Iveta Vališková
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
Anotace: Seznámení se s životem v pravěku.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
Doba kamenná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
České země v době kamenné
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

PRAVĚK Starší doba kamenná 6. ročník

PRAVĚK Starší doba kamenná Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN 2006. Bednaříková, J. a kol.: Dějepis – Pravěk a starověk. Nová škola 2007.

Stvoření světa a člověka předvědecké představy (mýty a náboženství) - představy obyvatelů starověkého Řecka - představy židů a křesťanů moderní věda - stáří Země je přibližně 4,8 miliardy let GEOLOGIE – věda zabývající se původem a stavbou Země PALEONTOLOGIE – věda zabývající se vznikem a vývojem života DARWINOVA TEORIE v přírodě přežívají jen ty nejsilnější organismy člověk a dnešní lidoopi měli kdysi dávno společného prapředka

PERIODIZACE DĚJIN PRAVĚK – nejdelší období, začíná vznikem člověka, končí se vznikem prvních písemných památek STAROVĚK – končí v roce 476 n. l. STŘEDOVĚK – začíná rokem 476 (u nás navazuje na pravěk), končí roku 1492 raný novověk – 1492 - 1648 NOVOVĚK – 1648 – 1918 NEJNOVĚJŠÍ DĚJINY – 1918 – stále probíhají

PRAVĚK nejdelší období lidských dějin (cca 3 mil. let) začíná vznikem člověka, končí ve chvíli, kdy se na daném území začne používat písmo Dělení pravěku podle materiálu převažujícího při zhotovování nástrojů: Doba bronzová Doba železná Doba kamenná

AUTOŘI ZABÝVAJÍCÍ SE TEMATIKOU PRAVĚKU EDUARD ŠTORCH (1878-1956) učitel a spisovatel v povídkách a románech poutavě zachytil dobu pravěku Lovci mamutů Bronzový poklad Osada havranů ZDENĚK BURIAN (1905-1981) malíř, ilustrátor (E. Štorcha, J. Augusty) autor obrazů rekonstrukcí pravěkých krajin a zvířat vytvořil výtvarnou předlohu k filmu Karla Zemana „Cesta do pravěku“

DOBA KAMENNÁ STARŠÍ (PALEOLIT) Lov a sběr STŘEDNÍ (MEZOLIT) Pozvolný přechod k zemědělství a chovu domácích zvířat MLADŠÍ (NEOLIT) Zemědělství a chov dobytka, kypření půdy motykou a hákem POZDNÍ (ENEOLIT) Zemědělství a chov dobytka, hák tažený dobytkem, vůz s plnými koly

PALEOLIT (3 000 000 – 8 000 let př. n. l.) nejdelší z pravěkých období vznikal člověk – musel přežít prudké změny podnebí – střídání dob ledových s meziledovými lidé neznali kovy = vše potřebné z kamene, dřeva, kostí, parohu, později z hlíny nejstarší nástroje sekáče pěstní klíny způsob obživy = co poskytla příroda sběr (přírodní plody, části rostlin, ptačí vejce ….) lov rybolov pravěcí lidé žili ve skupinách = tlupech, později v rodech www.zdenekburian.com

mamut srstnatý nosorožec jelen lesní prase divoké bizon jeskynní medvěd

AUSTRALOPITÉK (Australopithecus) první tvor vzdáleně podobný člověku na Zemi asi před 3 mil. let žil v afrických stepích a lesostepích výška cca 120 cm, váha cca 35 kg pohyb po dvou končetinách chrup se blížil lidskému úkryt pod skalními převisy nebo ve křoví obživa = rostlinná strava nástroje a zbraně nedovedl vyrobit k obraně = klacky, velké kosti, kameny

ČLOVĚK ZRUČNÝ (Homo habilis) asi 2,5 mil. – 1,5 mil. př. n. l. nejstarší druh rodu homo (člověk) nejstarší kosterní pozůstatky z východní Afriky výška cca 150 cm, váha < 45 kg, věk max. 30 let větší mozkovnu vyrábí první nástroje (kamenný sekáč) obživa = sběr, lov menších zvířat (např. králíky) žil v malých tlupách, toulal se dočasný úkryt = převisy skal, větve stromů náznaky řeči (posunky, hrdelní zvuky) využívali oheň (ale neumí rozdělat)

ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (Homo erectus) asi 1,5 mil. – 300 000 př. n. l. vysoký do 170 cm chůze i běh jako moderní člověk robustní lebka = vystouplé nadočnicové oblouky, zploštělé čelo, nemá bradový výběžek, vzrůst mozku žil v tropickém lese potuloval se z místa na místo rozšíření z Afriky do Evropy a Asie Obživa: sbíral plody, vyhrabával hlízy a kořínky lovil větší zvířata (koně, jeleny, bizony, nosorožce, lesní slony)

