Paměť a učení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Reasons for Complaints 06C17 AutorLadislava Pechová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_56.
Making predictions – how sure you are will definitely (100% sure) It will definitely happen. will almost probably It will almost probably happen. is /
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tutorial:Business Academy Topic: Conditional Formatting Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Execution of Orders 06C14 AutorLadislava Pechová.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovní zásoba Everyday problems VY_22_INOVACE_34 Sada 3 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
LINKING WORDS ‒ for similar or opposing ideas
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Present perfect and past simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Internal Communications 06B3 AutorLadislava Pechová Období.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Pavlína Berčíková NÁZEV:Travelling TÉMATICKÝ CELEK:Receptivní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 03 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Main region of south Moravia Michal Šoukal, Michal Matocha, Lenka Pokorná Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
GE - Vyšší kvalita výuky
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz Poslední aktualizace 25/6/2014
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Revize MGA/Aktualizace AGA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Observational studies. Curious look into available data from the CT.gov registry.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Execution of orders 1V-2nd semester.
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
WH-QUESTIONS.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Petr Michálek Datum konání:
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
Transkript prezentace:

Paměť a učení

Definice Učení – proces získávání informací o světě Paměť – proces jímž tato znalost kódována, ukládána a později vyvolána “Memory is the process of maintaining information over time.”-- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences in order to use this information in the present.’-- Sternberg (1999) “… memory is also the basis for the sense of who we are that each of us carries.” -- Gleitman et al (2004) Human memories must be extremely vast to contain such a large amount of information

Paměť – neurologie Tady dát okýnka s jednotlivými případy, ne jen HM.

Paměť – neurologie Případ publikovaný Milnerem (1959). Pacient‘H.M.’ prodělával v průměru 10 epileptických záchvatů denně. Prokázalo se, že ložisko záchvatů je v hipokampu, který byl následně odoperován. (typická léčba epilepsie) 4

Amygdala a hipokampus

Paměť - neurologie Po zákroku zůstal intelekt a jazykové schopnosti pacienta H.M. nedotčené. Jeho osobnostní rysy zůstaly také stejné. Od zákroku ovšem trpěl značnou anterográdní amnézií. Také měl problémy s retrográdní amnézií. Schopen naučit zadání, nevěděl, že se učil 6

Paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 min <1 min Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Faktické informace o lidech, místech, událostech Vyvolána vědomě, ne flexibilní Asociace k různým částem informace Info jak něco provedeno Nevědomě Spojena s podmíněným pův.stimulů HM funkční H.M. narušenou

Paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 min <1 min Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Faktické informace o lidech, místech, událostech Vyvolána vědomě, ne flexibilní Asociace k různým částem informace Info jak něco provedeno Nevědomě Spojena s podmíněným pův.stimulů

Paměť: senzorická paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Echoická Ikonická Další modality

Paměť: senzorická paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Echoická Ikonická Další modality Přechodový sluchový sklad až 4 s (bez interference 20s) “Co jsi to říkal?” Prodlužování s věkem Auditivní sensorická paměť: jkontralaterální primární auditivní kůra Prefrontal cortex – pozornost The deviant sound can differ from the standards in one or more perceptual features such as pitch, duration, or loudness. The MMN is usually evoked by either a change in frequency, intensity, duration and real or apparent spatial locus of origin The mismatch negativity (MMN) or mismatch field (MMF) is a component of the event-related potential (ERP) to an odd stimulus in a sequence of stimuli -nejčastěji pro sluch a pro vidění Děti s poruchou sluchové paměti → vývojové poruchy jazyka (neporozumí zadání) Testy: Účastníci mají opakovat tóny, slova, slabiky ← pozornost a motivace mismatch negativity (MMN) tasks – změny v aktivaci pomocí EEG – auditory ERPs (event related potentials) 150-200ms po stimulu s s s s s s s s s d s s s s s s d s s s d s s s s...

