X36SSP Správa softwarových produktů 6. přednáška Ing. Martin Molhanec ČVUT – FEL K13113.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Model živ. Cyklu IS. • Jak je uvedeno na obrázku, celý proces je členěn na čtyři fáze pojmenované • „iniciace", „konstrukce", „dodání" a „provoz". Každá.
Advertisements

© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
„Teleworking aneb Práce na dálku“, Praha IBM Learning: „Success is Making Others Successful“ © 2007 IBM Corporation Virtual Working Jana Pradlová.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Nebezpečí webových aplikací Tomáš Strýček Invex Forum Brno
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
SERVICESSERVER CLIENT Operating System Relational Database Application ServicesSystems Management Developer Tools Programming Model Applications.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Implementace systému. Prvotní představa Doba trvání 6 měsíců 8 školitelů (500 Kč/hod) Skupina testařů CELKEM Kč.
READING – BRITISH LITERATURE
Podpora pro partnery zdroje pro obchodníky, studie návratnosti, případové studie atd. René Klčo Partner Account Manager.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-1.PT-06-Rodina a přátelé Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Lukáš Patka PFE. Microsoft Security Risk Assessment Identifikovat bezpečnostní rizika napříč IT infrastrukturou, aplikacemi, provozními procesy Zaměřen.
Systémy pro zpřístupňování eVŠKP DSPACE CZ Speech about Czech DSpace User Group by Pavla Rygelová Central Library of VSB – Technical.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Chytrá volba pro podnikání René Keyzlar Operator Channel Lead 1/3/2012.
Úřad pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti Odbor obranné standardizace AAP-3(J)(2) Production, Maintenance and Management.
Databázová bezpečnost Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Chapter 2 – Softwarové procesy Le cture 1 1Chapter 2 Software Processes.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
1 Change Management Přednáška k předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 PPR1 Obor : E LS, 2016, K126 EKO Přednášky/cvičení.
Department of Economics and Management in Civil Engineering, CTU in Prague, Václav BERAN, Petr DLASK, Dana ČÁPOVÁ, Jaroslava.
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Zvířata (animals, pets) B2
Big Data-Analytics.
charakteristiky údajů (Struktura, rozměry) – BI jako IS
GE - Vyšší kvalita výuky
Requirements Engineering
Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov
A healthy life with wine
Business intelligence shapes security
Interventional studies: Biologics
Interventional studies: Devices
Interventional studies: Drugs
Observational studies. Curious look into available data from the CT.gov registry.
Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_14_20
Dynamic Identity Framework Assessment
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
1. Exercise Tomas Hogenauer
Prognóza Exportu Raiffeisenbank a Asociace exportérů Praha
Transkript prezentace:

X36SSP Správa softwarových produktů 6. přednáška Ing. Martin Molhanec ČVUT – FEL K13113

OBJECT ORIENTED SOFTWARE PROCESS

Dnešní témata Připomenutí co je to OOSPPřipomenutí co je to OOSP Konstrukční fáze OOSPKonstrukční fáze OOSP

maintenance & support in-house development using packages in-house development using packages project initiation SOFTWARE DEVELOPMENT PROCESS INITIATION CONSTRUCTION DELIVER MAINTAIN & SUPORT well define user requirements well define user requirements select optimal solution select optimal solution prepare all required for project start success... prepare all required for project start success... well define user requirements well define user requirements select optimal solution select optimal solution prepare all required for project start success... prepare all required for project start success... key performance issues Each phase has associate its key performance issues, corresponding roles, activities etc. well end efficient performed analysis well end efficient performed analysis best system assembling and testing best system assembling and testing to have good documentation... to have good documentation... well end efficient performed analysis well end efficient performed analysis best system assembling and testing best system assembling and testing to have good documentation... to have good documentation... start system use seamless and efectively start system use seamless and efectively well prepare users of the system... well prepare users of the system... start system use seamless and efectively start system use seamless and efectively well prepare users of the system... well prepare users of the system... to have satisfied users to have satisfied users repair defects repair defects to have good knowledge base for possible new version start... to have good knowledge base for possible new version start... to have satisfied users to have satisfied users repair defects repair defects to have good knowledge base for possible new version start... to have good knowledge base for possible new version start... GO NEXT Opakování!