Vyráběl lepší nástroje: pěstní klín (nejvhodnější materiál je křemen, zejména pazourek) Postup výroby: Vybral si vhodný pazourek a kamenným kladivem jej opracoval do přibližného tvaru nástroje. Dále vytvořil kamenným kladivem ostré hrany po stranách. Konečnou úpravu pěstního klínu prováděl kostěným kladivem. řezání, bodání, sekání dřevěný oštěp

Lidé tehdy žili ve skupinkách – tlupách (asi po dvaceti). Tábořili na březích řek a jezer (pod převisy skal, v jeskyních, stavěli i jednoduché přístřešky z kůlů, větví, kůží). Řeč: jednoduché posunky a zvuky Oheň: používal, ale neuměl rozdělat (pečení masa, světlo, teplo)

Beroun Bečov Přezletice u Prahy Stránské skály u Brna Vzpřímený člověk v České republice: Beroun Bečov Přezletice u Prahy Stránské skály u Brna

ČLOVĚK ROZUMNÝ (Homo sapiens) asi 300 000 – 40 000 př. n. l. nešlo ještě o stejného člověka jako jsme my (ještě mohutné nadočnicové oblouky, mozkovna jako u dnešního člověka) lépe opracované nástroje (např. škrabadla, nože, drásadla), dřevěné oštěpy mají kamenné a kostěné hroty umí rozdělat oheň jednoduchá řeč život v tlupách v jeskyních nebo staví jednoduché přístřešky

Obratní a úspěšní lovci: využíval dokonalejší zbraně a rozum vedle síly používali i předem vymyšlené lovecké úskoky sledoval pravidelný pohyb velkých stád v pravou chvíli si na ně počkal lovci spolupracovali – nastražovali past stáda zvířat záměrně plašili ohněm kozorožce naháněli na strmé skály, z nichž pak padali dolů jeskynní medvědy ubíjeli obrovskými balvany, které naskládali nad jeskynní vchody, pak jimi vyplašené a prchající medvědy ubíjeli lov mamuta – slabšího jedince odlákali od stáda, zahnali ho do bažin či na okraj srázu, aby spadl do propasti

Člověk neandertálský (100 000 – 30 000 př. n. l.) pojmenování podle prvního objevu jeho kostí v německém údolí Neanderthal (1856) poddruh člověka rozumného - robustní postava, krátké končetiny, mohutné nadočnicové oblouky jejich vývoj se zastavil byli zčásti vyhubeni, zčásti splynuli s člověkem rozumným ao-institut.cz

člověka rozumného u nás Kosterní pozůstatky člověka rozumného u nás jeskyně Šipka u Štramberka Kůlna v Moravském krasu Předmostí u Přerova leccos.com

ČLOVĚK SOUČASNÉHO TYPU (Homo sapiens sapiens) asi od 40 000 př. n. l. vyvinul se na všech třech kontinentech od dnešního člověka se neliší: postavou, tvarem lebky, velikostí a tvarem mozku používá článkovanou řeč k dorozumívání dokázal už složitě uvažovat ao-institut.cz

Zdroj obživy: lovil velká zvířata vitejtenazemi.cenia.cz Myslel na dobu nouze! Maso sušil a udil. ao-institut.cz Na konci paleolitu si domestikoval psa. biolib.cz

Dokonalejší zbraně: luk, šípy, kostěné harpuny joinmusic.cz volny.cz Člověk zdokonaloval výrobu kamenných nástrojů. (čepelová technika)

- stále putuje za zvěří, v místech s dostatkem zvěře setrvává déle táboří v jeskyních nebo si staví chaty (z kostí velkých zvířat a kůlů, zčásti zahloubeny do země, pokryty kůžemi) Tábořiště na našem území: Dolní Věstonice Pavlov Putim Hostim prezletice.cz

vytváření rodů (pokrevně příbuzní lidé) pohřbívali své mrtvé (do hrobu vkládány zbraně, nářadí, ozdoby, jídlo – měli své představy o posmrtném životě, úcta k zemřelému) - počátky náboženských představ (duchové, oběti, magické rituály) vznik výtvarného umění sošky žen = venuše (kult ženy-matky) kresby zvířat v jeskyních Věstonická Venuše fr. jeskyně Lascaux (laskó) šp. jeskyně Altamira www.mixxx.cz

Závěr paleolitu: ledové  s ní i paleolit výrazné oteplení před 10 000 lety konec poslední doby ledové  s ní i paleolit výrazné oteplení člověk přežil časté změny podnebí osídlil celou zeměkouli

Téma: Pravěk - starší doba kamenná – 6. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)