Paměť: senzorická paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Echoická Ikonická Další modality Visible persistence Stimulus duration Stimulus luminance aktivace i po vypnutí stimulu, tyčinky déle Information persistence – informace o objektu po vypnutí, visuální ale ne viditelná M buňky jen během stimulu, P buňky aktivita i po vypnutí stimulu V1 – uchování obrazu po odeznění Vyšší vizuální centra - ventrální dráha Middle occipital gyrus (MOC) – až 2s Přínosy: Časová integrace Napojení sakád (rychlé oční pohyby) – 30 ms, fixace 300 ms Detekce změn/ slepota ke změnám

Paměť: senzorická paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Senzorický sklad: Po prezentaci informace na senzorech je chvíli uchována Echoická Ikonická Další modality Sperling, 1960 Averbach, Coriell

Paměť: senzorická paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Senzorický sklad: Po prezentaci informace na senzorech je chvíli uchována Echoická Ikonická Další modality S W R T Q Z B M P L K Y C N F J

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Podle Atkinsona and Schifrina jsou informace, které prošly senzorickou pamětí dále zpracovány v krátkodobé paměti než jsou dále poslány a uloženy v dlouhodobé paměti. Krátkodobá paměť má pouze omezenou kapacitu 7 +-2 chunků angličtina……………7,2 čísel španělština………..6,4 čísel arabština……………5,8 čísel hebrejština………..6,5 čísel Co to je chunk?

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Experimenty s vybavováním slov z paměti Participanti si musí vybavit slova, která jim byla prezentována Během experimentu jsou účastníkům prezentovány slova, formou čtení rychlosti jedno slovo za vteřinu. Počet slov bývá od 15 do 30. Hned po prezentaci si musí účastníci vybavit co nejvíce prezentovaných slov.

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time U křivka Efekt novosti – spíš vybaví položky na konci seznamu Efekt prvenství – spíš vybaví položky na začátku

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Pracovní paměť Limitovaná kapacita Relativně nezávislé na ostatních

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Pracovní paměť Kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník Pozornost určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti Prefrontální kůra – zaměření pozornosti Ukládá auditivní informace včetně slov. Skládá se z: Fonologický sklad (vnitřní ucho) Artikulační smyčku (vnitřní hlas) Ukládá vizuální informace Používá vizuální představy Kolik oken má dům naproti vašeho? Informace z obou předchozích systémů → zkombinuje do jednotné multi dimenzionální reprezentace

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Pracovní paměť Tyto opakující se systémy → do dlouhodobé paměti v různch místech posteriorní asociační kůry Do dlouhodobé paměti v různých místech posteriorní asociační kůry: → léze extrastriate kůry → problém vyvolání vizuální informace → léze parietální kůry → problém prostorové představy

Paměť: Krátkodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Pracovní paměť + aktivní zpracování informace, přechodné uskladnění + vysvětlí deficity + ne nutně opakování slov v rámci fonologického okruhu - nejistá fce centrálního vykonavatele

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Squire’s (1987)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Medial temporal lobe (Hippocampus) Neocortex Striatum Reflexní dráhy Emoční odezvy Amygdala Svaly kostry Mozeček Dlouhodobá pamět se v základu dělí na deklarativní a nedeklarativní Deklarativní paměť uchovává explicitní informace o světě. Informace mohou být komunikovány. Je to paměť „vědět že“(Ryle 1949). Deklarativní paměť může být rozdělena na: Episodickou paměť - vědomosti o našich osobních zkušenostech, např. zážitky z posledních prázdnin. Sémantickou paměť – paměť o faktech, např. znalost o tom, jaký zvuk vydává kráva. Squire’s (1987)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Zvířata poškození amygdaly → ne efekt na explicitní paměť Poškození hippocampu či polymodálních asociačních obl. → poškození explicitní paměti Faktické informace o lidech, místech, událostech Vyvolána vědomě, ne flexibilní Asociace k různým částem informace Deklarativní paměť uchovává explicitní informace o světě. Informace mohou být komunikovány. Je to paměť „vědět že“(Ryle 1949).

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Zvířata poškození amygdaly → ne efekt na explicitní paměť Poškození hippocampu či polymodálních asociačních obl. → poškození explicitní paměti Faktické informace o lidech, místech, událostech Vyvolána vědomě, ne flexibilní Asociace k různým částem informace Hlavní vstup a výstup do hippocampu Znalost uložená Jako explicitní paměť Dentate gyrus Parahippocampal kůra Hippocampus CA3 V 1 či více polymodální Asociační oblasti Enterorhinal kůra V sériích Hippocampus CA1 Syntéza auditivní, visuální, Somatické info Subiculux Perirhinal kůra Medial spánkový lalok