Advanced SW Development Model (ASDM) INICIACE KONSTRUKCE DODÁNÍ PROVOZ Vychází z praktických zkušeností na IT projektech. Inspirace metodikou „object-oriented process pattern“ (Scott W. Amblera). Inspirace některými prvky metody RUP. správně definovat požadavky na systémsprávně definovat požadavky na systém vybrat optimální variantu řešenívybrat optimální variantu řešení naplánovat a připravit vše potřebné k zahájení projektu...naplánovat a připravit vše potřebné k zahájení projektu... správně definovat požadavky na systémsprávně definovat požadavky na systém vybrat optimální variantu řešenívybrat optimální variantu řešení naplánovat a připravit vše potřebné k zahájení projektu...naplánovat a připravit vše potřebné k zahájení projektu... oblasti klíčových výkonnostních požadavků Pro každou fázi jsou identifikovány charakteristické činnosti a k nim jsou definovány pracovní role a odpovědnosti. provést dobře a efektivně analýzuprovést dobře a efektivně analýzu co nejlépe sestavit a otestovat systémco nejlépe sestavit a otestovat systém mít řádnou dokumentaci...mít řádnou dokumentaci... provést dobře a efektivně analýzuprovést dobře a efektivně analýzu co nejlépe sestavit a otestovat systémco nejlépe sestavit a otestovat systém mít řádnou dokumentaci...mít řádnou dokumentaci... efektivně zahájit provoz systémuefektivně zahájit provoz systému dobře zaškolit uživatele...dobře zaškolit uživatele... efektivně zahájit provoz systémuefektivně zahájit provoz systému dobře zaškolit uživatele...dobře zaškolit uživatele... spokojenost uživatelů s podporouspokojenost uživatelů s podporou rychlá oprava chybrychlá oprava chyb mít dostatečnou znalostní bázi požadavků a návrhů pro novou verzi...mít dostatečnou znalostní bázi požadavků a návrhů pro novou verzi... spokojenost uživatelů s podporouspokojenost uživatelů s podporou rychlá oprava chybrychlá oprava chyb mít dostatečnou znalostní bázi požadavků a návrhů pro novou verzi...mít dostatečnou znalostní bázi požadavků a návrhů pro novou verzi... Opakování!

maintenance & support in-house development using packages in-house development using packages project initiation INITIATE CONSTRUCT DELIVER MAINTAIN & SUPORT JUSTIFY define and validate REQUIRE- MENTS define initial management DOCUMENTS define INFRA- STRUCTURE MODEL TEST in the small GENERALIZE PROGRAM PROCESS TEST in the large RELEASE REWORK ASSESS SUPPORT identify defects and enhance- ments SOFTWARE DEVELOPMENT PROCESS project office team development team support team user experts end-users quality assurance, manage project, trainig&education, manage people, manage risk, manage reuse, manage metrics, manage deliverables, manage infrastructure GO NEXT Opakování!

činnosti provozované na provozní platformě činnosti provozované na vývojové a testovací platformě INITIATEINITIATECONSTRUCTCONSTRUCTDELIVERDELIVER MAINTAIN & SUPPORT PODPŮRNÉ PROCESY zajištění kvality, people management, risc management, reuse management, právní zabezpečení, bezpečnost, řízení infrastruktury,... JUSTIFYJUSTIFY DEFINE REQUIRE- MENTS DEFINE MGMT DOCUMENTS DEFINE INFRA- STRUCTURE MODELMODEL TESTS IN THE SMALL GENERALIZEGENERALIZEPROGRAMPROGRAM TESTS IN THE LARGE RELEASERELEASE REWORKREWORKASSESSASSESS SUPPORTSUPPORT IDENTIFY DEFECTS podpora týmem „help desk“ podpora týmem projektové kanceláře spolupráce všech budoucích uživatelů spolupráce zástupců budoucích uživatelů provozní tým pracovní tým zahajovací tým Scott W. Ambler: Object-Oriented Process Pattern Opakování!

