Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK232 Název školy: Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Beroun Jméno autora:Ing. Lenka Jindráková Třída/ročník:3. ročník Datum vytvoření:8. března 2014
Vzdělávací oblast:Obchodní korespondence Tematická oblast:Písemnosti při neplnění kupních smluv Předmět:Písemná a elektronická komunikace Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Názorný výklad přehledu všech písemností při neplnění kupních smluv určený k získání znalostí žáků. Výklad slouží i k opakování a upevnění získaných znalostí. Klíčová slova: Kupní smlouva, neplnění, reklamace, urgence, upomínka. Druh učebního materiálu: Materiál je určen pro dataprojektor, popř. interaktivní tabuli
Č SN PÍSEMNOSTI PŘI NEPLNĚNÍ KUPNÍCH SMLUV
PŘEHLED PÍSEMNOSTÍ urgence (pobídka) reklamace (výtka) upomínka úhrady faktury
NEPLNĚNÍ KUPNÍCH SMLUV Nepravidelnosti při plnění smluv Různé důvody (nedodání zboží, neprovedení práce či služby, nezaplacení faktury)
ODPOVĚDI Nejlépe okamžit ě Náprava chyb Kladné i záporné
ADRESÁT A ODESÍLATEL PÍSEMNOSTI Pobídku píše dodavatel i odb ě ratel Výtku píší odb ě ratelé Upomínku dodavatelé
ODESÍLÁNÍ PÍSEMNOSTÍ Poštou Doporu č en ě em Faxem
UKÁZKA REKLAMACE ADRESA, ODVOLACÍ ÚDAJE Doporu č en ě VÁŠ DOPIS ZN.: ZE DNE: NAŠE ZN.:537/2011-SvMeridalized Czech, s. r. o. vedoucí odbytu VY Ř IZUJE:NovákováRohá č ova 381 TEL.: TÁBOR 2 FAX: DATUM:
TEXT REKLAMACE Reklamace pedál ů Vážený pane vedoucí, na základ ě naší objednávky č. 727/2011, jejíž kopii p ř ikládáme, jste nám dne 2. prosince t. r. dodali 3 ks jízdních kol Meridalized Matts HFS 800. Kola jsou osazena diskovými hydraulickými brzdami Sramano 575 a vidlicemi Suntora Epicon RLD, jak jsme požadovali. P ř ekvapilo nás však, že všechna kola jsou vybavena pouze oby č ejnými pedály Shadow Nostra, p ř estože v objednávce jsme výslovn ě požadovali nášlapné pedály SPD M 520. Žádáme Vás proto o zaslání objednaného typu pedál ů s tím, že jejich vým ě nu provede náš servisní technik. V ěř íme, že naši reklamaci urychlen ě vy ř ídíte. S pozdravem
PODPIS A PŘÍLOHA Karel Svorada manažer nákupu P ř íloha
VYBERTE A ZDŮVODNĚTE SPRÁVNOU ODPOVĚĎ Urgence je písemnost, jež m ů že psát dodavatel i odb ě ratel. Udávat p ř esná data v upomínce není nutné. Není-li reklamace oprávn ě ná, neodpovídáme na ni. Upomínka i urgence pobízejí druhou stranu k jednání.
KDO PÍŠE DOPIS? Zpožd ě ní Vašich prací nám zp ů sobilo velké nep ř íjemnosti a požadujeme snížení ceny. Č ástku K č ,-- jste sice zaplatili, ale byl chybný variabilní symbol. Tužky jste dodali se špatným logem. Naše spolupráce je bezproblémová, ale v č era jsme zjistili, že jste nezaplatili poslední splátku Vašeho dluhu.
KONTROLNÍ OTÁZKY 1. Kdo je odesílatelem reklamace? 2. Vyjmenujte písemnosti p ř i nepln ě ní kupních smluv. 3. Jak se ř íká jinak reklamaci? 4. Co je to pobídka? 5. Kdy se píše upomínka? 6. Jak jednají dodavatelé p ř i odpov ě di na reklamaci? 7. Kolik upomínek m ů žeme napsat? 8. Kdo píše urgenci? 9. Které písemnosti se píší doporu č en ě ? 10. Jak píšeme odpov ě di na písemnosti p ř i nepln ě ní KS?
POUŽITÁ LITERATURA Materiál je dílem autorky dle vlastních dispozic a podle u č ebních osnov odpovídajících ŠVP vyu č ovaných podle u č ebnic: Ing. Rajmund Šedý, Ing. Olga Kuldová, Ing. Emilie Fleischmanová, Obchodní korespondence Fortuna Praha, 2005 Č asopis Enter, 02, 2013/2014, Praha Ing. Stanislava Štiková, Obchodní korespondence – Uzavírání a pln ě ní kupních smluv, Korespondent Plze ň, 2007 Citováno dne 30. ř íjna 2013