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Léze mediálního spánkového laloku: jen uchování nových vzpomínek (anterográdní amnézie) Konečná zastávka: explicitní paměť uchována v asociačních kůrách Poškození → porucha explicitní znalosti co zprac.před poruchou (retrográdní amnézie) Hipokampus: rozeznání objektu prost.reprezentace (pravý), verbální (levý) Poškození lib. části → problém uchování paměti Poškození → ovlivní všechny senzorické modality v ní zač.Alzheimer Hlavní vstup a výstup do hippocampu Znalost uložená Jako explicitní paměť Parahippocampal kůra Dentate gyrus Hippocampus CA3 Enterorhinal kůra V 1 či více polymodální Asociační oblasti V sériích Hippocampus CA1 Subiculux Syntéza auditivní, visuální, Somatické info Perirhinal kůra Medial spánkový lalok Jiné části důležitější pro paměť víc než hippocampus: rhinální, perirhinální kůra atp.

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Blokové schéma explicitní paměti (Petri, Mishkin, 1994)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Autobiografická paměť – znalost o čase a místě – zážitky z prázdnin Prefrontální kůra Asociační oblasti čelních laloků + další oblasti neokortexu → kdy a kde Source amnesia – porucha frontálního laloku Dokonalá paměť

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Fakta, slova, objekty, koncepty, pojmenování objektů... Jaký zvuk vydává kráva? Distribuovaně v neokortexu – Distribuovaná vs. lokalistická reprezentace Flexibilní organizace, víc asociací → lepší kódování 1 info → vyvolá mnoho Kognitivní efektivnost= schopnost vyvolat a užívat znalost – jak dobře asociace (učení jazyků asociacemi a obrazy...-lepší kódování) Distributed: Each concept is represented by many neurons – Each neuron participates in the representation of many concepts – An efficient code would have each neuron active half the time.

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Důkazy o organizaci paměti Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Poruchy (jednotlivé info separátně) Asociační vizuální agnósie – ne pojmenovat objekty (posterior parietal) Aperceptivní vizuální agnósie (týlní laloky) …. Warrington & Shallice (1984) případ pacienta ‘JBR’ který nedokázal na obrázcích identifikovat živé věci, přičemž dokázal pojmenovat neživé objekty (poměr úspěšnosti 6% k 90%) Kategoricky specifické defekty živé objekty ne slovně (pozná), neživé sémantická znalost přístupná Zvířata – mediální temporální lalok (brzká fáze zprac.vizuálního) Nástroje – levá premotorická oblast (aktivní při pohybech ruky, senzomotorické neurony) Aperceptivní – ne nakreslit objekt, ale umí ho pojmenovat Různé oblasti verbální a vizuální reprezentace – prosopagnosia (intero temporal) , o neživých – levý occipitální lalok Mirror neurons – když se díváme na to, jak někdo něco dělá, svítí nám neurony, které svítí I když to sami děláme – to samé s pamětí na ty věci. Propojená motorika a vision – jeden neuron svítí I když jen vidí, I když dělá. Jeden z největších výsledků neurofyziologie. → nejen pro akce druhých lidí, ale I pro jejich pocity (empatie) Proč zvířata – asociace do té chvíle – např. Pohyb a znaky objektu Opačný přápad se také objevuje v některých studiích, ale není tak častý (Martin & Caramazza, 2003) Mirror neurons (I pro pocity): https://www.youtube.com/watch?v=XzMqPYfeA-s

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Důkazy o způsobu organizace paměti Teoretická studie Farah & McClelland (1991) přicházejí s předpokladem: 1: Živé objekty jsou kategorizovány na základě vizuálních vlastností (Jak vypadají) 2: Neživé věci bývají kategorizovány na základě funkčních vlastností. (K čemu slouží) 3: Analýzou slovníku došli k poměru mezi vizuálními a funkčními deskriptory: živé objekty – 7,7:1 a neživé objekty 1,4:1 Aperceptivní – ne nakreslit objekt, ale umí ho pojmenovat Různé oblasti verbální a vizuální reprezentace – prosopagnosia (intero temporal) , o neživých – levý occipitální lalok

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Wheeler et al 1997: episodická paměť umožňuje na rozdíl od sémantické subjektivně uvědomované prožívání situace. PET studie ( Wheeler et al 1997) episodická paměť aktivuje pravý prefrontální kortex, na rozdíl od sémantické. Aperceptivní – ne nakreslit objekt, ale umí ho pojmenovat Různé oblasti verbální a vizuální reprezentace – prosopagnosia (intero temporal) , o neživých – levý occipitální lalok