SUPPORT PROCESSES FOR THE ADVANCE SOFTWARE DEVELOPMENT MODEL RISK MANAGEMENT IDENTIFY A RISK ASSESS THE RISK DEVELOP MITIGATION STRATEGIES MITIGATE THE RISK REPORT RISK QUALITY ASSURANCE FOLLOW ISO STANDARDS TRAINING & EDUCATION DEVELOP A TRAINING PLAN REUSE MANAGEMENT COLLECT REUSABLE ITEMS METRICS MANAGEMENT DEVELOP METRICS PLAN DELIVERABLES MANAGEMENT INFRA- STRUCTURE MANAGEMENT MANAGE SOFTWARE CONFI- GURATION MANAGE SOFTWARE CONFI- GURATION APPLY CMM, … TECHNIQUES DEVELOP A RISK MANAGEMENT PLAN PERFORM INTRO TRAININGS PERFORM INTRO TRAININGS PERFORM DETAILED TRAININGS PERFORM DETAILED TRAININGS PERFORM AND DISCUSS Opakování!

CONSTRUCT PHASE The main goal of the Construction phase is to build working software that is ready to be tested and delivered to your user community.

MODEL TEST in the small GENERALIZE PROGRAM PROCESS allocated maintenance changes management documents initial requirement project infrastructure project funding project charter potential roles during this phase: project manager software application documentation requirement allocation matrix models, source code management documents team leader software conf. manager test manager architectural modeler domain programmer subject matter expert quality assurance engineer domain modeler mentor infrastructure engineer technical writer component engineer reuse engineer test engineer proof-of-concept engineer from maintain & support phase CONSTRUCT PHASE The main goal of the construct phase is to build working software that is ready to be tested and delivered to its user community.

MODEL ARCHITECTU- RAL MODELING requirement documentation modeling standards TECHNICAL MODELING HUMAN INTERACTION DOMAIN MODELING PROBLEM DOMAIN MODELING MANAGE METRICS TASK MODELING models (diagrams, docs) test plan requirement alloc. matrix The developers first need to understand what the are supposed to build. This “software analysis and design” process should be performed iteratively, because of developers do not need to do all of the analysis first time, then do all of the design and then all of the coding.

PROGRAM PROCESS UNDERSTAND MODELS models project infrastructure MAKE SOURCE CODE PREPARE PROJECT INTEGRATION PLAN PREPARE CODE FOR INSPECTIONS INTEGRATE AND PACKAGE INTEGRATE AND PACKAGE SYNCHRONIZE SOURCE CODE WITH MODELS packaged application source code software components OPTIMIZE CODE BUILD SOFTWARE APPLICATION REUSE EXISTING CODE AND COMPONENTS DOCUMENT SOFTWARE APPLICATION DOCUMENT SOURCE CODE PERFORM METRICS During this process the source code is written, documented, reviewed, tested and packaged for delivery. For this to be successful, the models must drive the development of the source code. This process is far more to writing source code of programs.

GENERALIZE IDENTIFY POTENTIAL REUSABLE ITEMS project deliverables HOLD GENERALIZA- TION SESSIONS RELEASE MAKE DOCUMENTA- TION PERFORM METRICS REFACTOR CODE reusable items This is the recognition that the short-term pressures of software development result in the temptation for developers to settle for specific, non-reusable solutions. In this process, application specific items are identified and then reworked to be reusable by other development teams.

TEST IN THE SMALL DEVELOP TEST PLAN DEVELOP TEST PLAN models source code requirements master test quality assurance plan SCENARIO AND PROCESS TEST RECORD DEFECTS WALK- THROUGH MODELS WALK- THROUGH MODELS USER INTERFACE TESTING PROGRAM CODE TESTING PROGRAM CODE TESTING REVIEW TECHNICAL DESIGN INSPECT SOURCE CODE REVIEW PROTOTYPES tested artifacts test results master test quality assurance plan This process focuses on the verification, validation, and testing of documents, models, and source code produced. In many ways it is quality assurance techniques such as peer reviews and inspections combined with unit testing techniques for validating code.

