Fakulta biomedicínského inženýrství, ČVUT v Praze, nám. Sítná 3105, Kladno Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Podpořeno projektem – OP VK CZ.1.07./2.2.00/ Aplikace a principy elektrochirurgie
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Historie promlouvá píše se rok 1949 a v knize autorů MUDr. Josefa Ipsera a Ing. Dr. Oldřicha Valenty Elektřina v lékařství vydané v nakladatelství ESČ 2
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Kontrast úrovně techniky (1949) 3 Obrázek převzat z knihy Ipser, J., Valenta, O. Elektřina v lékařství. Praha: ESČ, 1949.
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Kontrast úrovně techniky (2005) 4 Obrázek převzat z www stránky ČSZT (
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Kontrast úrovně techniky (2010) 5 Obrázek převzat z www stránky Valleylab (
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Kontrast úrovně techniky (2012) 6 Obrázek převzat z www stránky Olympus (
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Úvod Elektrochirurgie aplikace radio-frekvenčního (RF/VF) proudu v rozsahu kmitočtů cca od 300 kHz do 5 MHz za účelem dosažení požadovaného výsledku chirurgického výkonu 300V-9 kV, až 750 W, zátěž 100ky Ohmů 7
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Blokové schéma 8
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Technické principy 9
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Módy činnosti Monopolární Bipolární 10 Obrázky převzaty z
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Monopolární elektrochirurgie 11
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Monopolární elektrochirurgie 12
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Monopolární elektrochirurgie 13
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Monopolární elektrochirurgie 14
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Bipolární elektrochirurgie 15
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrody 16 Obrázek převzat z Webster, J.G. ed. Encyclopedia of Medical Devices and Instrumentation. Wiley.
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektrody a další příslušenství 17 Převzato od SMT, s.r.o. Praha Neutrální elektroda Nožní spínač Kuličková elektroda Skalpel Drátek Sestava Valleylab, USA Převzato z
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ukázky experimentů (řez) 18
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ukázky experimentů (smíšený řez) 19
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ukázky experimentů (koagulace) 20
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Ukázky experimentů (mikrokoagulace) 21
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Argon-plazmové systémy 22
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Odsávání zplodin 23
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Použití testerů 24 Převzato z BC GroupFoto ČVUT FBMI
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Bezpečnost provozu 25 Příložná část typu BF odolná defibrilaci Neionizující záření Přístroj třídy ochrany II Informujte se v průvodní dokumentaci
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Bezpečnost provozu 26 Zemněné systémy - rozdělení proudu - popáleniny Pouze izolované systémy
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Bezpečnost provozu 27
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Bezpečnost Zásady - bezpečně odvádět el. proud z pacienta - přikládat na prokrvenou tkáň - pozor na neprokrvenou tkáň a nepravidelné kontury - mezní intenzita elektrického proudu mA/cm 2 28
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Rizika – popálení neutrální elektrodou 29 Neutrální elektroda Maso Nevodivý materiál (papír) Popálenina
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Další rizika Úraz nízkofrekvenčním proudem Výbuch, požár Elektromagnetické rušení Kouř, zápach 30
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Elektromagnetické rušení 31 Kardiostimulátor Elektrochirurgický přístroj Simulovaný pacient
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Závěr elektrochirurgické metody a přístroje jsou zavedené a často využívané široká škála aplikací pro jisté aplikace jsou výhradní je třeba dbát na bezpečnost provozu 32
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Poděkování v prezentaci byla použita fotografická dokumentace: - fy Valleylab, USA - fy Speciální Medicínská Technologie, s.r.o., ČR - fy Fluke Biomedical, USA - fy Olympus, JAP - fy BC group, USA - studentky N. Benešové, FBMI ČVUT - České společnosti pro ZT (ČSZT) 33
Modernizace výukových postupů a zvýšení praktických dovedností a návyků studentů oboru Biomedicínský technik Děkuji za pozornost 34