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Episodická (události, zkuš.) Sémantická (fakta, koncepty) Případ pacienta KC Utrpěl poškození mozku a nepamatoval si jedinou událost či situaci svého života. Jeho epizodická amnézie pokrývala celý život do současnosti. Přesto byl schopen vytvářet pomalu nové sémantické znalosti (asociace frází), přestože si nepamatoval hodiny strávené v laboratoři učením. Aperceptivní – ne nakreslit objekt, ale umí ho pojmenovat Různé oblasti verbální a vizuální reprezentace – prosopagnosia (intero temporal) , o neživých – levý occipitální lalok

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Ne paměťový sklad na vše – každá položka mnoho reprezentací 4 typy zpracování: Kódování (impregrnace) – nutno celkově a hluboce, smysluplně Konsolidace – stabilita informace, strukturní změny Uchování (retence)– jak uchována v čase Vyvolání (retrieval)– nejlépe stejný kontext Různé reprezentace pro položku – např. Ve velikosti, v barvě, pohybu, v umístění, reprezentace slova “car”, k čemu se dá použít atp. Zapamatování: obrázky předmětů 78% slova s konkrétním významem 55% slova s abstraktním významem 32% Pracovní paměť – krátkodobá paměť explicitní paměti pro kódování i vyvolání vzpomínek

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Uchování a Zapomínání Ebbinghausova křivka 1.den 77% 4.den 66% 30.den 58% 60.den 48% 120.den 38% R=e-t/S (T – čas, S – síla paměti, R – zachování paměti)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Nedeklarativní paměť jedná se o implicitní paměť, která ukládá informace, jež nelze přímo komunikovat. Netřeba vědomí Vzniká pomalu opakováními, vyjádřena výkonem Percepční a motorické schopnosti + naučení se procedur a pravidel Proceduralní paměť – Uchovává znalosti o motorických a kognitivních schopnostech „vědět jak” paměť (Ryle 1949).

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Neocortex Striatum Reflexní dráhy Emoční odezvy Amygdala Svaly kostry Mozeček Squire’s (1987)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Blokové schéma implicitní paměti (Petri, Mishkin, 1994)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Squire’s (1987)

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Mozkové oblasti? Senzomotorické dovednosti jsou propojeny s bazálními ganglii (které bývají poškozené při Parkinsonově a Huntingtonově chorobě) Slabé výkony v zrcadlovém testu odkazuje na léze v oblasti mozečku.

Paměť: Dlouhodobá paměť Sensorická paměť Krátkodobá paměť Dlouhodobá paměť <1 s <1 min Life-time Life-time Explicitní (deklarativní) Implicitní (nedeklarativní) Priming Procedurální (zvyky, schopn.) Asociační učení, podmiňování Neasociační učení (habituace, sensit.) Test zrcadlového kreslení Zlepšování se v zrcadlovém kreslení: Procedurální paměť Zlepšování se ve specifickém obrázku: Perceptuální reprezentace

Dlouhodobá paměť Nedeklarativní paměť jedná se o implicitní paměť, která ukládá informace, jež nelze přímo komunikovat. Existují různé typy: Proceduralní paměť – Uchovává znalosti o motorických a kognitivních schopnostech „vědět jak” paměť (Ryle 1949). Podmiňování – tvorba podmíněných reakcí patří také mezi nedeklarativní paměti.

Modely paměti Waugh & Norman (1965) 43

Modely paměti Atkinson & Schifrin (1968) 44

Teorie úrovní zpracování Navržena Craikem & Lockhartem (1972) Jádro teorie: Úroveň kognitivního zpracování určuje, jak hodně si předmět nebo událost zapamatujeme. Počet opakování nehraje klíčovou roli, tak jak to zdůrazňovaly předchozí teorie. 45

Teorie úrovní zpracování Craik and Tulving (1975, Experiment 1): Účastníkům byly pokládány otázky, na které odpovídali. Otázky pokrývaly 4 různé úrovně zpracování od povrchové až po hloubkovou. 160 slov STŮL Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? Akustická: Rýmuje se slovem kůl? Sémantická Jedná se o nábytek? Rozvíjejíci význam Je možné použít slovo ve větě: Můž zaléval_____ ? 46