CONSTRUCT PHASE Checklist

CONSTRUCT to be performed checklist  the models for the application have been developed and validated  the source code for the application have been developed and validated  reusable artifacts have been identified  potential artifacts to be generalized for reuse have been identified and potentially generalized  user documentation has been developed  decisions (both made and forgone) were documented into group memory  metrics have been collected

CONSTRUCT exit conditions checklist  requirement allocation matrix has been updated  project plan was updated appropriately  models, source code and documentation were baselined  test plan has been updated for for the test in the large  user, support and operations documentation is ready for testing  application has been packaged for testing  training, release, and project plans have been updated appropriately

CONSTRUCT PHASE Model Stage Checklists

Model entrance conditions checklist  initial requirements have been documented and accepted  modeling and programming tools were prepared  subject matter experts have been scheduled  team members have been given the appropriate training

Model to be performed checklist  models were assembled and validated  user interface prototype was developed and validated  assumptions made during modeling were challenged and documented appropriately  manual processes, legacy applications, and new system development was identified and modeled accordingly  requirement allocation matrix was updated/developed  reusable artifacts have been identified and used  risk assessment document has been updated  decisions (both made and forgone) were documented into group memory  metrics have been collected

Model exit conditions checklist  models have been appropriately documented  models have been validated  test plan has been updated  models have been accepted by the team  models have been accepted by senior management

CONSTRUCT PHASE Program Stage Cheklists

Program entrance conditions checklist  appropriate models are available  development tools are installed  professional programmers are available  team members have appropriate training

Program to be performed checklist  programmers worked with the designers to understand models  source code was written and documented  source code was synchronized with models  source code was prepared for inspection during test in the small  integration plan was prepared  reusable artifacts have been used  risk assessment document has been updated  decisions (both made and forgone) were documented into group memory  metrics have been collected

CONSTRUCT PHASE Generalize Stage Cheklists

Generalize entrance conditions checklist  project deliverable  experienced reuse engineers are available  organizational support for reuse exists  team members have been given the appropriate training

Generalize to be performed checklist  potential reusable items have been identified  generalization sessions were held  potentially reusable items were refactored  reusable items were documented  examples of how to reuse reusable items were documented  reusable items were released into the repository and made accessible to all developers  risk assessment document has been updated  decisions (both made and forgone) were documented into group memory  metrics have been collected

Generalize exit conditions checklist  generalized items have been submitted to the reuse repository  all developers have been made aware of new items

CONSTRUCT PHASE Test in the small Stage Checklists

Test in the small entrance conditions checklist  there are artifacts to be tested  test plan exists  requirements have been documented  team members have appropriate training

Test in the small to be performed checklist  test plan was updated appropriately  models were reviewed and walked through and accepted  user interface prototypes were reviewed and tested  source code was inspected and improved before being tested  perform software testing  defects were recorded and analyzed  risk assessment document has been updated  decisions (both made and forgone) were documented into group memory  metrics have been collected

Test in the small exit conditions checklist  all items have been tested, reviewed and updated accordingly  master test has been updated for “test in the large”

Závěr Konstrukční fáze projektu je to, co se obvykle (+/-) učí jako SI (softwarové inženýrství). Celé programování je pouze jedna krabička z celé Konstrukční fáze! Čím větší je projekt, tím důležitější pro jeho úspěch jsou věci, které stojí mimo vlastní programování!

Konstrukční fáze projektu je to, co se obvykle (+/-) učí jako SI (softwarové inženýrství). Celé programování je pouze jedna krabička z celé Konstrukční fáze! Závěr Čím větší je projekt, tím důležitější pro jeho úspěch jsou věci, které stojí mimo vlastní programování!