Teorie úrovní zpracování Autistm – reversed levels of processing – sémantically presented recall less than physically presented Alzheimer – higher effect of levels of processing (nutně potřebují sémantickou úroveň) Následné rozpoznání bylo jednodušší pro slova s hlubší úrovní zpracování Autisté – obráceně (sémantické hůře) Alzheimer – důraznější efekt 47

Teorie úrovní zpracování Autistm – reversed levels of processing – sémantically presented recall less than physically presented Alzheimer – higher effect of levels of processing (nutně potřebují sémantickou úroveň) Modifikátory: Známost slova Vztah k nám osobně (vzpomínka atp.) Specificita zpracování (lepší učení:auditivní –> vybavení: auditivní) 48

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) tvrdí, že výrazné položky si zapamatujeme daleko lépe než typické. Přišel s experimentem, ve kterém zkoumal, jak si účastnící zapamatují výrazné a typické položky na sémantické a nesémantické úrovni 49

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) – experimentální podmínky Nesémantické / typické: vyslovit ‘lamb’ Nesémantické / výrazné: vyslovit ‘comb’ foneticky Sémantické / typické.: Zpracovány na úrovni významu Sémantické/ výrazné.: Neobvyklý způsob zpracování významu 50

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) výsledky: Nesémantické výrazné slova byly zapamatovány stejně jako sémantické typické, což zdůrazňuje význam výraznosti a unikátnosti na zapamatování. 51

Teorie úrovní zpracování → při vyvolání by mělo dojít k aktivaci stejných struktur jako při zapamatovávání (fMRI) → úprava teorie úrovní zpracování Mělce zpracované stimuly nemusí být vždy rychle zapomenuty Úrovně ne vždy jak navrženy – interakce úrovní Amnestičtí pacienti často neporušené sémantické zpracování, ale dlouhodobou paměť ano 52

Současné teorie paměti Schacter & Tulving (1994) na základě předchozích výzkumů postulují model paměti založený na pěti systémech. 53

Schacter & Tulving (1994) 54

Záblesková paměť Vyzkumníci zjistili, že pokud jsou události překvapivé a vybudí úroveň arousalu, vzpomínky jsou uchovány mnohem detailněji Kde jste byli když… Explodovaly dvojčata? Popravili Husajna?

Záblesková paměť Silný vztah(.90) mezi emocionalitou a živostí vzpomínek Výzkumy prokázaly dobrou znalost Zdroje Místa Co subjekt dělal Emocí Následnou reakci

Specificita kódování Pameť funguje lépe, pokud je přítomná při kódování stejná informace jako při vybavování

Specificita kódování Tulving (1983) Lidé jsou během kódování informace závislí na kontextu Fyzickém (místo) Emočním (nálada, afekt)

Učení závislé na situaci

Učení závislé na situaci

Učení závislé na situaci

Proč je kontext důležitý? CAM – kontextově adresovatelná paměť Částečná informace umožní vybavování Adaptivní funkce paměti Nejvíce relevatní paměť je nejpřístupnější

Reproduktivní vs. rekonstruktivní Reproduktivní paměť– doslovná reprodukce informací Rekonstruktivní paměť– pamatujeme si pomocí kombinace originálního materiálu a vlastních schémat Pokud slyšíme nějaký projev a poté jej máme někomu převyprávět, používáme doslovné citace?

Rekonstruktivní paměť Vynechávání ztráta informace během vyvolání, způsobena použitím vlastních schémat. Racionalizace a Normalizace- tendence doplňovat materiál aby byl při vyvolání smysluplný Doplnění chybějících částí Kromě správných informací, můžeme přířazovat i chybné Konfabulace Alzheimer, Korsakoff, Schizofrenia Nápovědy pro vybavení (~TOT, priming)

Očité svědectví Sugestivní otázky mohou změnit posouzení Otázky mění celkový pohled lidí na situaci Efekt: Stres/úzkost Vlastní schémata: memories of information inconsistent with a schema-typical robbery decays much faster than those that are schema-consistent Jiná národnost – tvář špatně vybaví

Očité svědectví Loftus – účastnící se dívali na video ukazující nehodu automobilu. Poté dostali otázku, jak rychle jelo auto? Rozbilo se 40.8 Mělo kolizi 39.3 Vrazilo 38.1 Zasáhlo 34.0 Mělo kontakt 31.8